Hur går din moped? 

I den här guiden kommer du få läsa om tips och trix hur du kan finna din moped genom att känna hur den går.

633664_799_01

Finn ditt problem genom att känna hur mopeden går och när den står stilla. Ibland kan det vara svårt att avgöra vad felet är på en scooters är om den inte funkar om man jämför med en crossmoped då dom har mindre saker som det kan vara fel. Scootern har en såkallad variator system för att driva maskinen framåt och crossmopeden kedja. För dig som undrar lite mer om scooterns kraftöverföring:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/729

För att kunna avgöra mopedens fel så kan man känna på drivningen alltså hur den går. De flesta som inte är så kunniga brukar ute gå från fel saker och när dom fixar det så har dom redan gjort ett annat fel som leder till fler skador av motorn.

Det här är dom vanligaste felen man brukar märka:

Min moped blöddrar på höga varv?

- Jo det är så att om den blöddrar på dom höga varven så brukar man säga att den ”fyrtaktar” alltså som en 4 taktar motor gör. Felet brukar oftast vara för stort munstycke. Om man kör med lätt trim. Så man ska inte röra på nålen i förgasaren om den är på sin rätta position. Gör man det så kanske man har fixat det. Men då har man bara dölj det fösta problemet. Om den blöddrar så ska du inte gå ner flera storlekar den kan kanske vara 2 eller något beroende på motor, för hade du haft för stort munstycke så hade den knappast startat.


Hur känner jag om man då har för litet munstycke?

- Man kan känna det på många olika sätt. Den kanske startar dåligt, efter du har bytt munstycke eller den har helt enkelt en sämre gas respons. Så kom ihåg ska du gå upp i munstycke så gå sakta upp hoppa inte 10+ hela tiden. Sök runt på Internet och kolla med andra som kanske har samma motor och setup.

5747457_640

Hur kan man snabbt och enkelt hitta ett noggrannare fel när det gäller motorns förbränning?

- Då tar du en titt på tändstiftet, där ser du genast om du har rätt munstycke osv. Som de flesta tändstift brukar vara helt svarta, är det rätt då? NEJ det är för att den har fått för mycket soppa då ska man gå ner i munstycke. När det är helt rent i stort sett? NEJ, då har den fått för lite soppa och det är absolut det värsta då kan din motorn skära. Vad är då den bästa färgen på tändstiftet? Jo det är när det är lite svart runt om på sidorna och gyllen brunt i mitten då kör du bra. Men det behöver inte hela tiden bero på detta.

Har du också som en sympton på motorn att den spottar ut massa avgaser och rinner olja från ljuddämparen? Då kan det vara tid på att byta tändstift, det brukar göra gott för motorn. Ofta så när företag servar din moped så brukar dom byta tändstift.

Min moped drar iväg sakta/segt?

Det kan finnas många många många förklaringar till det men här kommer de flesta felen.

Bestyckning: Fel inställd förgasare, kanske behövs större munstycke samt lågfart munstycke och lite annat pill.
Remmen slirar: Remmen kan slira, då den inte får grepp i starten och slirar samt kan dra ner på din toppfart. Det kan bero på att packboxen i den bakre remskivan har blivit för varm när man trimmar så den har helt enkelt blivit för varm och gött sönder lite smått. Så då sprider det sig snabbt olja från den bakre skivans nållager och kommer ut i diverse saker som remmen då den får olja på sig och tappar greppet helt.

545457457_640

Hur ser jag då om remmen behöver bytas?

- Man vara lite sliten i sidorna, kanske är lite oljig och svart på sidorna. Den kan också ha sträckt ut sig lite mer än vanligt.


Kopplingen slirar: Detta är nog det mest vanligaste problemet bland alla mopeder som drar iväg dåligt. Man känner när mopeden kanske slöare upp till 30 eller några sekunder i starten och efter det så drar den iväg som fan. Och tar du en titt på kopplingsklockan är den lite blå runt om. Det är för din koppling slirar i kopplingsklockan. Sånt händer som jag sa förut. Packboxen i remskivan ger upp och ut kommer en massa olja ut till kopplingens backar och slirar i klockan.

Vad gör jag åt detta?
 
- En sak är säkert gör inte felet som många gör, Köp inte ny koppling eller kopplingsklocka då dom också kommer bli likadana direkt. Det enda du kan göra är att köpa en ny bakre remskiva eller hitta nya packboxar till remskivan.

Variator vikterna: Det är din vevs vikt system. Där kan du justera vevens belastning efter setup. Vikterna kan vara slitna som dom blir efter 1000 mil kanske eller mindre. Det kan också kanske vara för tunga vikter.

213312123_653 

För hårda kopplingsfjädrar: Du kanske har stoppat in för hårda fjädrar, det känner du direkt, den kanske varvar upp i en 1 sekund och sedan drar iväg då ska du gå ner i hårdhet.

För lätta kopplingsfjädrar: Det känner du genom att mopeden börjar driva innan ens motorn har börjat varva upp.


Så kom ihåg om din moped går dålig, så behöver det inte bara vara ett fel, det kan vara fler samtidigt. Allt detta händer nästan till 99 % när du trimmar och dom som kör helt otrimmat kan köra hur långt som helst utan fel, men det är den risken man tar när man trimmar, men än del förstår inte riskerna med trimning då står dom där sen utan moped eller helt kvaddad.

Så att upp kommer ett problem, bestäm inte vad det är direkt, leta lite mer och försök hitta felet utan att gissa dig fram.

Lycka till!

// KoNG

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (8)

Skriven av ljukang 2010-04-17 19:28

Men vad händer om man har tunga variatorvikter med starka kopplingsfjädrar ??

Skriven av Micke3 2008-09-19 13:28

Asbra guide:)

Skriven av Gusrieju 2008-09-19 13:22

Good guide

Skriven av meanzick 2008-09-15 16:54

bra guide :)

Skriven av malaguti.firefox 2008-09-15 13:28

ja denna guide hjälpte mig mycket tack

Skriven av Bredmar 2008-09-15 00:59

de står inget om att om man drar upp moppen på stödet så går den som f¤n men om man sitter på den så blir de gnistor i ramen? :D

Skriven av Bredmar 2008-09-15 00:59

Kommentaren borttagen av administratör.

Skriven av skogen_swe 2008-09-15 00:01

så himla bra guide de här hoppas den hjälper skit många nu :P