Du har tidigare sett hur du monterar isär en AM6 på rätt sätt. Länk
Här kommer fortsättningen i guideserien som visar hur du rengör och monterar ihop AM6-motorn igen.
Innan vi börjar monteringen är det viktigt att alla delar är ordentligt rengjorda.
bild 51
Detta är ett fantastiskt sätt att tvätta en mopedmotor på, DISKMASKIN!! Lämpligt och säkert är när mamma och pappa, eller varför inte fru eller sambo inte är hemma. Lämpligen har man även spolat av motordelarna med AVFETTNINGSMEDEL innan, då är 90% av all olja borta innan man lägger delarna i diskmaskinen.
bild 52
Man tar väldigt enkelt bort de gamla pinnbultarna så här. Sätt pinnbulten i skruvstycket och vrid om sedan skruvar man loss dom för hand, detta behövs naturligtvis inte om man inte skall sätta dit nya av en eller annan orsak.
bild 53
Jag visar här hur man Bör göra rent alla gängor i blocken. Är alla gängor rena så vet man att man inte drar sönder gängorna eller får fel åtdragnings moment när man skruvar samman motorn.
bild 54
Blås noga rent alla rendragna gängor så alla spån och annat skräp försvinner ur hålen. Skräpet kan annars ramla ur när ni håller på att sätta samman motorn och man måste då kanske ta isär den igen i onödan.
bild 55
Visar hur man gör när man lägger i lager. Man tar de rengjorda blocken och stoppar dom i ugnen, sätter den på 250 grader i ca 20-30 minuter. Lägger man in oljiga delar så luktar det F-N hemma i huset eller lägenheten av bränd olja, inget kul att förklara för dom som bor i samma hushåll.
När man tar ut blocken så är dom som sagt 250 grader varma och det är VARMT. Handskar eller lämpligt annat material är bra. Nu har man dom lösa lagren och kan helt enkelt släppa i dessa rakt i lagerlägena utan att slå eller pressa. Blocken och lagrena mår mycket bättre av detta sätt än att banka med en hammare.
bild 56
Denna bild visar när man håller på att montera tillbaka alla p-boxar det är enkelt ta en hylsa som är lika stor som P-boxen och en plast klubba, Lägg P-boxen där den skall vara och sätt på hylsan och knacka ned den helt sonika.
Den delade sidan skall alltid vara inåt på grund av att när det blir tryck så tätar läppen mot axeln bättre och allt skräp hamnar på den släta utsidan av p-boxen.
bild 57
Denna bild visar distanshylsan som man måste komma ihåg att sätta i P-boxen på kopplingssidan av motorn. Denna hylsa är dels tätytan för vevaxeln och samtidigt distans så att primärdrevet och drevet som driver balansaxeln hamnar på rätt ställe.
bild 58
Nu är den nya vevaxeln istoppad men den går ju inte i lagret???? Nu använder man sig av primärdrevet. Sätt dit drevet på axeln och sätt på muttern drag muttern i botten och ta bort muttern och drevet igen. Nu har vevaxeln åkt in ca 20mm
bild 59
Denna bild visar att vi har monterat det stora drevet till balansaxeldrivningen och primärdrevet.
Nu kollar vi så att vi inte glömt den fyrkantiga kilen som håller dreven i sitt läge på axeln. Sedan sätter vi på muttern och drar den till det rekommenderade momentet. Det brukar stå i manualen.
På detta vis har vi dragit in veven i lagret utan att banka på den och veven är fortfarande rak o fin.
bild 60
Jag använder en batteridriven muttermaskin som har moment inbyggt istället för en momentnyckel det fungerar vilket som. ANVÄND INTE TRYCKLUFTSMASKIN att dra åt med de är alldeles för starka och skadar lätt gängorna på vevaxeln.
Bild 61
Här ser vi balansaxeln, En skum sak som är krokig, varför är den krokig???
