TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 29, 2014

Intervju med Tivedens Motor

Intervju med Tivedens Motor

Jag tror att de flesta någon gång hört talas om Tivedens Motor, men vilka är dom egentligen och vad sysslar de med?

Jag och många andra har nog dålig koll på området Tiveden, vad är det och vad gör ni?

Tiveden är ett naturskönt område mest känt för sin nationalpark som jag flyttade till för 7 år sedan. Märkte direkt att det fanns en så kallad moppekultur i området med omnejd. Mycket veteranklubbar och yngre förmågor på väldigt trimmade mopeder. Syftar då på Ludde o Calle Gustafsson med flera som bor en bit bort från Sannerud där jag håller till.
Området är hyfsat polisfritt med vilket gör att man kan susa omkring lite som man vill med vad som helst och hur trimmat som helst, vilket är bra då man ska testköra diverse byggen och kunders mopeder.

tiveden_011_700

Berätta lite om historien bakom Tivedens Motor. Hur kom det till, idén och vilka?

Historien bakom Tivedens motor är ganska lång. Allt började i slutet av 1980talet då jag jobbade på MC firman Beviks i Linköping som mekaniker. Tiden gick och jag och en polare bestämde oss för att starta eget vilket resulterade i Hoj Mc och motorservice Linköping 1992.

Vi både servade, reparerade och sålde hojar. Kawasaki, Honda och Triumph var de märkena som vi sålde. Själv var jag mest intresserad av att trimma hojarna och hade lite ströjobb med detta inom motocross och roadracing. Vässade bland annat någon top 10 hoj inom 125cc klassen i cross, 600cc klassen roadracing samt diverse moppar. Införskaffade även MJP rullande landsvägsbänken för att se vad man höll på med efter portningarna.

Åren gick och jag tröttnade resolut på tråkiga o tjuriga mc-kunder, berodde väl egentligen på att man jobbade från kl 7-20,00 nästan varje dag. År 2000 sålde jag min del i mc-firman inklusive personal och började så smått bara trimma motorer i en liten skala. Tröttnade sedan på mitt boende utanför Mantorp och 2007 tog jag mitt pick o pack och drog till Tiveden Sannerud. Fick ett litet garage som jag började serva och reparera trädgårdsmaskiner i samt fila på diverse cylindrar i.
I början var det ganska tungt att få ihop dagskassan, men efter något år snurrade det på hyfsat bra så jag kunde överleva och betala räkningar samt ha mat för dagen.

tiveden_010_700
tiveden_012_700

Det sägs att du ska vara en riktigt bra portare. Hur länge har du hållit på med det? Vad kostar ett portningsjobb och vad innefattar det?

Haha, det vet jag inte om jag är, det får andra avgöra. Försöker hänga med i utvecklingen iallafall. Har portat cyllar sedan 80talet mer eller mindre och har fördelen att kunna se vad olika portförändringar ger på MJP-bänken.
Många cylindrar har förpassats till skrotlådan genom åren efter "lite till" portningar.

Vad det gäller priser beror det på vad kunden vill ha ut och hur mycket jobb som jag lägger ner, bjussar oftast på betald tid för att få till det lilla extra. Dock så försöker jag att få till en blandning av både effekt och livslängd på portningarna vilket kan vara knixigt då effekten/vridmoment är det viktigaste ofta för kunderna. Jobbar mycket med gashastigheter och portars riktning/flöde.

tiveden_003_700
tiveden_004_700

Har hört ryktesvägen att ni är en hel del förare på trimmade mopeder från Tiveden som dyker upp på dom seriösa tävlingarna, vad har ni för relation?

Jodå vi har ett team som vi kallar Tiveden racing team. I detta ingår bröderna Calle och Ludvig Gustafsson, Hilmersson samt Stefan Bergfeldt. Grabbarna brukar plocka hem diverse pokaler vid nästan alla tävlingar i de olika klasserna som finns. Lite filmsnuttar finns på hva118 kanal på Youtube.
https://www.youtube.com/user/hva118/videos

tiveden_001_700

Såg nyligen att ni hade ställt upp med ett stort mopedrally?

Tiveden Trophy även kallat. Ett mopperally som det brukar gå väldigt fort i. Inget för "orginalnissar" med andra ord och inget officiellt rally heller. Bara trimtokiga gubbs som inte är rädda för livet!

Ni samarbetar en hel del med trimbutiken och racepipe, hur kommer detta sig?

För ett antal år sedan ringde Micke mig från Trimbutiken och var intresserad av ett samarbete. Han ville ha något extra som inte de andra handlarna hade och vi kom fram till att vi skulle ha de där lite extra cylindrarna att erbjuda som ingen annan hade.
Jag körde upp ett gäng olika för att testa att lägga ut på webbshopen och de sålde direkt. Det viktiga var att det som såldes ska hålla och gå hyfsat bättre än standard trimcylindrar och inte kosta skjortan. Micke ville inte ha för mycket returer där kolvringar slitits onormalt mycket i stora portar. Så det var lite utav en utmaning att ta fram en blandad kompott från olika märken. Nu har vi ju kört det här några år och tycker vi ligger på en bra nivå då det gäller detta.

Vad det gäller Racepipe så var det på samma sätt att Karl-Magnus kontaktade mig och ville inleda ett samarbete.
Ludvig gjorde mina rör innan, men då han studerar på högskolan så finns det varken tid eller ork för honom att tillgodose efterfrågan som ökade.

Har ni några av era projekt på twostrokerider förutom Hilmerssons?

Nja, hade väl det för några år sedan tror jag. Min mamba som för tillfället ligger i vedbon inför ett eventuellt modernare motorbyte. I övrigt kommer det att byggas några nya dragracemoppar under vintern. Ludde har ett sprintbygge på gång samt att Stefan bygger sakterliga på en sprinter med kreidlermotor.

tiveden_008_759
tiveden_009_700

Vad har ni för mopeder på Tiveden?

Finns väl ett 10-15 tal ungefär, veteranmopeder av de flesta märken samt några hojar bland annat Kawasaki Z1 900-74, 750H2-72 (3cyl tvåtakt) samt en Yamaha 125 -80.

tiveden_002a_700

Setup?

Allt är trimmat mer eller mindre, utom en Puch Maxi som är helt original (några veckor till) ska inte finnas en otrimmad motor hos oss!

tiveden_002_700

Resultat som Tivedens Motor presterat:
Min Mamba har vi kört på 9,87 utan NOS. Setup: Athena superterm cylinder/topp 65cc cylinder, vrm vev, 28mm mikuni flatslide, hemsnidat avgasrör.
Ludde 8.55 med sin mamba/derbi 85cc(ktm), 28mm mikuni, hemsnidat avgasrör.
Calle har kört på höga tior med casal/mamba/minalelli 50cc
Stefan höga 8:or med sitt hemmabygge/Derbi 70cc.
Hilmersson 9:or

Tackar dig Agge för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

tiveden_014_1052

/DEA!!

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram