TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: januari 30, 2008

Kompressormatad 125:a

Kompressormatad 125:a

I detta reportaget kan du läsa om peugeots 125:a som är först i världen med kompressormatning!

news_bcd_design_proto_peugeot_jetforce_300_275  motor_275_01 

Världens första kompressormatade skoter Peugeot Jet Force 125 cc kompressor blir något för konkurrenterna att bita i.

I Sverige kommer Jet Force till att börja med att säljas dels som EU-moped, dels som en 125-kubikare. När, och om, kompressorversionen tas in till Sverige är ännu inte helt klart. Den kompressormatade är utan tvekan den roligaste. Motorn har ett härligt, morrande ljud och ett skapligt klipp. Stabil ram Köregenskaperna är, för att vara en skoter, utomordentliga och till det bidrar den synnerligen stabila mc-liknande ramen. Bromsarna har ett maffigt sug och i de mera motorstarkare versionerna ingår ABS/PBS, suveränt på grus och andra luriga underlag. Fjädringen är väl avvägd och sväljer fint ojämnheter, trots de små skoterhjulen.

Hoppas, hoppas 125-kubikaren når inte upp till den kompressormatade versionens blixtacceleration. Men för den som vill ha en scooter som orkar lite mer än att bara hänga med i stadstrafik så kan 125:an vara ett alternativ. mmantaget tycker vi att Jet Force är en av marknadens intressantaste scooternyheter och i EU-moppeklassen blir den trendledande.
peugjetforce125abs_300
Peugeot Jet Force TSDI /125

PRIS: 39 990 kronor för 125-kubikaren. Pris för kompressorversionen inte klart. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 3,5 liter/100 km för 125-kubikaren. TANKRYMD: 8 liter
MOTOR: 1-cylindrig, 2-takt, 124,8 cc, elektronisk insprutning, vätskekyld. EFFEKT: Kompressorversionen får 15 hästar i en snäll version och betydligt fler i en värstingmodell. VRIDMOMENT: 10,9 Nm/7 250 rpm START: El HJUL: 13 tum
BROMSAR: 125-kubikaren utrustas med ABS-system med skivor både fram och bak. PRESTANDA: ca: 150 km i timmen. VIKT: 130 kg

En kompressormatad 2-takts 125:a som gör närmre 150km/h är inget jag säger nej till och bränsleförbrukning är riktigt lockande. Jetforce vet vi sedan tidigare är grymt snygg och en stor och stabil moped och gör sig knappast sämre som kompressoarmatad 125:a
jag kan tänka mig att priset rusar iväg ganska kraftigt men det får man leva med om man vill vara värst. Direkinsprut är en även det är klar fördel och bidrar starkt till att peugeots kompressor 125:a kommer bli en av dom allra grymmaste 125:erna.

Idag så tillverkas det inte så många lätt mc motocyklar just i original formen som en scooter, dom brukar mest vara lite mer större, bredare utseende, som de flesta gillar och de flesta inte gillar. Men idag så tillverkas det mest lätt mc cyklar i mer cross/sm utseendet, det är bara ett fåtal företag som tillverkar lätt mc i scooter utseendet. Men Peugeot Jetforce 125cc har lyckats att få till en lätt mc som liknar orginalet, Peugeot Jetforce Eu moped.
5578_300
Min egen uppfattning, när jag såg en Jetforce 125cc första gången, så tänkte jag om det verkligen var en 125, så lite konstigt ut först när den hade utseendet som en vanlig Eu moped, men när jag väll hade läst lite så, stog det sen massa om den och man blev lite förvånad över det. Det enda som jag tyckte var lite tråkigt det var priset, det är väldigt höga priser nu för tiden på såna maskiner. Så det gäller att ha pengar.

Slutligen är den kompressormatade 125:an något för dig med stor plånbok och om du vill vara absoluit värst!

Lycka till !

Robin "ProTeam" och Kong

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram