TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 10, 2007

Körning på kvälls och nattetid

Mörkerkörning

Svårt att se
Våra ögon vänjer sig vid ljus mycket snabbt. Det tar däremot lång tid för ögonen att vänja sig vid mörker. Detta innebär att om vi bländas av ljuset från en mötande bil, så försämras mörkerseendet blixtsnabbt. Efter bländningen tar det någon minut i tillvänjning, innan mörker seendet fungerar någorlunda igen.

Stadstrafik i mörker innebär ständig bländning av ljus från gatlampor, skyltfönster och mötande bilar. För att behålla ett bra mörkerseende måste ögonen skyddas från denna bländning. Detta innebär inte att man ska ta på sig solglasögon. Utan att vi ständigt måste söka av hela gatan framför oss.

Vid landsvägskörning är det bländning från mötande bilar som skapar problem. Risken att ”blicken dras mot ljuset” finns hela tiden. Det försvårar vår möjlighet att upptäcka exempelvis en gående längs vägkanten. Faror som vi inte kan se lurar också i terrängen vid sidan av vägen

Tröttheten kommer smygande
Hur många har inte känt den trötthet som drabbar oss i TV soffan när ett program känns mindre intressant? Liknande trötthetssignaler får vi bakom styret/ratten, när körningen blir monoton, eller då ögat har tröttats av ständig bländning.

De flesta singelolyckor sker i mörker, många med en förare som har somnat bakom ratten. Vi måste lära oss hur farligt det är att nonchalera trötthetssignalerna. Tröttheten kan vi aldrig besegra, möjligen fördröja med en rast. Bara det att vi sträcker på benen, andas friskt luft och gör något annat än sitter bakom ratten/styret kan innebära att vi håller oss vakna.

Halvljus eller helljus?

Du får inte köra med helljus
- när vägen är tillfredställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan. Eller att vägen är så belyst att du inte ser bättre med helljus än med halvljus
- när du möter andra fordon och så nära att föraren kan bländas
- när du möter tåg, spårvagn eller fartyg som förs längst vägen om det finns risk för bländning
- när du kör nära bakom ett annat fordon

Reglerna går ut på att du inte får blända andra fordonsförare i samband med möte eller via backspegeln på framförvarande fordon

Några tips och råd som inte framgår av reglerna bör du ta till dig
Möter du gående på en väg, ska du fortsätta att köra med helljus. Det är viktigt att du kan se var de finns och hur många de är. Risken att blända dem är väldigt liten eftersom de har möjligheter att vända bort blicken. Till skillnad från förare som måste fokusera på vägen

På väg fram mot en korsning kan det vara lämpligt att blända av till halvljus, trots att du inte möter någon. På det sättet irriterar du inte den korsande trafiken på vägen.

Helljus
Helljuset ska användas så ofta som möjligt. Det ger dig större möjligheter att se vad som händer framför dig
Halvljus
Under körningen måste du ha tända strålkastare. Det vanligaste är att man kör med halvljus och parkeringsljus tänt.

/Norling

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram