I denna guide visar jag hur du byter vev på en Derbi med D50B0-motorn (efter 2006).
Andra delen visar hur du monterar nya lager och vevpartiet.
Grejer jag använder i denna guide:
TNT - Vevparti (Standard) PIA
TNT - Lager/Packboxar (NSK, Standard) C4
Bild 31
Jag värmer vevlagrena till ca 100-120grader
Tips
- Stänk vatten på lagret medans du värmer så ser du när tempen nått 100grader
Bild 32
Veven har legat i frysen i ca 2timmar
(detta gör att den krymper lite grand)
Bild 33
Placerar det varma lagret över hålet i brädan som sitter i skruvstycket
Bild 34
"Klonk" lät det när veven gick i botten på lagret
Bild 35
Sedan släpper jag bara det andra varma lagret på den kalla veven!
Bild 36
Sedan placerar jag allt i frysen ett par timmar!
Bild 37
Skrapa bort packningsresterna med ett rakblad eller liknande
Bild 38
Värm blocket med en varmluftspistol
Bild 39
Torka rent i blocket var extra noga med lagerläget
Bild 40
Lite tvåtaktsolja som för att underlätta att lagret skall komma ner ordentligt
Bild 41
Ta ur veven från frysen och lägg den på plats.
Inget våld kommer att behövas den glider på plats enkelt!
Bild 42
Värm andra block halvan på samma sätt
Bild 43
Packning eller "packning på tub" appliceras
Bild 45
Olja i den varma blockhalvan
Bild 46
Här har jag tryckt dit den varma blockhalvan på veven utan problem
Bild 47
Dom fyra kortare bultarna såtter jag på plats
Bild 48
Sedan de åtta längre bultarna
TIPS
Korsdra bultarna
Bild 49
Tryck dit packboxen på veven smörj gärna in den med olja först
Bild 50
Och packboxen där kedjan skall monteras
Bild 51
Och den packbox som skall sitta på axeln till växelpeten
Bild 53
Kolla så körn slaget hamnar rätt
Bild 54
Montera krysskilen på vevaxeln
Bild 55
Dra dit skruvarna som håller spolarna på plats
Bild 56
På med svänghjulet och bulten
Bild 57
Vänd på motorn och montera packboxen på andra sidan
Bild 58
Drevet och krysskilen och dra sedan dit muttern
TIPS
Kolla att brickan på kickaxeln finns på plats
Bild 60
Packningsmassa eller papperspackning
Bild 61
Tryck på transmissionskåpan
Bild 64
Dra runt svänghjulet och kontrollera att veven går runt utan problem
Bild 65
Olja in nållagret och placera det i veven
Bild 66
Montera dit ett kolvklips
OBS!
- Var noggrann så att klipset kommer ned i spåret
- Se till att änden hamnar vertikalt i spåret
Bild 67
Montera kolvbulten och kolven
OBS!
- Pilen på kolven skall peka framåt
TIPS
Sätt en svamp eller trasa i öppningen till vevhuset
Det är "obra" om klipset hamnar i motorn
Bild 69
Vrid klipset så spetsen hamnar vertikalt och i spåret på kolven
Bild 70
Dra veven runt ett par varv för att kolla att kolven är centrerad i loppet
Jag har inte monterat kolvringen detta för att kunna höra eventuella skrapljud.
Bild 71
Nu har jag monterat kolvringen och kollat squisen.
Sedan monterar jag gummitätningarna
Bild 72
Korsdra muttrarna på toppen
Bild 73
Jag monterar kedjekåpan för att hindra skräp komma in medans jag monterar motorn på ramen.