Guide - Montera MVT Premium Tändning

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

MVT Premium är ett perfekt tändsystem för dig som kör midrace eller hyper! Det är ett innerotorsystem, som både hänger med på väldigt höga varvtal och ger även ström till belysning och batteri samt att den har en inbyggd varvtalsbegränsare som man lätt kan stänga av. Här visar jag hur man monterar tändsystemet på en Derbi Senda.

bild1_640_03


Först går jag igenom hur man demonterar original tändsystem, i detta fall Ducatis tändsystem.
Jag börjar med att ta bort de främre sidokåporna (kylarvingarna) för att lätt komma åt CDI’n/Tändspolen.

bild2_700_15
bild3_700_13


Sen demonterar vi växelpeten och magnetkåpan så att vi kommer åt tändsystemet där inne.

bild4_700_11
bild7_700_08
bild6_700_10


Sen skruvar vi bort svänghjulsmuttern. En mutterknacka gör jobbet på två sekunder!

bild7_700_09


Sen använder vi en korrekt svänghjulsavdragare och drar av svänghjulet så inget blir skadat!

bild8_700_08
bild9_700_06


Sen skruvar vi bort de tre skruvar som håller fast statorn. Sen är det bara häkta ur kablarna och låta den hänga på sidan.

bild10_700_07


Sen lossar vi på de tre skruvar som håller fast ankarplattan i motorn.

bild11_700_06
bild12_700_07


Nu kopplar vi loss CDI’n/Tändspolen och skruvas loss den ifrån ramen.
Kablarna och tändhatten är det bara att dra loss. Sen sitter den med en jordkabel i ramen.

bild13_700_06
bild14_700_06
bild15_700_06


Nu till själva huvuddelen av guiden, nämligen MVT Premium-tändsystemet.
Detta är vad man får med:
CDI
Tändspole
Rotor
Stator
Adapterplatta
Monteringsskruvar
En guide på Tyska

bild16_700_03


Börja med att montera och skruva fast adapterplattan. Urtaget på adaptern mot öppningen för kablaget i motorblocket. Tre stycken medföljande skruvar!

bild17_700_03
bild18_700_03


Sen monterar vi statorn. Kablarna vid urtaget, se till så du inte klämmer kablarna när du skruvar åt statorn.  Ett tips är att ha skruvarna i mitten i varje spår så man får lite justermån fram och tillbaka.

bild19_700_03
bild20_700_04


Nu ska vi montera rotorn. Först måste du räkna ut tändpunkten på motorn!
Det finns en bra guide här hur du gör det.
http://www.twostrokerider.se/guide-montera-och-stalla-in-rotorsystem/

Premiumtändningarna från MVT har inbyggd förtändning för just den motor de är byggda för. Tändningen ska alltså ställas in exakt mot ÖD och då kommer tändningen ha rekommenderad förtändning. För att hitta exakt rätt förtändning för just din motor kan småjusteringar behövas för maximal effekt. Alla motorer är unika, tänk på det!


På statorn finns det två pilar och två streck. Ena strecket är för moturs rotation, andra strecket är för medurs rotation. Då vi i detta fall har en Derbimotor, så roterar motorn moturs. Så vi ska fokusera på det högra strecket. Hade det varit en scootermotor hade den roterat medurs, och då hålla oss till den vänstra pilen. Men i detta fall, höger pil!

bild21_700_03


På rotorn finns det ett rött streck, det är markeringen där motorn tänder.

bild22_700_04


Tryck in rotorn på veven (När du ställt veven i korrekt tändläge) och se till så att den röda linjen linjerar med det HÖGRA strecket på statorn.
OBS: Krysskilen ska inte användas, så den ska bort! Om du noterar så saknar rotorn kilspår för huvudtaget. OBS

bild23_700_03


Sen ger vi rotorn några LÄTTA knackningar så konan låser sig.

bild24_700_03


Sen är det bara att skruva åt allting!
Glöm inte brickan.

bild25_700_03
bild26_700_03


Nu till eldelen. Tändkabeln måste vi använda från originaltändspolen. Det är gängad, så det är bara ta tag i tändkabeln och skruva ut den!
Sen skruvar du in den i MVT-spolen.

bild27_700_03


Tändspolen skruvar jag sen fast på originalplaceringen. Jag rekommenderar också STARKT att du drar en extra jordkabel mellan tändspolen och motorblock. Det för att garantera bra kontakt i mellan de två.

bild28_700_02


Sen själva kopplingen.
Orange ska till tändspolen, ett litet stift på sidan på spolen.
Den vita kontakten passar originalkontakten där originalsystemet var kopplat.
Svart/röd till svart/röd
Svart/vit till svart/vit
Svart och gul/grön ska jordas
Vit ska INTE användas på Derbi.
Den blåa kabeln är en alternativ strypning. Jordar man den är tändsystemet strypt och varva inte lika mycket.

bild29_700_02


Sen när allt är rätt kopplat, snyggt draget och rätt inställd, är det bara kicka igång motorn!
Min gick igång utan problem.

bild30_700_01


Sen tillbaka med kåporna, magnetkåpan och växelpeten.
Det var allt för mig, missa inte videoguiden här under!

Videoguide

Over & Out
/Rexxy

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (0)
Det finns inga kommentarer att visa