Jo den kompenserar vibrationerna från vevaxeln. När kolven är i topp så är balansaxelns krok i botten och hjälper till att ta bort obalans. Skulle man sätta denna axel ett halvt varv fel då får man dubbelseende när motorn varvar upp. EN VIKTIG SAK.
Bild 62
Här är balansaxeln monterad bredvid vevaxeln.
bild 63
MYCKET VIKTIGT!!!!!!!
när dreven sitter rätt mellan balansaxeln och vevaxeln så skall balansaxeldrevets två punkter sitta en på var sida av vevaxeldrevets punkt. Är det inte så blir det vibrationer och det är inte bra eller trevligt.
bild 64
Nu vänder vi på motorn.
Det första vi stoppar i är fjädern till kopplingsklockan sedan lägger vi dit kulan efter, se bild 65
bild 65
kulan.
bild 66
Nu lägger vi dit shimset som skall ligga under sekundära drevaxelstocken. Det skall ligga på rullagret.
bild 67
bild 67 visar hur man måste hålla alla delar för att kunna sätta växellådan i blocket. Det är primäraxeln och sekundäraxeln. Det är dom nedre växelgafflarna som sitter på primär- och sekundärdrevaxlarna och växelklockan.
Den högra gaffeln skall ligga i spåret längst ned på växelklockan, den vänstra skall ligga i det mittre spåret i växelklockan.
Just detta visar att det är en lite äldre konstruktion, på lite nyare motorer så går det för det mesta att montera växelklockan och växelgafflarna en och en efter man satt i växelstockarna.
bild 68-69
Dessa bilder visar hur det SKA se ut om allt är rätt. Kolla nu noga under kanten på växelklockan att kulan ligger kvar ovanpå fjädern annars är det bara att börja om igen.
bild 70
Nu har vi satt dit den övre växelgaffeln på skiftdrevet och passar in stiftet i det övre spåret på växeltrumman.
bild 71
Nu har vi monterat stålsprinten genom de två växelgafflarna till sekundärdrevstocken och nu kan ingenting ramla loss längre, om vi inte vänder motorn upp och ned. Men det gör vi naturligtvis inte.
Bild 72
Detta shims tog vi bort när vi demonterade växellådan. Nu lägger vi tillbaka det på utgående sekundära växeldrevstocken (där framdrevet skall sitta).
bild 73
Här lägger vi dit det shims som skall vara under växelväljaren VIKTIGT att detta kommer dit.
bild 74
Nu moterar vi växelväljaren, den sitter bredvid växeltrumman och dess gafflar ligger uppe på växeltrumman och trycker på stålpinnarna.
bild 75-76
Dessa bilder kompletterar bild 75 så man ser bättre hur det skall se ut om det är riktigt sammansatt.
bild 77
Nu skall vi lägga dit den andra blockhalvan. Jag är inte så förtjust i silikon oavsett om det är orange eller blått. Jag vill ha packningsklister, det är tunnare och kladdar inte så mycket. Det torkar även mycket snabbare och luktar inte ättika.
bild 78
Nu ligger blockhalvan på plats och skall bara dras ned dit den skall, MAN FÅR INTE BANKA ELLER SLÅ NED blockhalvan. Man drar ned den mjukt och försiktigt.
När blocken är sammandragna så sätter man i alla skruvar innan man släpper verktyget som man dragit samman blockhalvorna med.
bild 79
Så här gör jag. Det finns andra verktyg som det på bild 80, men det är samma sak i princip.
bild 80
monteringsverktyget.
bild 81
Nu är blocken sammandragna. Vi känner så att alla axlar går att vrida runt lätt, går de inte lätt så ligger något shims fel. Är det glapp så har ni missat ett shims på den axeln. Oavsett vilket så får man klyva motorn igen och åtgärda det som är fel. Annars sliter man ned växellådan ganska fort och renoveringen är så att säga kastad i sjön.
Fortsättning följer... Del 2 Länk