TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 23, 2013

HasSses Aerox - Del 24 - Lufta bromsar

Lufta bromsar

(HasSse´s Aerox guide 24)

Att lufta bromsar är något som man kan bli galen på. Men använder man rätt metod brukar det gå enkelt. Här visar jag hur man använder en enkel bromsluftare samt den traditionella "Pumpa-pumpa-pumpa-håll in metoden".


Enkel bromsluftare för ca 50kr
Den består av en behållare som fångar upp överflödig olja samt en backventil


Bra bromsvätska behöver du också!
Bromsvätskans huvudsakliga uppgifter är hydraulmedium, bibehålla en hög kokpunkt samt smörja tätytor och packningar.


Bild 01
Fyll på med bromsvätska i "koppen"

OBS!
Bromsvätskan får inte ta slut i koppen under hela proceduren
För då måste du börja om..


Bild 02
Fäst slangen på bromsokets nippel


Bild 03
Öppna nippeln på bromsoket


Bild 04
Sedan pumpar du bara med bromshandtaget


Bild 05
Efter en stunds pumpande bör det komma olja till behållaren
OBS!
Kolla så det inte tar slut olja i "koppen"


Bild 06
Stäng nippeln


Bild 07
Kolla om du fått bra bromsverkan
Om inte upprepa

Metod 2

Pumpa-pumpa-pumpa-HÅLL IN!
Öppna-stäng!

Fyll på bromsvätska som vanligt och se till att koppen är fylld hela tiden!


Bild 08
Pumpa x 25ggr med bromshandtaget
OBS!
Nippeln på bromsoket skall vara stängd


Bild 09
Håll in bromshandtaget


Bild 10
Öppna nippeln på oket och släpp ut vätska och luft
Sedan stänger du nippeln och upprepar allt.

TIPS
Ha en slang på nippeln för att slippa att du sölar ned.

OBS!
Bromsvätskan är mycket aggresiv mot plaster och lack!


Bild 11
När du känner att du fått tryck i handtaget.
Stäng nippeln på bromsoket och testa bromsverkan!

Klart

https://www.youtube.com/watch?v=353uuLm0xf0


Länk

Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox

Om du trots allt inte får upp tryck testa denna metod


Bild 12 – Så här ser min hemmagjorda bromsluftare ut
Den är tillverkad av en oljekanna och en PET-flaska
Det går säker att använda en ”sportdrycksflaska med slang” eller bara en slang fastlimmad/tejpad i korken.
Fyll den med bromsvätska (rengör den ordentligt först)


Bild 13 – Fäst slangen på luftningsnippeln öppna nippeln.
Pressa ihop PET-flaskan försiktigt


Bild 14 – Tryck in vätska med PET-flaskan tills det slutar bubbla.
Tips – lägg trasor runt behållaren bromsvätska är skadligt för lacken och plast detaljerna


Bild 15 - Stäng luftningsskruven (ta inte bort slangen förrän du stängt skruven)
Upprepa nu steg/bild 8 – 10

Om du fortfarande INTE får upp trycket är förmodligen packningar i huvudcylinder OM du inte har ett synligt läckage förstås vid slavcylindern(oket vid bromsskivan)

Tecken på att slavcylinder är trasig
•Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket
•Det rinner ut olja vid cylindrar som nyper åt kring bromsskivan

Tecken på att huvudcylinder är trasig
•Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket
•Det stänker inte ur påfyllningskoppen när du pumpar med handtaget
•Det stänker inte ur luftningsnippeln när du pumpar med handtaget (med öppnad nippel)


Bild 16 – Huvudcylinder urplockad

Notera den skadade packningen på huvudcylindern (röd ring)

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram