Lufta bromsar
(HasSse´s Aerox guide 24)
Att lufta bromsar är något som man kan bli galen på. Men använder man rätt metod brukar det gå enkelt. Här visar jag hur man använder en enkel bromsluftare samt den traditionella "Pumpa-pumpa-pumpa-håll in metoden".
Enkel bromsluftare för ca 50kr Den består av en behållare som fångar upp överflödig olja samt en backventil
Bra bromsvätska behöver du också! Bromsvätskans huvudsakliga uppgifter är hydraulmedium, bibehålla en hög kokpunkt samt smörja tätytor och packningar.
Bild 01 Fyll på med bromsvätska i "koppen"
OBS! Bromsvätskan får inte ta slut i koppen under hela proceduren För då måste du börja om..
Bild 02 Fäst slangen på bromsokets nippel
Bild 03 Öppna nippeln på bromsoket
Bild 04 Sedan pumpar du bara med bromshandtaget
Bild 05 Efter en stunds pumpande bör det komma olja till behållaren OBS! Kolla så det inte tar slut olja i "koppen"
Bild 06 Stäng nippeln
Bild 07 Kolla om du fått bra bromsverkan Om inte upprepa
Metod 2
Pumpa-pumpa-pumpa-HÅLL IN! Öppna-stäng!
Fyll på bromsvätska som vanligt och se till att koppen är fylld hela tiden!
Bild 08 Pumpa x 25ggr med bromshandtaget OBS! Nippeln på bromsoket skall vara stängd
Bild 09 Håll in bromshandtaget
Bild 10 Öppna nippeln på oket och släpp ut vätska och luft Sedan stänger du nippeln och upprepar allt.
TIPS Ha en slang på nippeln för att slippa att du sölar ned.
OBS! Bromsvätskan är mycket aggresiv mot plaster och lack!
Bild 11 När du känner att du fått tryck i handtaget. Stäng nippeln på bromsoket och testa bromsverkan!
Klart
https://www.youtube.com/watch?v=353uuLm0xf0
Länk
Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox
Om du trots allt inte får upp tryck testa denna metod
Bild 12 – Så här ser min hemmagjorda bromsluftare ut Den är tillverkad av en oljekanna och en PET-flaska Det går säker att använda en ”sportdrycksflaska med slang” eller bara en slang fastlimmad/tejpad i korken. Fyll den med bromsvätska (rengör den ordentligt först)
Bild 13 – Fäst slangen på luftningsnippeln öppna nippeln. Pressa ihop PET-flaskan försiktigt
Bild 14 – Tryck in vätska med PET-flaskan tills det slutar bubbla. Tips – lägg trasor runt behållaren bromsvätska är skadligt för lacken och plast detaljerna
Bild 15 - Stäng luftningsskruven (ta inte bort slangen förrän du stängt skruven) Upprepa nu steg/bild 8 – 10
Om du fortfarande INTE får upp trycket är förmodligen packningar i huvudcylinder OM du inte har ett synligt läckage förstås vid slavcylindern(oket vid bromsskivan)
Tecken på att slavcylinder är trasig •Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket •Det rinner ut olja vid cylindrar som nyper åt kring bromsskivan
Tecken på att huvudcylinder är trasig •Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket •Det stänker inte ur påfyllningskoppen när du pumpar med handtaget •Det stänker inte ur luftningsnippeln när du pumpar med handtaget (med öppnad nippel)
Bild 16 – Huvudcylinder urplockad
Notera den skadade packningen på huvudcylindern (röd ring)
|