Guide - Polini Race-tändning

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Polinis Race-CDI är något för den mest extrema av oss trimmare.  Det är ingen vanlig CDI med fast tändpunkt, utan här kan man skräddarsy den EXAKT efter sin motor!

Detta är väldigt avancerat system och är inget vem som helst ska ge sig in på. Det gäller att veta vad man gör och att man har bra erfarenhet om 2-takts motorer. Då man styr exakt när gnistan ska komma, så kan man lätt ta för mycket eller för lite och det kan ge allvarliga skador på motorn!

Låt oss komma igång då. Först måste man installera Polini-programmet och drivrutinerna till det, så man kan läsa och skriva till CDI’n. Det medföljer i paketet.
bild1_700_15


Och såhär ser själva ”programmeringsrutan” ut.
bild2_700_21


Ska du läsa från CDI’n pluggar du i den i datorn med den medföljande USB-kabeln och trycker på ”Read Device”. Då kommer kurvan som är inläst i CDI’n dyka upp. Vill du skapa en ny kurva från början behöver du inte läsa CDI’n, utan startar bara programmet och börjar från början.

Att lägga till en kurva i programmet, det är lätt. Det SVÅRA är att veta vad din motor trivs med. Så det är många timmar man får sitta och prova sig fram.

Jag kommer BARA göra en exempelkurva nu, så kopiera den INTE.
Låt oss säga att vi vill ha en kurva som börjar på 10 grader vid 600rpm som stiger direkt till 28 grader när den kommit igång, t.ex 800rpm.

Mata in 600 vid Rpm1, och 10 grader vid Angle 1. Sen 800 vid Rpm2 och 28 grader vid Angle 2.
bild3_700_20


Klicka sen i ”Segment Input” så kommer din kurva in.

Nu har vi fått början. Lite låg förtändning så den inte sparkar tillbaka så hårt när man kickar igång den, för att den få en hög förtändning så fort den nått sitt tomgångvarv.
bild4_700_19

Låt oss säga att avgasrörets effektkurva börjar stiga vid 7000rpm. Då vill vi ha en kurva som går från 800rpm till 7000rpm. Då motorn är rätt så svag vid dem varven bibehåller vi hög förtändning för att ge den lite mer ork.
Så vi matar vi in 800 vid RPM1 och 28 vid Angle 1, samt 7000 vid Rpm2 och 28 vid Angle2

Då får vi en kurva som är spikrak under dem varvtalen.
bild5_700_17


Låt os säga nu att motorn har sin maxeffekt på 11000rpm. Så vill vi ha en kurva som går från 7000rpm till 11000rpm. 5 grader vid 11000rpm för att få så hög avgastemp som möjligt.

Mata in 7000 på Rpm1 och 28 på Angle 1, samt 11000 på Rpm2 och 5 på Angle 2.

Nu lär din kurva se ut såhär.
bild6_700_19


Nu vill vi behålla 5 grader efter maxeffekten till det oändliga (så mycket som motorn orkar varva). Så vi matar in 5 grader från 11000rpm till 20000rpm. Så får vi en fin kurva genom alla varvtal. Vill man finjustera kurvan kan man ”dubbelklicka” på grafen, så flyttar den på sig.
bild7_700_17


Så var denna kurva klar, och vi kan mata in den i CDI’n och se om det funkar på hojen. Koppla in CDI’n i datorn och klicka på ”Write Device” för att föra över kurvan.
Vill du spara den i datorn för framtiden kan du trycka på ”Save ->PC”. Och sen ”Load <-PC” för att hämta den senare.

Med knapparna +0,2* och -0,2* kan du flytta HELA kurvan upp eller ner antalet grader den säger.
Med Grid C1 kan du se exakt vilket gradantal den ligger på vid respektive RPM.

Tänk på att varje motor är unik och varje förare har sitt unika behov av sin hoj. Så man måste skräddarsy sin egna unika tändkurva.

Det var själva programvaran. Själva delarna då? Det ska kopplas på ett speciellt sätt. Se bild nedan.

Två vita kontakter är självklara kopplingar, så det är inget att fundera på. En till CDI-enheten och den andra till Pickupen.

Den gröna ska till det enda stiftet på tändspolen. Tändspolen ska sen monteras i ramen med en bra kontakt till jord.

Den röda/bruna kabeln ska till 12V+ på batteriet (sitter även en säkringsdosa på den kabeln)

Svarta kablarna ska till 12V-, jordas.  Alternativt direkt på batteriets minuspol. Notera att dem svarta kablarna måste ha kontakt med tändspolens negativa pol, så jag rekommenderar att dra en kabel mellan minuspolen och ramen.
bild8_700_15


Montera CDI-enheten långt ifrån tändspolen, då spolen kan störa ut CDI-enheten. Använd aldrig avstört tändstift (R) och gnistgapet ska ligga på 0,4mm.
CDI’n måste även monteras på ett ställe på moppen där inga kraftiga vibrationer finns, eller höga temperaturer.

Till monteringen av pickupen då. Den behöver en ”signalplåt” från ett svänghjul eller liknande. Se bild nedan (detta är på en Yamaha Aerox med originalsvänghjul). Det funkar till ALLA tändsystem som har en pickup eller liknande som Aerox har.
bild9_700_15


Vill du montera pickupen på ett originalsystem till Aerox, krävs det lite modifikation. Jag filade till ovala hål så man lätt kan justera gapet, samt att pickupen måste monteras under för att höjden ska bli korrekt. Man måste även slipa av lite material på undersidan så pickupen kommer tillräckligt långt in.
bild10_700_13
bild11_700_10
bild12_700_11
bild13_700_10

Polini rekommenderar ett gap mellan 0,8-1.0mm mellan pickup och ”signalplåten”. Var väldig försiktig och kolla aldrig luftgapet när CDI’n är kopplad och igång. CDi’n kan då kortslutas och brinna upp. Garantin täcker inte sådana skador!

Tändsystemet ska ställas in på 30/32 grader med en stroboskoplampa vid 4000rpm, eller vid en fixerad vinkel, se bild nedan.
bild14_330


Här är en film där jag kör igång Aeroxen med polinis tändsystem, tillsammans med Aerox originaldelar. Så nu kan man få ett racesystem blandat med aerox originalsystem!
bild15_700_09

Hoppas ni blivit lite klokare om programmerbara tändsystem!

Videoguide

Over & Out
/Rexxy

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer att visa