Hur du plockar ihop en AM6 (2 av 2) 

Här kommer del 2 av monteringsguiden för Minarelli AM6
(Del 1 hittar du på denna länk)

082_700
bild 82

Nu sätter vi dit Packboxen på vevaxeln på tändsystemssidan, den släta sidan på P-boxen skall vara utåt annars tätar det inte som det skall.

083_700
bild 83

precis samma som ovan men nu gäller det P-boxen på drevaxeln istället.

Passa på att montera låsring och drev samtidigt se bild 84

84_700
bild 84

låsring.

085_700
bild 85

Nu vänder vi motorn igen. Här ser vi primärväxelstocksaxeln som sticker upp. På denna skall vi montera kopplingen.
Först skall vi lägga dit ett slätt shims se bild.

086_700
bild 86

Nu skall vi lägga dit en fjäderbricka den kupade sidan skall vara upp så hålet i brickan är högre än kanterna på brickan.

087_700
bild 87

Nu lägger vi dit kopplingskorgen, inga konstigheter med det bara lägg dit den.

088_700
bild 88

Nu skall vi lägga dit den tjocka distansbrickan som har splines i hålet och är ca 3,5mm tjock.

089_700
bild 89

Nu lägger vi dit kopplingscentrum på axeln inget konstigt detta heller den passar bara på ett sätt.

090_700
bild 90

lägg dit låsbrickan. Den har en tagg som passar i ett hål i kopplingscentrumet se till att detta blir rätt.

Detta är viktigt! Dra fast muttern hårt. För att kunna göra detta så skall du sätta en rundstång i vevstaken igen (se bild 17 i guiden: Plocka isär en AM6).
Sedan drar du åt muttern hårt. Vevstaken låser hela motorn när du drar fast muttern.
Vik upp en kant på låsbrickan och knacka den tight mot muttern, mycket viktigt att inte glömma detta!

091_700
bild 91

Denna bild visar hur det skall se ut när lamellerna ligger på plats. Man börjar med en lamell sedan en stålskiva, lamell, stålskiva, lamell, stålskiva, lamell, 3 st stålskivor och 4 st lameller bör ligga i kopplingskorgen nu.

092_700
bild 92

Nu skall vi stoppa i den långa stålpinnen i centrumhålet på axeln.

093_700
bild 93

Nu lägger vi i kulan efter den långa stålpinnen.

094_700
bild 94

Till sist stoppar vi i den korta stålpinnen med krage, det är denna som man grovjusterar kopplingen mot lite senare.

095_700
bild 95

Tryckplattan skall på nu. Den skall ligga på ett speciellt sätt. Det finns en rund ring med ett streck i på kopplingscentrumet. Leta upp denna ring. Nu tittar vi på tryck plattan. Det finns en pil på denna, den pilen skall vara riktad mot cirkeln när man lägger ned tryckplattan i korgen.

Är inte detta rätt så går inte tryckplattan ned i botten mot lamellerna, då får man lyfta och kolla om man lagt den fel.

096_700
bild 96

nu sätter vi de 4 skruvarna som håller fast tryckplattan, dessa skruvar behöver inte dras åt speciellt hårt då fjädrarna håller skruvarna på plats, dra dom bara så att dom bottnar helt det räcker.

Jag har valt Malossifjädrar därför att detta räcker väldigt bra till dom flesta sport- och en del fränare cylindrar. Skall man ha hypersetup så rekommenderar jag Polinis femskiviga lamellsats, den tål allt spelar ingen roll vad du hittar på, POLINI håller.

097_700
bild 97

Nu ställer vi motorn upp med vevstaken rakt upp och monterar P-boxen för kopplingsarmen.

098_700
bild 98

Viktigt att få dit skyddsstålbrickan på p-boxen annars så äter kopplingsarmsreturfjädern hål i P-boxen och vatten och skit kan rinna in.

099_700
bild 99

Nu trycker vi ned kopplingsarmen i blocket. Smörj gärna före då armen lagrar rakt mot aluminium.

100_700
bild 100

Här ser ni hur fjädern skall ligga när den är rätt monterad

101_700
bild 101

Nu lägger vi ned motorn igen så att vi har kopplingen rakt upp. Se till att kopplingsarmen inte ligger så att den spänner sig mot bänken, den skall hänga fritt.

Sätt i ett skjutmått i hålet på justerskruven på tryckplattan och mät.

