En guide för hur man gör när man kontrollerar gnistan på tändstiftet
I detta fall på en 4-taktare men principen är densamma på 2-takt
Bild - 1
Lossa tändhatten från tändstiftet
Bild - 2
Använd en tändstiftsnyckel för att lossa tändstiftet.
Tips - Om det är för trångt att göra det genom serviceluckan eller från undersidan tabort hjälmfacket så kommer du åt bättre!
Bild - 3
Här är stiftet lossat
Länk: Här kan du kolla vilket stift som passar till din moppe och vilket gnistgap stiftet skall ha
Bild 4
Ser ditt stift ut så här har du fått en "loppa" på tändstiftet
Peta bort "loppan" och putsa stiftet så är det bara att köra igen
Bild - 5 Bladmått
Använd ett bladmått för att kontrollera gnistgapet
Finns på Biltema för ett par tior
(det finns naturligtvis specialgrejer för tändstiftsunderhåll också)
Bild - 6
För att frigöra en hand under arbetet montera en gummistropp på detta viset.
(Detta för att kunna använda elstarten)
Bild - 7
OBS!
Bild - 8
Bild på en bra klar blå/vit gnista!
OBS!
Tips angående värmetal
Bild - 9
Smörj in gängan på det rengjorda tändstiftet
OBS!
Monteringsanvisnigar
Bild - 10 Momenttabell
Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt.
Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset.
Drar man istället för hårt kan gängorna skadas.
Tips - Gör så här om du inte har en momentnyckel!
Bild - 11 Gradskiva
90 grader 1/4 varv från svarta strecket till röda strecket
30 grader 1/12 varv från svarta strecket till blåa strecket
15 grader 1/24 varv från svarta strecket till gröna strecket
Nytt stift med packning
Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad
Ett koniskt stift (saknar packningsring)
Iridium Tändstift
Dessa tycker jag personligen är de bästa köp dem i webbutiken
Länk: Webbutiken
NGK har också iridiumstift
Klart!