Här kommer då den efterlängtade guide hur man kopplar in sin digitalahastighetsmätare!
Här kommer en detaljerad guide hur du ska gå till väga när du ska installera din Digitala hastighetsmätare från början till slut.
Här är då delarna du ska ha fått med paketet med mätaren, tillbehör till mätaren varierar från tillverkare.
1. Styrkitet, delarna som du monterar på din mätare på styret.
2. Adapter som håller fast din hastighetsmätar sändare
3. Hastighetsmätaren.
4. Här är dom sakerna du kan skarva ihop dina kablar med.
5. Magneterna, som du har till din hastighetsmätning.
6. Skruvarna du har som du skruvar fast din hastighetssändare med.
7. Bunt-band, med dessa kan du dra ihop din kablar med så du slipper du allt trassel.
8. Dina kablar som du ska koppla in i mätaren.
![]() | ![]() |
OBS! Bilderna är ett Kopplingschema till en Speedfight 2 AC
Det här är det viktigaste och är ett måste att du har när du ska koppla in din digitala hastighetsmätare. Ett Elschema/Kopplingschema över din moped, med detta schema kan du se vart all el leder och med detta kan du se vart du ska koppla alla kablar osv.
Sånt här kan du kolla med din återförsäljare eller så letar du runt på Internet.
Här har du en så kallad multimeter ett mätinstrument inom el, men denna kan du kolla vilka kablar som är jordade och vilka kablar som är jordade, mycket bra verktyg.
Extra kabel som du kan ta ifrån är mycket bra om du ska dra långa kablar som inte räcker.
Dessa ”skarvar” som du får med kan du använda att skarva ihop dina sladdar, men mitt råd är att inte använda dessa, men såna här är det mer risk att det glappar och det är inte bra.
Mitt råd är att skarva egna stift som du kan koppa in din mätare med, det kanske kräver lite mer jobb, men det är så mycket lättare.
Dessa är dina sladdar som kommer från din original instrumentpanel.
Här har jag i förväg skarvat sladdarna med ”rund stift” med en hona och hane så dom går ihop med varandra.
När du har kopplat kabel adaptrarna till mätaren så ser du dess Kablar.
1.
1. Hel Ljus.
2. Vänster Blinkers.
3. Höger Blinkers.
4. Neutral.
5. Fara/larm måste inte kopplas in
2.
1. Olja
2. Jordad
3. Bensin
4. Batteri (+)
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Du tar en rund stift hona och lägger i den vid kabeln, och sedan tar du en kabel klämma och klämmer åt, på alla sidor så det riktigt, sen är det klart, så fortsätter du göra det på alla kablar.
Men gör inte det på alla, gör såhär
Hona = Alla kablar från mopeden
Hane = Alla kablar från Mätaren
Såhär ser det då ut när du har gjort rätt, då kollar du på ditt schema och kollar vilken kabel som är från bensin och så kopplar du in den med mätaren.
På vissa mopeder så kanske du måste koppla såhär med blinkersen.
Så här ser det då ut när du har kopplat in allt. Kom ihåg dubbel kolla alltid när du har kopplat in allt, har du kopplat in något så kan det leda till att allt kortsluter sig om mopeden kan börja brinna och mätaren är kass.
![]() | ![]() |
Alla sladdar som du har skarvat ska du alltid isolera med el-tejp, så inget kortsluter om det kommer in vatten eller om kablarna kommer in.
OBS! N:et på magneten ska vara riktad mot sändaren.
I skruv hålet på bilden, där ska magneten sitta i, om du undrar om den kommer att flyga ut när du kör så har du fel, den sitter fast mycket hårt med magnet kraft,
Visa mopeder kan inte fäste att ha magneten där i, då måste man fästa den i fälgen.
![]() | ![]() |
Så här fäster man då, man fäster den på fälgen med smält lim eller något annat slags lim.
Inställning av mätaren hittar ni här!
https://www.twostrokerider.se/artiklar/683
Säljer en Helt Ny Koso mätare PM:a om du är intresserad!
Har ni frågor angående detta så PM:a mig eller läs mer i din Manual
Lycka Till
// KoNG