Hur du byter bromsbelägg till skivbromsar

Det är viktigt men inte bara för din säkerhet att byta bromsbelägg. Om du struntar i att byta bromsbeläggen kan bromsoken skadas och det kan bli en dyr affär...


Det kräver få verktyg och är inte särskilt svårt att byta bromsbelägg
Träkilen jag täljt till är mycket bra att ha när du bänder isär bromsbeläggen/bromscylindrarna
Ta dig tid att göra en sådan(finns i mitten av bilden).


Vänta inte tills bromsbeläggen ser ut så här... ett nytt bromsok kan gå på ett par tusenlappar..


Vi börjar med att kontrollera vilken typ av belägg du behöver.
Tyvärr måste du demontera och mäta dina gamla belägg för att vara säker på att beställa rätt belägg.
Detta p.g.a att scootertillverkarna ofta ändrar bromsutförandet på sina modeller.


Universalmedlet kopparpasta för att förhindra gnissel
Länk: Kopparpasta


Detta är "Heng ton" beläggen
Länk: Till vilka modeller som har dessa belägg (en fingervisning i alla fall)

Detta är "AJP" beläggen
Länk: Till vilka modeller som har dessa belägg (en fingervisning i alla fall)

OBS! Använd alltid skyddsmask när du jobbar med bromsar! Det finns skadliga ämnen i bromsbeläggen.

Youtubeklipp - byte bromsbelägg

hassav_003_550
Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (3)

Skriven av HasSse666 2011-06-20 15:30

philiplindgren man kan göra saker på flera olika sätt mitt sätt och fel sätt ;)

Skämt och sido med en bred träkil får du lättare tryckt tillbaka bromskolven än med en mejsel eller polygrip.
Är det så att du använder en mejsel så skadar du bromsbelägget vilket iofs inte är ett problem om du ska byta belag men i bland så kanske man bara tar ur belägget för att smörja på kopparpasta eller att kontrollera hur slitet belaget är.

Senast ändrad 2011-06-20 15:31

Skriven av philiplindgren 2011-06-20 12:14

varför göra en träkil när man kan använda polegrip eller skruvmejsel?

Skriven av ktm_danielsson 2011-06-20 09:06

Bra guide men bromsbelägg måste ju vara bland det enklaste man kan byta på en moped. Menmen man måste ju börja någonstans :)