TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: februari 12, 2016

Guide - Montera och ställa in rotorsystem

Guide - Montera & ställa in rotorsystem

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Många tror att det är väldigt avancerat att montera och ställa in trimtändningar och rotorsystem. Man behöver inte göra det svårare än vad det är! Här visar jag ett snabbt och simpelt sätt att göra det på.

Först visar jag hur man monterar det. Det här är en stage6 R/T tändning (i grunden en PVL-tändning).
Principen är lika på alla rotorsystem som både t ex Polini, Malossi, HPI o.s.v.

Först, adapterplattan som ska skruvas fast i motorblocket. Se till så ”urgröpningen” i adaptern för kabeln pekar mot kabelns utgång i blocket.
bild1_700_07

Sen själva statorn. Montera den så skruvarna är i mitten av spåren. Det underlättar senare när man håller på och provar sig fram med tändpunkten. För då har man justermån både fram och bak.

bild2_700_07

Nu till den som många tror är den trixiga biten. Nu ska vi ställa in tändpunkten! Vart man ska sätta den varierar om du har digital eller analogt tändsystem. Analoga system kan man sätta den på c:a 1,5mm som grundinställning. Stage6 rekommenderar 3,2 eller 3,6mm på sin digitala, så jag sätter den på 3,6mm. Du behöver enbart ett skjutmått för detta!

På skjutmåttet finns det ett djupmått.  Det är ”pinnen” som sticker ut under den. Dra ut skjutmåttet så pinnen sticker ut t ex 2-3cm. Stoppa ner pinnen i tändstiftets hål och lägg skjutmåttet stabilt mot topplockets yta. Dra nu runt motorn 1 varv, du känner när kolven tar i pinnen. Pinnen ska nu tryckas upp av kolven, och när kolven nått sin högsta punkt och vänt neråt har du fått ett mått på skjutmåttet.

bild3_700_07

Jag fick ett mått på c:a 27mm. D.v.s kolven TDC (Top Dead Center) är 27mm ifrån tändstiftets tätyta.
bild4_700_05

Nu till att sätta själva förtändningen. Jag skulle ha 3,6mm, och då vill vi att kolven ska vara 3,6mm ifrån TDC. Så vi tar då 27+3,6mm = 30,6mm. Sätt skjutmåttet på 30,6mm.

bild5_700_03

Sen låser vi skjutmåttet med låsskruven som sitter ovanpå den.

bild6_700_03

Nu ska vi sticka ner pinnen i cylindern igen. Lägg skjutmåttet stabilt mot topplocket och dra nu runt motorn åt det hållet som den roterar när motorn är igång. Nu ska vi nämligen dra upp kolven så den precis vilar mot pinnen! Du ska inte trycka upp skjutmåttet, utan vrid bara så kolven ligger emot pinnen. När kolven väl vilar mot pinnen kan du dra ut skjutmåttet. Kolven är nu 3,6mm ifrån TDC!

bild7_700_02

Nu ska vi montera rotorn. Det är viktigt att du INTE rör vevaxeln nu, för då flyttar sig kolven och tändpunkten kan bli helt fel.
På rotorn finns det en markering. Se bild

bild8_700_02

Och även så på statorn. Se bild:

bild9_700_01

Montera rotorn så markeringarna ligger rakt mot varandra!
På bild ser det ut som dem inte ligger rakt mot varandra, men det är nivåskillnaden mellan statorn och rotorn som lurar en.
Ge rotorn en LÄTT liten knackning så konan låser ihop allting.

bild10_700_01

Sen skruvar du fast allting med en mutter.
bild11_700_01

Sen vattenpumpsadaptern med dens specialskruvar för vattenpumpens drivhjul.

bild12_700_01

Så, jag hoppas ni nu tycker det är enklare att ställa in rotorsystem!
Tänk på att det finns ingen bestämt förtändning som fungerar bäst för din motor. Oftast finns det en grundinställning, men den är bara till för att motorn ska starta. För att få upp maximalt med effekt måste man prova sig fram med olika förtändningar och se vart den går som bäst.

Och som vanlig, videoguide där nere!
Har ni frågor får ni gärna skicka PM till mig (Rexxy)

Videoguide

Over & Out
/Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram