TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 24, 2010

Hur man gängar om!

Hur man gängar om!

Är dina gängor slut? Och du vill fixa det själv utan några dyra kostnader. Då kan denna guide vara bra att läsa igenom först. Här lär du dig vad du behöver för att göra detta samt hur du går till väga!

- När man mekar mycket med sitt fordon är det väldigt vanligt att gängorna pajar nån gång. Detta beror ibland på att skruven sitter så pass hårt att man måste ha i en hel del och gå pajar även gängarn när man fått av skruven.

- En annan sak som också är väldigt vanligt är att skruven knäcks när man försöker få upp den. Då beror det oftast på rost eller ett gammalt fordon. Men detta är saker du kan fixa själv utan några dyra kostnader! Krävs bara en hel del tålamod.

Så hur gängar man om?

BORRNING:

Det är inte en enkel sak men heller inte alldeles för svår. Beror även på matrialet du gängar om, ju hårdare ju svårare är det.
Först så borrar du så att dem gamla gängorna som är slut försvinner. Viktigt är nu att du vet vad hålet har för gänga och vilken gänga du vill ha när det är klart. Oftast går man upp ett hack i gängstegen när man gängar om. Det är onödigt att göra större gänga än så.

Nu för tiden används i 99% av fallen M-gänga (metrisk gänga) och de är de som jag tar upp. M:et står för metrisk gänga och siffran står för vilken gänga det är. Siffran säger även vilket yttermåttet är på gängan.

Nu gäller de somsagt att veta vad du har för gänga. Som exempel tar jag att du har gängan M6. För att få reda på vad du har för gänga är de enklast att du mäter bulten du har med ett skjutmått. Du mäter med skjutmåttet på topparna av gängorna så att du får ytterdiametern på gängan, de är den som avgör vilken gänga du har. Måtten på ytterdiametern är en aning lägre än de mått som anges av gängbeteckning. Mitt exempel, M6, skulle ha ett yttermått på strax under 6mm.

När du vet vad du har för gänga tittar du i tabellen längre ner på sidan vilken gänga som är närmast ett steg upp. Observera att normalt används bara gängor med jämn siffra ( M4, M6, M12 ), de ojämna har ja satt inom parentes.

När du bestämt vilken den nya gängan ska bli så är det bara att titta i tabellen vilken borrdimension du vill ha:

Gäng = Borr
(M3 = 2,5)
M4 = 3,3
(M5 = 4,2)
M6 = 5,0
M8 = 6,8
M10 = 8,5
M12 = 10,2
M14 = 12,0
M16 = 14,0
M18 = 15,5

Rätt borrdiameter är viktigt för att gängtappen ska ha material att jobba i, och för att hålet inte ska vara vilket skulle resultera i att gängtappen inte kommer ner i hålet.

TIPS: Försänk hålet en aning så går det 100ggr lättare att få gängtappen att ta när du ska börja gänga!!! Har du ingen "försänkare" kan du använda en stor borr och bara borra lite brann i början av hålet så att de blir en fas.

guuide_bild_345

GÄNGNING:

Efter att du borrat ett hål så tar du en gängtapp med rätt dimension och "gängar om", alltså skruvar i den som en vanlig skruv tills det går enkelt. Man ska inte behöva ta i när man skruvar när det är klart.
Gör några varv i taget för att få det så noga som möjligt, alltså skruva in 2ggr, ut 2ggr osv.

I början måste man ta i en hel del. Det krävs lite pulver för att pressa ner gängtappen i materialet Jag tog i så pass mycket att jag lyckades knäcka vertyget på mitten, riktigt dålig kvalite var det på dem verktyg jag använde. Därför är det noga att använda en så bra sats som möjligt. Tänk inte "jag sparar en hundring om jag köper den billiga" för så tänkte jag och då gick den som sagt av när jag gjorde detta och då fick jag gå ner och köpa en till, dvs. blev mycket dyrare och jobbigare, kan även bero på att jag köpte fel verktyg från början. Ska man t.ex. gänga svartstål så ska man köpa en gängningssats som är till för det och ska man gänga rostfritt ska man ha en för det, det brukar gå att gänga i olika material med samma tapp men vill man vara säker är det bäst att ha en för sitt material.. Fråga butiken för att vara säker på att du köpt rätt sats! Men när det är klart ska du inte behöva ta i alls, ska gå enkelt att skruva i den då.

När man gängar för hand så använder man ibland tre olika tappar:

1. Förtapp
2. Normaltapp
3. Sluttapp

Dock brukar de oftast duga med "normaltappen" (De är normaltappar du köper i ett vanligt gängtapp-kitt). Problemet kan ibland bara att de är svårt att få normaltappen att börja gänga i materialet, istället så slinter den bara på ytan. Men har man försänk, materialet är lagom hårt och man använder rätt smörjmedel brukar de gå ändå. Eftertappen ses ofta som överflödig då gängan ändå slits in när du skruvar i bulten.

Vad ska jag tänka på när jag gängar?
Håll verktyget rakt så att skruven också skruvas in rakt sen. Var även noga med att skruven kan skruvas in/ut enkelt när detta är färdigt. Går den segt har du gjort det snett eller så är du bara inte klar.
Börja med att skruva in 2-3 varv och sedan ut igen ett halvt till ett helt varv och fortsätt så för att få en så rak gänga som möjligt. Går det trögt sen har du troligtvis hållt verktyget snett. Ska endast gå trögt precis i början!
Gäller och ha tålamod när man gör detta för att få det så bra som möjligt.

Vilka verktyg behöver jag?
Det är en gängnings sats som gäller för detta. Priset ligger runt 250-400:-beroende på var du köper det och hur många delar du vill ska medfölja.
Tänk på att köpa rätt gängningssats också, finns olika satser för olika matrial. Köper ni fel sats kan det bli samma sak som det blev för mig, verktyget går av. Sen är det väldigt viktigt att ha rätt borrar när du ska förborra för gängan. De är hopplöst att borra bort en gammal skruv eller borra ur gängor med en slö borr och dessutom måste det vara rätt diameter på borren. Sen är en stark skruvdragare eller borrmaskin väldigt bra att ha till borren också.

TIPS: Om du har en lös detalj, till exempel en variatorkåpa, som du ska borra i så är det väldigt smidigt om du kan använda en pelarborr. I pelarborren kan du sätta fast detaljen så att den inte glider omkring, hålet blir garanterat rakt och borren driver inte iväg. När man borrar för hand så drivet nästan alltid borren iväg åt något håll medan man borrar, ofta ett par millimeter. Borrar du dock bara i en gammal gänga brukar de gå bra.

guide_bildd_546

Var får ja tag på sakerna jag behöver?
Gängsats att köpa på BilTema och dem flesta affärer som säljer verktyg. Inget svårt att få tag i är det inte iallafall! Titta gärna i en välsorterad järnhandel, där har de bra kvalité på grejerna och skillnaden mot dåliga verktyg kan vara som natt och dag. Samma gäller borrar, där du hittar gängtappar finns garanterat vettiga borrar också. Undvik lidlborrar för dom lär bara göra er besvikna!

Så när du är ute i garaget & mekar och råkar knäcka nån skruv eller liknande tänk inte "Fan, det är kört..." för det finns alltid en lösning!
Att gänga om klarar dem flesta av, bara man har rätta verktygen som alltså är en gängningssats. Ha tålamod och gör det så nog du kan så ska det gå bra. Inget slarv när man gör detta! Då kommer man t.ex. inte kunna skruva fast skruven ordentligt sen eller liknande.

Saker som kan underlätta när man gör detta:
1. Spruta på lite olja så att det inte går så trögt när du gängar. Finns speciell skärolja för just detta, sedan när du är klar tvättar du av oljan då den endast är till för att hjälpa till när du gängar, så att det inte går så trögt alltså. Har du ingen skärolja går de bra med nästan vilken olja som helst, gärna växellådsolja då den har lagom viskositet. Är matrialet som du gängar om aluminium ska du helst inte använda en vanlig olja, då är chansen stor att gängorna kan bli sämre. T-röd kan du isåfall använda istället och det är ett bättre val än skärolja för aluminium då det kladdar mindre dessutom. Gäller det bara små korta gängningar behövs oftast ingen smörjning alls men till djupa är det att rekomendera.

2. När den befintliga gängan borras ut SKA det kylas annars är risken stor att borren nyper fast eller till och med går av, den blir slö snabbare om den går okyld. Alternativet är att borra försiktigt, har du en borrmaskin så ska du inte dra på högsta varv och bara pressa. En ickeslö borr matar sig fram av sig självt och behöver bara ett lätt tryck för att suga sig framåt. Och nu när man dessutom borrar i ett befintligt hål och diameterskillnaden mellan den hålet och borren är minimala, så är risken STOR att borren hugger fast och borrmaskinen slår till. Däför är det extra viktigt att du går fram försiktigt.

3. Är det nån motorkåpa eller liknande så ta av den när du gör detta så kommer du åt enklare.

Sammanfattning:
- Att gänga om är inte allt för svårt. Sen beror det mycket på matrialet du gängar också!
- Håll verktyget rakt när du gör detta, kommer knappt gå skruva sen annars.
- Verktygen du behöver när du gör detta är en gängningssats, finns att köpa på t.ex. Biltema.
- Olja lite om du tycker det går för trögt. (Speciell olja för detta arbetet ska du ha, T-röd ska du använda när du gängar om något som är i aluminium)

Lycka till med att gänga om nu! Och som sagt, ha tålamod. Nått ni undrar över angående detta? Fråga isåfall här nedanför.

Källa: Bensinskalle & Chifen, stort tack för all hjälp med denna guide! Cred till dem. =)

// Tomaz
F.D DerbiSM

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram