TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 29, 2008

Hur du lagar djupare repor, sprickor och hål

Hur du lagar djupare repor, sprickor och hål

Har du gamla spruckna och ofräscha kåpor, och inte har pengar till nya, eller vill du bara ta bort sprickorna och de djupa reporna som är så fula? Kolla in denna guide!

I guiden som följer så är det inte bara EN guide, utan det är TVÅ stycken guider som på olika sätt kan hjälpa dig när du har tänkt laga dina kåpor. I dessa guider så visar jag hur du kan laga dina spruckna kåpor på ett ganska enkelt sätt. Du kan även använda dig av denna guide om du behöver hjälp med djupa repor som kanske inte är så enkla att slipa ner.

repor2_478

Dessa guider är skrivna som hjälp för dig med grova repor och sprickor i kåpor, men dem kan vara värda att läsa om du har tänkt modifiera dina kåpor med hjälp av spackel och sandpapper.

Här är ”ingredienserna” till ett lyckat arbete:
– Varmt vatten, trasa och rengöringsmedel (Bilschampo fungerar utmärkt).
– Fint spackel.
– Spackel verktyg (Gärna spackel- skrapa, men fungerar med kniv eller dylikt).
– Ett bra tålamod
– Sandpapper mellan grovt (P100- P180)
– Sandpapper fint (P400-P600)
(– Slipmaskin kan vara bra, men är inte ett måste!)

Här är första guiden på hur du lagar lite djupare repor.

Steg 1:
Börja med att plocka av eventuellt ta fram kåporna som skall lagas. Rengör kåporna, använd lämpligt rengöringsmedel till detta. Detta är väldigt viktigt så att spacklet tar fäste i plasten istället för i smutsen, då spacklet stannar kvar istället för att ramla bort när det bildas vibrationer.

Steg 2:
När kåporna är riktigt rena så är det bara att sätta igång att börja sandpappra, börja med det grövsta sandpapperet och slipa nu med detta sandpapper en stund tills du känner att reporna inte längre är lika djupa. Nu bildas det en liten grop som kommer att kännas med fingret.

Steg 3:
Fyll i groparna med spackel och skrapa/ kniv.

När det nu är en liten grop som har bildats, så är det kanske inte så fint med gropen, så nu skall du fylla igen denna grop med spackel. Smeta på lite spackel åt gången och tänk på att inte ta för mycket då det bara blir kladdigt å fult. Speta på ett fint och lagom lager över hålet och se till så att det blir jämnt och fint medan spacklet är mjukt. När du är nöjd med ditt resultat så är det bra att låta kåpan/kåporna stå och vila sig någon dag eller mer. Det brukar stå på ”spackel- burken” hur lång tid det tar för spacklet att torka.

Steg 4:
När det har gått minst en dag eller när ”torknings- tiden” har gått ut så skall du nu slipa bort ojämnheter med hjälp av ett väldigt fint sandpapper. Innan du gör detta så måste du vara helt säker på att spacklet har torkat ordentligt, annars är risken att di får göra om allt igen. När du har slipat i ca en halv minut så skall du känna efter med fingret så att det blir jämnt och lent. Om det inte är jämnt och lent så får du slipa lite till, tills det blir det. När det slutligen är jämnt så är kåpan/kåporna nu klara för lackering. Glöm inte att tvätta dina verktyg du har använt innan spacklet stelnar för då kan det bli svårt att få bort spacklet. Det finns guider på hur du lackerar eller hur du nu skall göra.

repor1_339

Här är andra guiden på hur du lagar sprickor och hål

Steg 1:
Börja med att plocka av eventuellt ta fram kåporna som skall lagas. Rengör kåporna, använd lämpligt rengöringsmedel till detta. Detta är väldigt viktigt så att spacklet tar fäste i plasten istället för i smutsen, då spacklet stannar kvar istället för att ramla bort när det bildas vibrationer.

Steg 2:
När kåpan/kåporna är rengjorda så skall du nu kontrollera sprickorna, hur långa sprickor du har och hur alvarliga de är. Om det är en hel kåpa som är av på mitten så är det kanske enklast att beställa en ny kåpa. Det är upp till dig att bestämma hur du skall göra. Om du vill spackla så skall du slipa ner ojämnheterna med lämpligt sandpapper, och när du tycker att det börjar bli hyfsat jämnt och fint så skall du nu börja spackla.

Steg 3:
Om kåporna är sneda så att sidorna i sprickan inte ligger jämnt mot varandra så ska du använda dig av någon typ av verktyg som kan hålla fast sidorna så att sidorna de ligger jämnt mot varandra. En tving eller klämma kan vara bra att använda, annars fungerar det säkert med andra tunga saker som kan ligga på och pressa. När du har sett till att skarvarna/sidorna ligger jämnt mot varandra så ska du nu lägga på ett lager spackel. Lägg på spackel i många tunna lager, så att det inte hamnar för mycket spackel på andra ställen. När spacklet är på så ska du nu jämna ut spacklet med hjälp av lämpligt verktyg, om du inte har en riktig skrapa, så använd en kniv eller liknande. Låt sedan spacklet torka. Tänk på att om det är stora hål/sprickor så är det bra att lägga på en speciell plast på baksidan som stabiliserar sprickan. Finns i samma affär där du köpte ditt spackel.

Steg 4:
När det har gått minst en dag eller när ”torknings- tiden” har gått ut så skall du nu slipa bort ojämnheter med hjälp av ett väldigt fint sandpapper. Innan du gör detta så måste du vara helt säker på att spacklet har torkat ordentligt, annars är risken att di får göra om allt igen. När du har slipat i ca en halv minut så skall du känna efter med fingret så att det blir jämnt och lent. Om det inte är jämnt och lent så får du slipa lite till, tills det blir det. När det slutligen är jämnt så är kåpan/kåporna nu klara för lackering. Glöm inte att tvätta dina verktyg du har använt innan spacklet stelnar för då kan det bli svårt att få bort spacklet. Det finns guider på hur du lackerar eller hur du nu skall göra.

Hoppas att guiden kan hjälpa dig som har problem med kåporna.

//Bredmar

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram