TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 21, 2014

Intervju med SödermanRacing

Intervju med SödermanRacing

Berätta mer om dig själv! Ålder? Boende? Namn?

Jag heter Christer Söderman, är 45 år, har en förstående fru, två bonusgrabbar och verkar i Söderhamn. Företaget jag driver heter SödermanRacing 2stroke Engine Design. Som namnet antyder ägnar jag mig enbart åt 2-taktare.
Kunderna är bla europamästare i enduro (mc), EM & VM åkare i snöskotercross, motionärer motocross, moppedragrace mm mm.

bild1_700_06

Hur kommer det sig att du håller på med dragracing med mopeder?

Tidigare körde jag dragracing med snöskoter men den sporten blev lite avtrubbad, så när en kompis bad mig göra iordning en moppemotor som han skulle rejsa med mot mogna kompisar, så hängde ja med och kollade. Sen var det kört, de var ju minst lika kul och mycket billigare... (då i början alla fall) 🙂

Hur länge har du hållit på med det?

Om ja inte minns fel så var det 2005 som ja blev upplyst och biten.

Hur kom du på namnet BlackZally till din racer?

Jag började bygga på blackzally 2009 och blev klar hösten 2010. Då var den på 50cc. Den hösten testade jag hemma utan några tävlingar och upptäckte ganska snart att moppen var lika lömsk som min hund, en JackRussel vid namnet Zally. Så då föll de sig självklart att döpa moppen till Blackzally.
2012 gick jag upp till 90cc promod, så då döptes hon om till FetZally pga att jag måsta förstärka henne så mycket i ramen för den ökade belastningen.
2013 började jag bygga på senaste maskin, som kördes på SM på Malmby 2014. Den byggdes i rören Docol R8 så namnet var givet, "ZallyR8"

bild2_700_05

Mycket med motorn är säkert hemligt, men finns det några detaljer du kan dela med dig utav? T,ex vad för cylinder? Förgasare? m.m.

Motorerna går på metanol och en del nitro, det gör att traditionell 2-taktstrimmning inte riktigt funkar. Allt som sitter på motorn är radikalt förändrat. Därmed spelar grundmaterialet inte så jättestor roll. Jag körde Hebo på 50cc:aren, har kört barikit, airsal och mxs på stor cc:arn.

Vad är din bästa tid på 201m?

BlackZally: 50cc  1.90-9.35/110km/h
FetZally: 1.90-8.49 med avslag vid hastighetssensorn. Runt 128km/h
ZallyR8: 1.76- 8.18/127.6 km/h
Jag provade en test'n'tune med FetZally på fullklistrad bana hela 201m ut och där trivdes nitron alldeles utmärkt konstigt nog, så där är överlägset värsta topphastigheten noterad till 137.35km/h på 201m. Det matade på så pass hårt att bakhjulet vobblade till när jag släppte av vid mål... 🙂

Hur många hästar ligger motorn på?

Väldigt svår fråga att svara på. Det är många parametrar som spelar in hur mycket mos som kommer ut och när.  I starterna är det mycket svårt att ha "rätta trycket" så där ger motorerna inte nåt märkvärdigt men en bit ut kommer moset och där gav 50cc:arn minst 25hp, förmodligen lite till... 90cc:arn är lika dan att trycket är inte nå märkvärdigt i starten men på 5:an och 6:an närmar de sig runt 40...

bild3_700_06

Har du förstärkt motorblocket något för att den ska palla med den extrema effekten?

Väldigt mycket jobb ligger i blocket, bl.a. svets och ingjutna gängstänger för att hålla ihop mot cylindertrycket. Trots detta har ja förbrukat några block i jakten på mer prestanda.

Har du någon gång kollat vad det högsta möjliga topphastigheten kan bli med Zally?

Haha, nä hon är byggd för dragrace, inge toppspeed, de vågar ja inte...

Hur många pokaler står det i din prishylla?

De har blivit några under åren... 🙂

Varför vinner du varje tävling du kör?

jaa du... För att vinna behövs det mycket pulver men det räcker inte med enbart det, förberedelser och grejerna i kanonskick samt viljan att vara före den i den andra lainen är väll ett bra recept på framgång. Sen måste man vara beredd på att skruva med det värsta tänkbara, tex en havererad växellåda. Man måste kunna sina grejer utan och innan.

Har du några planer för framtiden gällande hojen? Ska du bygga något nytt eller utveckla Zally något?

Utvecklingen står aldrig still, gör den det kommer nån och blåser förbi, så tajt är det. Tanken är att vi ska åka fortare till våren 🙂

bild4_700_04

Jag tackar den Svenska mästaren i mopeddragracing 2014 för intervjun!

//Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram