TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juli 30, 2013

Byta vev på Derbi D50B0 (Del 2)

I denna guide visar jag hur du byter vev på en Derbi med D50B0-motorn (efter 2006).
Andra delen visar hur du monterar nya lager och vevpartiet.

Grejer jag använder i denna guide:

TNT - Vevparti (Standard) PIA

TNT - Lager/Packboxar (NSK, Standard) C4

DEL 2 -MONTERING AV LAGER PÅ VEVEN


Bild 31
Jag värmer vevlagrena till ca 100-120grader

Tips
- Stänk vatten på lagret medans du värmer så ser du när tempen nått 100grader


Bild 32
Veven har legat i frysen i ca 2timmar
(detta gör att den krymper lite grand)


Bild 33
Placerar det varma lagret över hålet i brädan som sitter i skruvstycket


Bild 34
"Klonk" lät det när veven gick i botten på lagret


Bild 35
Sedan släpper jag bara det andra varma lagret på den kalla veven!


Bild 36
Sedan placerar jag allt i frysen ett par timmar!

MONTERING VEV


Bild 37
Skrapa bort packningsresterna med ett rakblad eller liknande


Bild 38
Värm blocket med en varmluftspistol


Bild 39
Torka rent i blocket var extra noga med lagerläget


Bild 40
Lite tvåtaktsolja som för att underlätta att lagret skall komma ner ordentligt


Bild 41
Ta ur veven från frysen och lägg den på plats.
Inget våld kommer att behövas den glider på plats enkelt!


Bild 42
Värm andra block halvan på samma sätt


Bild 43
Packning eller "packning på tub" appliceras


Bild 44
Glöm inte brickorna


Bild 45
Olja i den varma blockhalvan


Bild 46
Här har jag tryckt dit den varma blockhalvan på veven utan problem


Bild 47
Dom fyra kortare bultarna såtter jag på plats


Bild 48
Sedan de åtta längre bultarna

TIPS
Korsdra bultarna


Bild 49
Tryck dit packboxen på veven smörj gärna in den med olja först


Bild 50
Och packboxen där kedjan skall monteras


Bild 51
Och den packbox som skall sitta på axeln till växelpeten


Bild 52
Dra dit tändplattan


Bild 53
Kolla så körn slaget hamnar rätt


Bild 54
Montera krysskilen på vevaxeln


Bild 55
Dra dit skruvarna som håller spolarna på plats


Bild 56
På med svänghjulet och bulten


Bild 57
Vänd på motorn och montera packboxen på andra sidan


Bild 58
Drevet och krysskilen och dra sedan dit muttern


Bild 59
Transmissionskåpan

TIPS
Kolla att brickan på kickaxeln finns på plats


Bild 60
Packningsmassa eller papperspackning


Bild 61
Tryck på transmissionskåpan


Bild 62
Korsdra bultarna


Bild 63
packboxen på kickaxeln


Bild 64
Dra runt svänghjulet och kontrollera att veven går runt utan problem


Bild 65
Olja in nållagret och placera det i veven


Bild 66
Montera dit ett kolvklips

OBS!
- Var noggrann så att klipset kommer ned i spåret
- Se till att änden hamnar vertikalt i spåret


Bild 67
Montera kolvbulten och kolven

OBS!
- Pilen på kolven skall peka framåt


Bild 68
Sedan andra klipset

TIPS
Sätt en svamp eller trasa i öppningen till vevhuset
Det är "obra" om klipset hamnar i motorn


Bild 69
Vrid klipset så spetsen hamnar vertikalt och i spåret på kolven


Bild 70
Dra veven runt ett par varv för att kolla att kolven är centrerad i loppet
Jag har inte monterat kolvringen detta för att kunna höra eventuella skrapljud.


Bild 71
Nu har jag monterat kolvringen och kollat squisen.
Sedan monterar jag gummitätningarna


Bild 72
Korsdra muttrarna på toppen


Bild 73
Jag monterar kedjekåpan för att hindra skräp komma in medans jag monterar motorn på ramen.

VIDEOGUIDE - Byta vev på Derbi D50B0

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram