TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: mars 2, 2016

Guide - Koso XR-S 01

Guide - Montera Koso XR-S 01

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Koso’s nya mätare är jämfört med sin föregångare grymt smidig och läcker, den är både mycket smalare och lättare samt snyggare design! Här visar jag hur man montera den nya multimätaren Koso XR-S 01 på en Yamaha Aerox.

Detta kommer jag att gå igenom i guiden

Del1: Montering av mätaren på styret
Del2: Koppla in matarspänningen
Del3: Koppla in bränslemätaren och inställningar
Del4: Koppla in hastighetsmätaren och inställning.
Del5: Ställa in klockan
Del6: Inkoppling av ljusindikatorer

bild1_640_01

Mätarens egenskaper
- Hastighet (0-199km/h / 0-123mph)
- Bränslemängd (100ohm), 15 nivåer (6,6% för varje nivå)
- Milmätare (0-99.999km/miles)
- Trippmätare (0-999,9km/miles)
- Tid (24h)
- Voltmätare
Indikatorer:
- Blinkers (Grön)
- Helljus (Blå)
- Neutral (Grön)
- Motorlampa (Gul)
- Oljetryck (Röd)

Mått:
- Bredd: 77,5mm
- Höjd: 74,8mm
- Djup: 24mm

Del 1: Montering av mätaren på styret

Först monterar du själva styrfästet, den som ”kramar” om styret. Spänns fast med två stycken skruvar.

bild2_700_10

På baksidan av mätaren ska en platta med gummibussningar tryckas dit.

bild3_700_10

Sen skruvar du fast den med två skruvar.

bild4_700_08

Sen är det bara klicka fast mätaren på fästet!

bild5_700_06

Del2: Koppla in matarspänningen

Börja med att dra en extrakabel ifrån den röda kabeln som är under tändningslåset upp till styret. Det är plusspänning och kommer direkt ifrån batteriet och ger 12V konstant. Kabeln från mätaren når tyvärr inte ner dit!
Mätaren behöver lite ström hela tiden för att spara värden och ”komma ihåg” tiden o.s.v

bild6_700_07

Sen kopplar du RÖD kabel ifrån mätaren till kabeln du precis drog från tändningslåset. 12V konstant.

bild7_700_05

SVART kabel ifrån mätaren kopplar du in till en svart kabel i original kabelhärva. Du kan ta vilken svart kabel som helst i härvan. Det är jord/minus på batteriet.
BRUN kabel ifrån mätaren kopplar du in till en brun kabel i original kabelhärva. Den kommer ifrån tändningslåset och är också 12V från batteriet, men det bryter strömmen när tändningslåset är av.

bild8_700_05

Nu kan du slå på tändningen, då ska mätaren hoppa igång!

bild9_700_03

Del 3: Koppla in bränslemätaren och inställningar

I original kabelhärva ska det finnas en ljusgrön kabel. Den kommer direkt ifrån givaren i bensintanken och säger hur mycket soppa det finns kvar. Den kopplar du in på GRÖN kabel från mätaren.

bild10_700_04

Sen ska vi ställa in mätaren så det blir rätt motstånd!
Håll in båda knapparna på sidan i några sekunder så kommer du in till ”inställningar”.

bild11_700_04

Sen trycker du på den understa knappen (Adjust) till du ser ”FUEL” högst upp.

bild12_700_04

Sen trycker du på översta knappen (Select) en gång. Då hoppar den ner ett steg. Sen understa knappen åter igen (Adjust) tills du ser ”USER” där nere. Tryck då översta knappen (Select) igen så kommer du in i bensinmätarens meny där du kan justera motståndsvärdena

bild13_700_03

Sen använder du knapparna för att skriva in motståndet för tom tank (Den undre) och motståndet för full tank (Den övre). Aerox ha c:a 90 - 100 ohm vid tom tank och c:a 1,5 – 7,5 ohm vid full tank!

bild14_700_03

När du sen ändrat till rätt motstånd och blivit klar kommer du ut till ”FUEL”-menyn igen. Gå då ner igen till ”USER” med den övre knappen. Tryck sen på den undre knappen så ändras det till olika värden, det är motståndet som tankgivaren har. Aerox har 510 ohm, så jag ställer in på det.

bild15_700_03

Del 4: Koppla in hastighetsmätaren och inställning.

Nu börjar vi med att montera dem små magneterna som följde med i en liten påse. Dem ska monteras på fram- eller bakhjulet. Enklast är på den främre bromsskivan.  Det bästa sättet är i hålet på skruvarna som håller fast bromsskivan. Dem passar perfekt där i, så det är bara trycka ner dem. Dock låter det enklare än vad det är… Dem små j*vlarna vill inte lägga sig rätt på första försöket, magnetismen är stark i dem! Notera att dem har ett N på sig, dem ska sticka utåt MOT givaren. Man kan även välja att montera mellan 1 till 6 stycken magneter. Då det fanns tre skruvar, valde jag att använda 3 stycken magneter. Ju fler magneter, desto oftare kommer mätaren att uppdatera hastigheten.

OBS. Montera INTE magneterna på bromsytan!

bild16_700

Nu monterar vi själva hållaren för givaren. Den fäster man i ena skruven till bromsoket! Se till så givaren hamnar rakt över en magnet så du erhåller en bra signal!

bild17_700

Enligt instruktionsboken rekommenderar dem MAX 8mm mellan magneten och givaren. Jag skulle rekommendera runt 2mm för en bra signal. Lägg den c:a 2mm från magneten och lås fast den med en liten skruv som finns i fästet.

bild18_700

Själva kabeln till givaren är superenkelt att montera. Det är den enda kontakten från mätaren, bara att trycka in den.

bild19_700

Nu ska vi mäta omkretsen på hjulet! För mätaren måste veta hur långt ett varv är på hjulet för att visa en korrekt hastighet. Enklast är att lägga ett måttband på backen och sen rulla hjulet ett varv. Se nedan!

Ställ hjulet så ventilen pekar RAKT ner. Lägg måttbandet exakt som på bilden.

bild20_700_01

Ta nu moppen och gå framåt, rulla hjulet ett varv tills ventilen står RAKT ner igen.

bild21_700

Nu kan du lätt se ungefär vad för omkrets hjulet har! I mitt fall blev det c:a 1485mm.

bild22_700_01

Nu ska vi ställa in måttet vi fick in till mätaren. Håll in båda knapparna tills du kommer in i inställningar. Bläddra sen till du kommer till ”SPEED”. Sen går du ner ett steg och skriver in måttet du fick, i mitt fall 1485.

bild23_700

När du sen klickar vidare får du upp 1P, 2P o.s.v. Det är antalet magneter som du monterade på hjulet. Jag använde tre stycken, så jag väljer 3P.

bild24_700

Del5: Ställa in klockan.

Gå in på inställningar, genom att hålla in båda knapparna i några sekunder.
Bläddra vidare tills du ser ”klockan” där uppe.

bild25_700

Tryck sen på den övre knappen så kommer du in i ”klockan” och kan justera tiden.

bild26_700

Med den undre knappen ändrar du siffra, med den övre flyttar du fram ett steg!
Som du ser skruvar jag 18.33 på kvällen!

bild27_700

Del6: Inkoppling av ljusindikatorer.

Mätaren har också en massa ljusindikatorer som man kan välja om man vill använda eller ej.
Då jag varken har oljetank, blinkers, helljus och sådant kan jag tyvärr inte visa hur det ska kopplas. Men jag kan berätta hur det ska kopplas!

Se bild nedan. Detta är vart färgerna på kablarna från mätaren är till för.

bild28_700

Den choklad-färgade kabeln i original kabelhärva är till vänster blinkersindikator och ska då kopplas in till orange kabel på mätaren.
Den Mörk-gröna kabeln i original kabelhärva är till höger blinkersindikator och ska då kopplas in till blå kabel på mätaren.

Vill du att oljelampan ska lysa när du har låg oljenivå kopplar du in den gråa kabeln från mätaren in till en grön/gul kabel i original kabelhärva.

Ska du ha helljusindikator ska du koppla in den gula kabeln från mätaren in till gul kabel i original kabelhärva!

bild29_700

Jag hoppas verkligen att guiden har kommit till nytta för er nu!
Glöm inte kollar videguiden här under.

Videoguide

Over & Out
/Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram