Hur du jackar kolven, planar toppen och filar kolvtoppen
Hur du jackar kolven, planar toppen och filar kolvtoppen
Att jacka kolven beskrivs ofta idag som ett lite äldre sätt att få fart på din gamm-moppe.
Det går ut på att man filar upp ett jack i kolven på insugssidan. Detta gör att motorn får mer bränsle och att den börjar suga bränslet tidigare!
Att tänka på när man jackar kolven är att inte göra "jacket för stort. Jacket får max vara lika brett som hålet i insugskanalen och bör inte vara högre än 1-1,5cm högt! Detta brukar ge ungefär 5-10km/h beroende på hur stort jacket är osv.
Kom även ihåg att kolla noga så att ni inte filar på fel sida av kolven dvs. vid avgasporten nog för att du får högre avgasdurationer men de tar jag inte här.
Svårighetsgrad 1/5
Att plana topplocket funkar endast på mopeder med "centrerat tändstift" alltså mitt på topplocket.
Detta kan man göra på 2 sätt. Det ena är att Du tar själva "hylsan" från en tändstiftsnyckel och svetsar fast den i ett tändstift passande gängorna i toppen.
Sedan sätter du fast den i svarven ( var noga med att starta svarven på låga varv och dubbelkolla så att den snurrar rakt) gör den inte det så måste du göra om svetsningen så det blir rakt.
När du fått det rakt är det bara att starta svarven igen och börja ta bort lite av toppen tills du är nöjd. OBS!! Ta inte för mkt så att kolven slår i tändstiftet OBS!! Detta rekomenderar jag inte att du gör om du inte vet hur man svarvar, för det kan väldigt lätt gå åt...
"Att plana toppen" ökar kompressionen i din cylinder och topphastigheten !
Svårighetsgrad 4/5
Det andra sättet du kan göra detta på om du inte har tillgång till svarv är att tejpa fast remsor med sandpapper på en arbetsbänk eller liknande och dra toppen i form av en 8:a. Om du väljer att göra på det sättet så kom ihåg att inte ta för grovt sandpapper runt 250-300 och jämna ut med lite finare typ 600.
Detta är inget att rekomendera om du har tillgång till svarv, för det tar tid!
Fila kolvtoppen Att fila kolvtoppen går till så att du filar en plan yta på toppen av kolven mot alla 4 portar, kom ihåg att inte ta bort för mkt! Så här räknar du ut hur mkt du ska fila bort. Ta fram ett skjutmått, mäta från den övre kolvringens övre kant till högsta punkten på kolvtoppen. Dela siffran du fick fram med 2 och du får fram hur mkt du ska fila bort!
Ett exempel:
2,5mm delat med 2 = 0,7mm.
Så om du nu mätar och får fram 2,5mm så ska du alltså fila bort 0,7mm.
Fila lite åt gången och mäta eftersom tills du filat bort hälften.
Att "Fila kolvtoppen" resulterar i lägre kompression i cylindern men detta kompenserar man med att svarva ned "Toppen" som jag skrivit om här ovan för att få ut mer effekt och hålla samma komp som orginal eller till och med öka den.
Att kombinera "Att plana toppen" och "Att fila kolven" gör att du får ökad topphastighet och ökat vridmoment vilket ger ganska bra effekt!
Svårighetsgrad 2-3/5
Slänger upp 3 guider som jag gjort i Paint på hur man går till väga med detta!
Detta behöver du
Plattfil av fint slag
Rundfil av fint slag
Dremel för att ev. kapa ut biten. (mkt enklare än att fila)
Skruva lös topplocket från cylindern och ta fram ett gammalt tändstift som passar gängorna i toppen.
Steg 2.
Ta "Hylsan" från en gammal tändstiftsnyckel och svetsa fast i tändstiftet!
Steg 3.
Sätt fast topplocket i svarven med hjälp av den fastsvetsade "hylsan" från tändstiftsnyckeln.
Starta sedan svarven på låga varv för att se så att inte toppen vobblar åt nåt håll när den snurrar.
Om du nu ser att den gör det så är det bara att slipa lös "hylsan" och svetsa dit den igen fast rakt!
När du nu fått det rakt utan vobbel är det bara att höjja farten lite på svarven och börja ta bort lite grann i taget.
Ta inte för mkt så att kolven slår i tändstiftet! Om du är osäker och tror du tagit bort för mycket så kan du ju alltid ta och skruva dit topplocket på cylindern och kolla så att det inte tar emot.
Var noga med att det inte tar, om det gör det så är det adjöss med det topplocket.. :/
Steg 4.
När du nu har svarvat ner toppen så mkt så att du är nöjd så är det bara att skruva tillbaka allt igen på rätt plats!
KLART
Utan metallsvarv!
Till detta behöver du
Sandpapper 200, 600 & 800. rätt mkt av varje!
Tålamod Detta tar tid men du klarar det med matrial som du oftast har hemma.
Steg 1.
Skruva lös Toppen från cylindern och torka av den med papper.
Steg 2.
Ta fram P200 Sandpappret (rätt mkt).
Bred ut det över en liten avbetsbänk och tejpa/ limma fast det.
Steg 3.
Ta nu topplocket och dra det över sandpappret i form a en 8:a. (se bild] Kom ihåg att inte slipa bort för mkt. Börja med det grövre P200 och jobba dig uppåt för att få en slät och fin yta.
KLART
__________________________________________
ATT FILA KOLVEN
Dessa verktyg behöver du
Fyrkantsfil plattfil funkar också.
Skjutmått
Steg 1.
Börja med att plocka lös kolven från vevstaken.
Ett tips är att stoppa för något i vevhuset så att t.ex inte kolvclipsen ramlar ner dit!
Steg 2.
Mäta sedan med skjutmåttet hur långt det är från den övre kolvringens översta kant till högsta punkten på kolvtoppen. (se bild)
Steg 3.
Nu delar du siffran i måttet du mätat med 2 och där har du hur mkt du ska fila bort.
Steg 4.
Nu är det dags att börja fila! Använd Fyrkantsfil till en början sen tar du plattfilen och fortsätter! Kom ihåg att slipa mot alla 4 portarna.
Börja med att bara ta lite åt gången och mäta eftersom.
Om du nu är osäker och inte vill ta för mkt så kan du spara lite ist för att ta exakt hälften av måttet så är du på den säkra sidan. =)
Steg 5.
Nu är det klart!
Bara att sätta ihop allting igen och ut och prova!
Kom ihåg!! Smörj cylindern, topplocket och kolven noga med 2T olja efter du haft upp det!
Jag hoppas dessa Guider har varit till nytta, och kommentera gärna om det är något som ni funderar över ang. detta!
OBS!! Jag tar inget ansvar för om eran moppe tar skadar eller går sämre på grund av detta, men det fungerar om man gör det noga och korrekt!!