Här kommer del 2 av monteringsguiden för Minarelli AM6
(Del 1 hittar du på denna länk)
bild 82
Nu sätter vi dit Packboxen på vevaxeln på tändsystemssidan, den släta sidan på P-boxen skall vara utåt annars tätar det inte som det skall.
bild 83
precis samma som ovan men nu gäller det P-boxen på drevaxeln istället.
Passa på att montera låsring och drev samtidigt se bild 84
bild 84
låsring.
bild 85
Nu vänder vi motorn igen. Här ser vi primärväxelstocksaxeln som sticker upp. På denna skall vi montera kopplingen.
Först skall vi lägga dit ett slätt shims se bild.
bild 86
Nu skall vi lägga dit en fjäderbricka den kupade sidan skall vara upp så hålet i brickan är högre än kanterna på brickan.
bild 87
Nu lägger vi dit kopplingskorgen, inga konstigheter med det bara lägg dit den.
bild 88
Nu skall vi lägga dit den tjocka distansbrickan som har splines i hålet och är ca 3,5mm tjock.
bild 89
Nu lägger vi dit kopplingscentrum på axeln inget konstigt detta heller den passar bara på ett sätt.
bild 90
lägg dit låsbrickan. Den har en tagg som passar i ett hål i kopplingscentrumet se till att detta blir rätt.
Detta är viktigt! Dra fast muttern hårt. För att kunna göra detta så skall du sätta en rundstång i vevstaken igen (se bild 17 i guiden: Plocka isär en AM6).
Sedan drar du åt muttern hårt. Vevstaken låser hela motorn när du drar fast muttern.
Vik upp en kant på låsbrickan och knacka den tight mot muttern, mycket viktigt att inte glömma detta!
bild 91
Denna bild visar hur det skall se ut när lamellerna ligger på plats. Man börjar med en lamell sedan en stålskiva, lamell, stålskiva, lamell, stålskiva, lamell, 3 st stålskivor och 4 st lameller bör ligga i kopplingskorgen nu.
bild 92
Nu skall vi stoppa i den långa stålpinnen i centrumhålet på axeln.
bild 93
Nu lägger vi i kulan efter den långa stålpinnen.
bild 94
Till sist stoppar vi i den korta stålpinnen med krage, det är denna som man grovjusterar kopplingen mot lite senare.
bild 95
Tryckplattan skall på nu. Den skall ligga på ett speciellt sätt. Det finns en rund ring med ett streck i på kopplingscentrumet. Leta upp denna ring. Nu tittar vi på tryck plattan. Det finns en pil på denna, den pilen skall vara riktad mot cirkeln när man lägger ned tryckplattan i korgen.
Är inte detta rätt så går inte tryckplattan ned i botten mot lamellerna, då får man lyfta och kolla om man lagt den fel.
bild 96
nu sätter vi de 4 skruvarna som håller fast tryckplattan, dessa skruvar behöver inte dras åt speciellt hårt då fjädrarna håller skruvarna på plats, dra dom bara så att dom bottnar helt det räcker.
Jag har valt Malossifjädrar därför att detta räcker väldigt bra till dom flesta sport- och en del fränare cylindrar. Skall man ha hypersetup så rekommenderar jag Polinis femskiviga lamellsats, den tål allt spelar ingen roll vad du hittar på, POLINI håller.
bild 97
Nu ställer vi motorn upp med vevstaken rakt upp och monterar P-boxen för kopplingsarmen.
bild 98
Viktigt att få dit skyddsstålbrickan på p-boxen annars så äter kopplingsarmsreturfjädern hål i P-boxen och vatten och skit kan rinna in.
bild 99
Nu trycker vi ned kopplingsarmen i blocket. Smörj gärna före då armen lagrar rakt mot aluminium.
bild 100
Här ser ni hur fjädern skall ligga när den är rätt monterad
bild 101
Nu lägger vi ned motorn igen så att vi har kopplingen rakt upp. Se till att kopplingsarmen inte ligger så att den spänner sig mot bänken, den skall hänga fritt.
Sätt i ett skjutmått i hålet på justerskruven på tryckplattan och mät.
bild 102
Här ser vi vad det bör vara från justerskruven ned till obelastad tryckstång. Stämmer inte detta så släpper vi på muttern och justerar skruven tills måttet stämmer. OBS DET ÄR INTE JÄTTEVIKTIGT ATT DET STÄMMER EXAKT detta är bara grovjustering, finjustering gör man på kopplingswiren.
bild 103
Nu lägger vi dit shimset till kickaxeln, viktigt att det inte ramlar ned i motorn för då är det bara att riva den igen och ta ur shimset. Mycket jobb så var noga.
bild 104
Lägg dit drevet ovan på shimset, försiktigt var det!!!.
bild 105
Lägg ditt motsvarande kickdrev med splines i, var försiktig även nu.
bild 106
Sätt i kickaxeln genom dreven och shimset, var försiktig så går det fint. Vrid runt axeln så fjäderändan står rakt ned bredvid kopplingskorgen. Den skall vara nära skruvhålet annars går inte kåpan ned över kickaxeln.
bild 107
Visar hur det skall se ut.
bild 108
!!!!!!! GLÖM INTE PACKNINGEN !!!!!!
Nu har vi satt dit kopplingskåpan och är snart klara. Dra dit alla skruvar nu så kåpan sitter fast ordentligt.
bild 109
Titta ned i det lilla hålet som stoppskruven skall sitta i, vrid runt kickaxeln med kicken tills du ser att en stålklump kommer.
bild 110
Nu ser vi stålklumpen. Vrider vi lite till på kicken så att den försvinner igen.
bild 111
Nu skruvar vi i stoppskruven medans vi håller ned kicken. När skruven är i botten så släpp kicken. Nu skall kickfjädern dra upp kicken mot stoppet annars så får du göra om detta.
bild 112
Skruven på plats.
bild 113
Montera nu vattenpump och oljepump. Den nedre skruven på vattenpumpen skall ha en fiberbricka som tätning mellan vattenpumpskåpan och skruvskallen annars rinner vattnet ut.
bild 114
Dessa verktyg behöver man för att demontera och montera en AM6-motor.
bild 115
En batteridriven mutterknack är jättebra när man skruvar i motorer då dessa mutterknackar inte drar så hårt som tryckluftmaskiner.
Här slutar denna guide om renovering.
Motorn har fått en ny Parmakitvev med 46mm i slag och skall portas i blocken. Parmakit 110cc cylinder ska monteras. Det kommer en guide på hur man skall göra för att få detta monsterkitet att passa på en AM6. Motorn skall även få en hypertändning och avstämd pipa så det kommer en guider även på detta.
Bra reservdelar du kan behöva vid renovering av din AM6:
Packboxsatser https://www.twostroke.se/product.asp?product=19333
Packningssatser https://www.twostroke.se/product.asp?product=9459
Lagersatser https://www.twostroke.se/product.asp?product=12470
Drevsatser i växellådan https://www.twostroke.se/product.asp?product=12182
Lamellkit https://www.twostroke.se/product.asp?product=10975
Vevaxel (Barikit är bra) https://www.twostroke.se/product.asp?product=22622
samt Parmakit 46mm slag https://www.twostroke.se/product.asp?product=23951
Kickaxel https://www.twostroke.se/product.asp?product=9463
Drevaxel https://www.twostroke.se/product.asp?product=16906
Växelväljaren har ni https://www.twostroke.se/product.asp?product=9475
Komplett kopplingskit https://www.twostroke.se/product.asp?product=10977
Kopplingsarm https://www.twostroke.se/product.asp?product=9476
Motorverktyg https://www.twostroke.se/product.asp?product=23565
/ Moddlaren