TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: januari 17, 2012

Guide - Montering av AM6 (1 av 2)

Hur du monterar ihop en AM6

Du har tidigare sett hur du monterar isär en AM6 på rätt sätt. Länk
Här kommer fortsättningen i guideserien som visar hur du rengör och monterar ihop AM6-motorn igen.

Innan vi börjar monteringen är det viktigt att alla delar är ordentligt rengjorda.

051_700
bild 51

Detta är ett fantastiskt sätt att tvätta en mopedmotor på, DISKMASKIN!! Lämpligt och säkert är när mamma och pappa, eller varför inte fru eller sambo inte är hemma. Lämpligen har man även spolat av motordelarna med AVFETTNINGSMEDEL innan, då är 90% av all olja borta innan man lägger delarna i diskmaskinen.

052_700
bild 52

Man tar väldigt enkelt bort de gamla pinnbultarna så här. Sätt pinnbulten i skruvstycket och vrid om sedan skruvar man loss dom för hand, detta behövs naturligtvis inte om man inte skall sätta dit nya av en eller annan orsak.

053_700
bild 53

Jag visar här hur man Bör göra rent alla gängor i blocken. Är alla gängor rena så vet man att man inte drar sönder gängorna eller får fel åtdragnings moment när man skruvar samman motorn.

054_700
bild 54

Blås noga rent alla rendragna gängor så alla spån och annat skräp försvinner ur hålen. Skräpet kan annars ramla ur när ni håller på att sätta samman motorn och man måste då kanske ta isär den igen i onödan.

055_700
bild 55

Visar hur man gör när man lägger i lager. Man tar de rengjorda blocken och stoppar dom i ugnen, sätter den på 250 grader i ca 20-30 minuter. Lägger man in oljiga delar så luktar det F-N hemma i huset eller lägenheten av bränd olja, inget kul att förklara för dom som bor i samma hushåll.

När man tar ut blocken så är dom som sagt 250 grader varma och det är VARMT. Handskar eller lämpligt annat material är bra. Nu har man dom lösa lagren och kan helt enkelt släppa i dessa rakt i lagerlägena utan att slå eller pressa. Blocken och lagrena mår mycket bättre av detta sätt än att banka med en hammare.

056_700
bild 56

Denna bild visar när man håller på att montera tillbaka alla p-boxar det är enkelt ta en hylsa som är lika stor som P-boxen och en plast klubba, Lägg P-boxen där den skall vara och sätt på hylsan och knacka ned den helt sonika.

Den delade sidan skall alltid vara inåt på grund av att när det blir tryck så tätar läppen mot axeln bättre och allt skräp hamnar på den släta utsidan av p-boxen.

057_700
bild 57

Denna bild visar distanshylsan som man måste komma ihåg att sätta i P-boxen på kopplingssidan av motorn. Denna hylsa är dels tätytan för vevaxeln och samtidigt distans så att primärdrevet och drevet som driver balansaxeln hamnar på rätt ställe.

058_700
bild 58

Nu är den nya vevaxeln istoppad men den går ju inte i lagret????  Nu använder man sig av primärdrevet. Sätt dit drevet på axeln och sätt på muttern drag muttern i botten och ta bort muttern och drevet igen. Nu har vevaxeln åkt in ca 20mm

059_700
bild 59

Denna bild visar att vi har monterat det stora drevet till balansaxeldrivningen och primärdrevet.
Nu kollar vi så att vi inte glömt den fyrkantiga kilen som håller dreven i sitt läge på axeln. Sedan sätter vi på muttern och drar den till det rekommenderade momentet. Det brukar stå i manualen.
På detta vis har vi dragit in veven i lagret utan att banka på den och veven är fortfarande rak o fin.

060_700
bild 60

Jag använder en batteridriven muttermaskin som har moment inbyggt istället för en momentnyckel det fungerar vilket som. ANVÄND INTE TRYCKLUFTSMASKIN att dra åt med de är alldeles för starka och skadar lätt gängorna på vevaxeln.

061_700
Bild 61

Här ser vi balansaxeln, En skum sak som är krokig, varför är den krokig???
Jo den kompenserar vibrationerna från vevaxeln. När kolven är i topp så är balansaxelns krok i botten och hjälper till att ta bort obalans. Skulle man sätta denna axel ett halvt varv fel då får man dubbelseende när motorn varvar upp. EN VIKTIG SAK.

062_700
Bild 62

Här är balansaxeln monterad bredvid vevaxeln.

063_700
bild 63

MYCKET VIKTIGT!!!!!!!
när dreven sitter rätt mellan balansaxeln och vevaxeln så skall balansaxeldrevets två punkter sitta en på var sida av vevaxeldrevets punkt. Är det inte så blir det vibrationer och det är inte bra eller trevligt.

064_700
bild 64

Nu vänder vi på motorn.
Det första vi stoppar i är fjädern till kopplingsklockan sedan lägger vi dit kulan efter, se bild 65

065_700
bild 65

kulan.

066_700
bild 66

Nu lägger vi dit shimset som skall ligga under sekundära drevaxelstocken. Det skall ligga på rullagret.

067_700
bild 67

bild 67 visar hur man måste hålla alla delar för att kunna sätta växellådan i blocket. Det är primäraxeln och sekundäraxeln. Det är dom nedre växelgafflarna som sitter på primär- och sekundärdrevaxlarna och växelklockan.

Den högra gaffeln skall ligga i spåret längst ned på växelklockan, den vänstra skall ligga i det mittre spåret i växelklockan.
 
Just detta visar att det är en lite äldre konstruktion, på lite nyare motorer så går det för det mesta att montera växelklockan och växelgafflarna en och en efter man satt i växelstockarna.

068_700
069_700
bild 68-69

Dessa bilder visar hur det SKA se ut om allt är rätt. Kolla nu noga under kanten på växelklockan att kulan ligger kvar ovanpå fjädern annars är det bara att börja om igen.

070_700
bild 70

Nu har vi satt dit den övre växelgaffeln på skiftdrevet och passar in stiftet i det övre spåret på växeltrumman.

071_700
bild 71

Nu har vi monterat stålsprinten genom de två växelgafflarna till sekundärdrevstocken och nu kan ingenting ramla loss längre, om vi inte vänder motorn upp och ned. Men det gör vi naturligtvis inte.

072_700
Bild 72

Detta shims tog vi bort när vi demonterade växellådan. Nu lägger vi tillbaka det på utgående sekundära växeldrevstocken (där framdrevet skall sitta).

073_700
bild 73

Här lägger vi dit det shims som skall vara under växelväljaren VIKTIGT att detta kommer dit.

074_700
bild 74

Nu moterar vi växelväljaren, den sitter bredvid växeltrumman och dess gafflar ligger uppe på växeltrumman och trycker på stålpinnarna.

75_700
76_700
bild 75-76

Dessa bilder kompletterar bild 75 så man ser bättre hur det skall se ut om det är riktigt sammansatt.

077_700
bild 77

Nu skall vi lägga dit den andra blockhalvan. Jag är inte så förtjust i silikon oavsett om det är orange eller blått. Jag vill ha packningsklister, det är tunnare och kladdar inte så mycket. Det torkar även mycket snabbare och luktar inte ättika.

078_700
bild 78

Nu ligger blockhalvan på plats och skall bara dras ned dit den skall, MAN FÅR INTE BANKA ELLER SLÅ NED blockhalvan. Man drar ned den mjukt och försiktigt.

När blocken är sammandragna så sätter man i alla skruvar innan man släpper verktyget som man dragit samman blockhalvorna med.

079_700
bild 79

Så här gör jag. Det finns andra verktyg som det på bild 80, men det är samma sak i princip.

bild 80

monteringsverktyget.

081_700
bild 81

Nu är blocken sammandragna. Vi känner så att alla axlar går att vrida runt lätt, går de inte lätt så ligger något shims fel. Är det glapp så har ni missat ett shims på den axeln. Oavsett vilket så får man klyva motorn igen och åtgärda det som är fel. Annars sliter man ned växellådan ganska fort och renoveringen är så att säga kastad i sjön.

Fortsättning följer... Del 2 Länk

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram