TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 21, 2007

Halkkörning

Halkkörning

Faran eller svårigheten med halka uppstår inte den morgon det ligger tre decimeter nysnö på trappan utanför huset. Då kör alla i regel långsamt och med marginaler. Händer något, så är det oftast enkla avkörningar utan att någon skadas.

Faran kan istället vara att föraren med alldeles för hög fart kör i en kurva, eller att han tvingas till en inbromsning och inte är beredd på att vägen är hal.

För en oerfaren förare kan det ofta vara svårt att förutse och bedöma halka.

Hur märker man att det är halt?
Svårigheten med vinterkörning är att i tillräckligt god tid upptäcka att det är halt. En erfaren förare mindre risk att bli överraskad, en termometer på moppen som hjälpmedel kan man ha stor nytta av. Är temperaturen +4,C eller lägre finns risken att väglaget kan vara halt. Självklart lär man sig känna av med bara kroppen.

En väg kan se fuktig ut, och om du inte hör ljudet av väta, som skvättes upp av hjulen, bör du vara försiktig! Vägbanan kan vara frusen. Överhuvudtaget ska du iaktta hur vägbanan ser ut och lägg märke till alla förändringar. Fläckvis halka är mycket ovanlig, framför allt i de södra delarna av landet

På broar och viadukter är det större risk för halka. Detta beror på den kalla luften som kyler vägbanan, både ovanifrån och underifrån. Vid en bro över ett vattendrag är den omgivande luften fuktig, vilket ökar risken för halka.

Är det snö på vägbanan ökar halkrisken på alla ställen som poleras extra av däcken. En korsning är ett exempel på ett sådant ställe där många bromsar och låser hjulen eller slirar till i samband med starten.

Olika former av halka

Våren
Under våren kan det förkomma plötsliga temperatursvängningar, smältvatten som rinner över vägen på dagen, på kvällen fryser det till is. Denna is brukar kallas svallis.

Fläckvis halka kan uppstå när temperaturen är omkring 0 grader. Solen värmer och torkar körbanan på öppna sträcker. I svackor, i skuggiga partier , på broar och viadukter finns ofta fläckar som kan vara hala

Se upp för:
- Plötsliga temperatursvängningar
- Smältvatten som frusit till is
- Skuggiga partier
- Fläckvis halka

Sommaren
Riktigt varma soliga dagar kan tjära i asfalten tränga upp till ytan och göra den hal. Bli inte förvånad om vägen sandas en varm sommardag! Ett annat problem uppstår när det börjar regna efter en längre tids varmt och torrt väder. Det har då bildats en hinna av avgaser, oljerester och däckavlagringar på vägen. Denna löses upp vid ett regn och bilder en hal sörja. Speciellt halt blir det på gatsten just efter regnet börjat falla

Se upp för:
- Solvarm asfalt kan vara hal
- Regn en varm sommardag kan innebära halka

Hösten
Löv från träd och lera och jord från lantbruksmaskiner tillsammans med regn kan orsaka halka. En smygande övergång till kallare väder kan innebära att den första frosthalkan kommer plötsligt.

Se upp för:
- löv,lera eller jord vid regn
- Den första plötsliga frosthalkan
- Broar och viadukter
- Svackor
- Fläckvis halka

Vintern
Vintern är normalt en halkperiod med is och snö på vägarna
Var allmänt försiktig och tänk över alla punkter så klarar du dej med kanske bara en sladd 😉

Med vänlig hälsning\ Norling

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram