Tändstiftet är en del av motorns förbränningsfas, men hur fungerar det egentligen? Från start till slut.
Tändstiftet fungerar som en nyckel till motorns explosioner, den antänder motorns faser. Oftast om man har start problem så är det fel på tändstiftet, antingen är det skadat eller slitet. Tändstift idag är inte så jättedyra, det är just till olika modeller dom kan vara riktigt dyra, fördelen med dagens utbud av tändstift är att det finns många sorters som passar till samma modell.
Du kanske har den rätta kompressionen samt den bästa setupen, men nyckeln är gnistan för maximal prestation. Ditt tändstift är kan man säga en tändare för ”Luft/bensinblandningen”. Den är konstruerad för att tåla alla förhållanden som din motor skapar, som till exempel, tryck, höga spänningar, kemiska korrosioner samt höga temperaturer. De flesta tändstift idag har en mittelektrod av koppar, djupt placerad i isolatorfoten för att snabbt kunna avleda stora värme mängder som uppstår vid din motors arbete.
En sak som pratas mycket när det gäller tändstift är dess typ, det finns många typer av tändstift idag, för att skilja på dom så har man gett dom olika beteckningar.
Vi tar som exempel BR9EIX, för att visa det på lättaste mjöligaste sätt så delar vi in beteckningarna.
B, Den första bokstaven i en tändstifts beteckning är hur stor gängdiametern på stiftet är och som är nu B, vilket är 14mm. Detta kan variera mellan A-E vilket betyder att det är olika mått på alla.
R, Är den andra bokstaven i beteckningen det står för vad det är för typ av tändstift, alltså stiftets egenskap, vilket i detta fall är R och betyder att det är ett Resistorstift. Ett resistorstift har en inbyggd keramiskt motstånd på 5kOhm för att dämpa störstrålning som alstras vid gnistbildningen. Det är en av dom vanligaste egenskaper hos ett tändstift idag.
9, Är den tredje tecknet, som visar värmetalet för stiftet, denna kan variera mellan 2-11, ju lägre desto värmare är stiftet och kallare desto högre. Vi återkommer om detta.
EIX, Dom sista tecknen i stiftet kan variera stort beroende på vad den är anpassad för, bokstäverna står för speciella egenskaper i stiftets hjärta. E står för i detta fall en gänglängd på 19 mm och I,X står för att den har en iridium elektrod.
När man pratar om tändstift är det det viktigaste oftast vad det är för värmetal:
Varma typen, har ett högre nummer, den har en större yta utsatt för förbränningsgaser, alltså den avleder värme långsamt. Dess isolatorfot upphettas snabbt.
Kalla typen, den har en mindre yta utsatt för förbränningsgaserna samt avleder värme snabbt, det är i stort sett tvärtom från det varma stiftet.
Problemet är att folk idag väljer fel typ av stift för motorn, det leder till:
När värmetalet för högt, tändstiftstemperaturen förblir för låg och förorsakar att beläggningar byggs upp på tändstiftet, beläggningar ger i sin väg en elektrisk ”läckväg” som leder till misständningar.
När värmetalet är för lågt, så hinner inte värmen att avledas, det leder till att tändstiftstemperaturen stiger för högt och orsakar förtändningar och felaktig förbränning. Detta leder till att tändstiftets elektroder smälter och detta kan leda till att kolv etc tar skada.
Du kommer alltså alltid uppnå rätt arbetstemperatur med felaktigt tändstift samt den när aldrig den rätta verkningsgraden.
Tändstiftet är också ett svar på hur din motor mår, du kan se direkt på stiftet hur det ser ut, ser stiftet oboy brunt ut så är det perfekt förbränninge, är det sotigt och svart så har man antagligen fel bestyckning av förgasaren eller felaktigt tändstift, ser det ljust och torrt ut så har den fått för lite bränsle/luftblandning vilket också bara orsakas av bestyckningsfel osv.
Det gäller också att underhålla tändstiftet på rätt sätt, du måste med jämna mellanrum kolla till den och rengöra och justera gapet, för maximal effekt och minskning av risk för haveri.
Ett annat stort problem som många gör, är att dom är inte medvetna om riskerna när man monterar siftet, det gäller att dra åt sitt stift med rätt åtdragningsmoment, sitter det för löst så kan det orsaka misständningar, men oftast så skjuter man tändstiftet och topplockets gänger åker. Drar du för hårt så kan tändstiftet åka längre ner än vad det ska vara, vilket inte är så bra då kolven kan gå emot. Fast det vanligaste problemet är att det är både svårt att komma åt och skruva samtidigt, detta leder till att man oftast brukar få i tändstiftet snett och det leder till att man drar sönder gängorna, i dom värsta fallen så är det nytt topplock som gäller, annars finns det renoveringer satser som funkar. Så innan nu drar åt, se till att ha packningen mellan stiftet och topplocket och se över vad åtdragningsmomenten är.
Det gäller alltså att hålla reda på sitt stift och underhålla det rätt, när det gäller att trimma så brukar man oftast gå till ett kallare stift då det avleder mer värme som ökar när man trimmar en motor. Det gäller alltså att hitta rätt stift för att få den bästa effekten ur motorns delar.
Lycka Till!
KoNG