Hur man byter Insug, Reeds och Membran

Har du köpt en större förgasare men får ändå inte ut all kraft som den borde ge? Ska du sätta på ett ostrypt insug eller Membran? Eller ska du byta till tunnare eller tjockare reed´s, men vet inte hur man gör? Då ska du ta och kolla här.

Malossi racing membran

1. Oavsätt vilket av ovanstående du ska göra så måste man till att börja med ta av insuget och membranet.

Beroende på vad för moppe man har så får man ju ta bort olika saker, men på dom flesta cross moppar behöver man ta bort sadeln och tanken för att få plats.

När du kommer åt förgasaren och insuget ska du först lossa slanklämman/skruvarna som håller ihop dom båda. Efter du har gjort de ska de bara vara att dra ut förgasaren ur insuget.

Insuget på en am6 motor

Sen när förgasaren är av är det dags att skruva av insuget från själva blocket. På dom flesta insug sitter insuget fast med fyra torxskruvar (dom jag har ringat in med rött(två på andra sidan insuget också)). Men på vissa insug har två av dessa skruvar en liten upphöjning i mitten för att man inte ska kunna ta av dem, men då finns det special verktyg att köpa bl.a. på Biltema för ca 50 kr där det är ett hål i mitten på själva torx bitset.

Men det går ju såklart också att svetsa fast en skruvmejsel på skruven och på de sättet skruva upp den, om man har möjlighet till de.

Specialverktyg från Biltema torxbits mm. med hål i mitten.

När du har fått bort dessa 4:a torx skruvarna ska det bara vara till att lyfta av insuget och sen har du membranet där under. Det kan sitta fast lite ibland och då får man ta med en liten skruvmejsel och försöka komma under, men ta det försiktigt så att du inte förstör packningen.

2. Nu beror allting på vad du ska göra.

*Ska du bytta Reed´s, fortsätt till punkt 3.

*ska du bytta insug eller membran, fortsätt till punkt 4.

3. Hur man byter reed´s.

Top performance racing membran.

Ska du nu bytta membran så är det bara att skruva ut dom två skruvarna som är inringade på bilden och sedan ta bort “metallplattan” och sen ta bort reed´sen. Sen är det bara att sätta tillbaka det som det var innan fast med dom nya reed´sen och göra på samma sätt på andra sidan.

Bra att veta: Ett tunt membran gör att motorn går ”renare” på lägre varv och ett tjockare membran går ”renare” på högre varv.

4. Sätta tillbaka allt igen.
Nu är det bara att sätta tillbaka allt som det var innan. Ska du nu ha ett större insug eller ett racing membran så ska du såklart sätta på det nu.
Gick någon packning i sönder eller var trasig när du tog av det? Ta då och köp en ny eller ta på lite locktight.
Spänn till dom 4:a skruvarna som håller allt rjält, så att motorn inte tar någon tjuvluft.

Bra att veta:
När du nu har bytt till ett större insug eller racing membran så måste du såklart bestycka om förgasaren.

På vissa insug sitter det bara en engångs klämma på insuget, byt då ut den mot en riktig slanklämma.

/Ekan

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (9)

Skriven av rozander 2011-08-16 21:34

annars har hasse666 gjort en video hur man byter, men annars bra :)

Skriven av XpsRider 2010-07-30 20:38

går en packningen sönder , använd ett mjölkpaket , det funkar , jag lovar ;)

Skriven av MoppeGrabben 2010-01-26 20:32

byta reeds**** :P

Skriven av MoppeGrabben 2010-01-26 20:32

byta till reeds*

Skriven av MoppeGrabben 2010-01-26 20:31

Nice guide! Någon som vet när man bör byta till exempel reeds ? :) Pma gärna svaret :) eller skriv i min gb

Skriven av Robiin937 2009-05-08 17:46

ijdnis

Skriven av DEA!! 2009-03-11 21:42

Mycket bra Guide !

Skriven av holm94 2009-03-05 14:30

testa:D

Skriven av OskarZettervall 2008-05-10 23:36

Ska man ha större eller mindre munstycke efter byte? Känns ju nästan som mindre eftersom reedsen släpper in bensin? Skulle ändå tippa på större?.