102_700
bild 102

Här ser vi vad det bör vara från justerskruven ned till obelastad tryckstång. Stämmer inte detta så släpper vi på muttern och justerar skruven tills måttet stämmer. OBS DET ÄR INTE JÄTTEVIKTIGT ATT DET STÄMMER EXAKT detta är bara grovjustering, finjustering gör man på kopplingswiren.

103_700
bild 103

Nu lägger vi dit shimset till kickaxeln, viktigt att det inte ramlar ned i motorn för då är det bara att riva den igen och ta ur shimset. Mycket jobb så var noga.

104_700
bild 104

Lägg dit drevet ovan på shimset, försiktigt var det!!!.

105_700
bild 105

Lägg ditt motsvarande kickdrev med splines i, var försiktig även nu.

106_700
bild 106

Sätt i kickaxeln genom dreven och shimset, var försiktig så går det fint. Vrid runt axeln så fjäderändan står rakt ned bredvid kopplingskorgen. Den skall vara nära skruvhålet annars går inte kåpan ned över kickaxeln.

107_700
bild 107
Visar hur det skall se ut.

108_700
bild 108

!!!!!!! GLÖM INTE PACKNINGEN !!!!!!

Nu har vi satt dit kopplingskåpan och är snart klara. Dra dit alla skruvar nu så kåpan sitter fast ordentligt.

109_700
bild 109

Titta ned i det lilla hålet som stoppskruven skall sitta i, vrid runt kickaxeln med kicken tills du ser att en stålklump kommer.

110_700
bild 110

Nu ser vi stålklumpen. Vrider vi lite till på kicken så att den försvinner igen.

111_700
bild 111

Nu skruvar vi i stoppskruven medans vi håller ned kicken. När skruven är i botten så släpp kicken. Nu skall kickfjädern dra upp kicken mot stoppet annars så får du göra om detta.

112_700
bild 112

Skruven på plats.

113_700
bild 113

Montera nu vattenpump och oljepump. Den nedre skruven på vattenpumpen skall ha en fiberbricka som tätning mellan vattenpumpskåpan och skruvskallen annars rinner vattnet ut.

114_700
bild 114

Dessa verktyg behöver man för att demontera och montera en AM6-motor.

115_700
bild 115

En batteridriven mutterknack är jättebra när man skruvar i motorer då dessa mutterknackar inte drar så hårt som tryckluftmaskiner.


Här slutar denna guide om renovering.

Motorn har fått en ny Parmakitvev med 46mm i slag och skall portas i blocken. Parmakit 110cc cylinder ska monteras. Det kommer en guide på hur man skall göra för att få detta monsterkitet att passa på en AM6. Motorn skall även få en hypertändning och avstämd pipa så det kommer en guider även på detta.

Bra reservdelar du kan behöva vid renovering av din AM6:

Packboxsatser                         http://www.twostroke.se/product.asp?product=19333
Packningssatser                       http://www.twostroke.se/product.asp?product=9459
Lagersatser                             http://www.twostroke.se/product.asp?product=12470
Drevsatser i växellådan            http://www.twostroke.se/product.asp?product=12182
Lamellkit                                http://www.twostroke.se/product.asp?product=10975
Vevaxel  (Barikit är bra)            http://www.twostroke.se/product.asp?product=22622
samt Parmakit 46mm slag        http://www.twostroke.se/product.asp?product=23951  
Kickaxel                                  http://www.twostroke.se/product.asp?product=9463
Drevaxel                                 http://www.twostroke.se/product.asp?product=16906
Växelväljaren har ni                 http://www.twostroke.se/product.asp?product=9475
Komplett kopplingskit              http://www.twostroke.se/product.asp?product=10977
Kopplingsarm                          http://www.twostroke.se/product.asp?product=9476
Motorverktyg                           http://www.twostroke.se/product.asp?product=23565

/ Moddlaren

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (3)

Skriven av SkYDaWw 2015-12-07 18:31

Var fick du tag på nya lager till motorn?

Skriven av lightface79 2013-01-23 15:06

Inte för att vara petig.... men...
När du installerar kopplingen..
Först skall fjäderbrickan (solbrickan)
Sitta först med det fjärdande biten vilande mot lagret.
och sen brickan..
Allt enligt Verkstadsmanualen till motorn.
Annars är risken att man sliter ut brickan i förtid å spelet stämmer inte.

Sen skall tryckskivorna sitta 120grder förskjutna de har en liten bump på sig.

Senast ändrad 2013-01-23 15:30

Skriven av matovak2 2012-01-30 10:36

När du sätter i kickdreven och allt det där, är det viktigt att alla sitter precis som du har lagt de i guiden?