Hur du plockar isär en AM6

Jag (Moddlaren) ska här försöka göra en komplett guideserie till Parmakits big bore-cylinder (110cc) för Minarelli AM6. Har delat in guiden i olika steg som visar hur man förbereder och portar motorn, samt hur du tillverkar en avstämd pipa för just denna cylinder.

Vi börjar med hur man tar isär och sätter ihop en AM6 på rätt sätt. Har läst så många frågor om hur det går till så nu tänkte jag visa detta.

I denna första del visar jag hur ni tar isär AM6-motorn.

Denna guide kan även användas på i princip alla YAMAHA-motorer som YZ80, YZ85, YZ125 ,YZ250, DT50MX, DT80MX,  DT50LC japanmotorn, DT80LC japanmotorn, RD80LC japan motorn. Även YAMAHA RD125LC och DT125LC stämmer denna guide på. YAMAHA TT600 har växellåda uppbyggd på detta vis men där tillkommer annat i och med att det är fyrtaktsmotor.

001_700
Bild 1

Detta är en Minarelli AM-motor 5, 6 eller 7. Det är i stort sett samma motor, skillnaden är 5 eller 6 växlar, AM7 har elektronisk förgasare som enda skillnaden.

002_700
Bild 2

Nu är cylinder och kolv borta.

003_700
bild 3

Kopplingsarmen vrider man moturs ett halvt varv och drar rakt upp ur blocket, ingenting kan hända.
Ta vara på fjäder och stålbrickan som skyddar p-boxen.

004_700
bild 4

Ta bort låsringen till framdrevet, ta sedan av drevet och till sist låsringen bakom drevet.
Lägg undan på ett bra ställe så länge.

005_700
bild 5

Vänd motorn och ta loss vattenpumpskåpan samt kåpan till oljepumpen, ta loss oljepumpen genom att släppa 2 st insexskruvar, lägg kåpor och pump åt sidan.

006_700
bild 6

Lossa sedan alla skruvar runt kopplingskåpan och ta bort dessa. Tag en gummiklubba och knacka till kåpan så den släpper, sätt tummen på kickaxeln och tryck hårt nedåt samtidigt som du drar kåpan uppåt, det är bra om kickaxeln sitter kvar i motorn när kåpan släpper.

007_700
bild 7

Visar kickaxeln kvar i motorn när kåpan är borta.

008_700
bild 8

Visar låsskruven till kickanhållet. Lossa denna skruv helt och hållet. Lyft sedan ur kickaxeln med bägge dreven.
OBS! Det ligger ett shims under dreven mot alublocket. Ta vara på detta så det finns när kicken skall monteras igen.

009_700
bild 9

Visar kickaxeln lös.

010_700
bild 10

Nu är det dags att ta isär kopplingen. Lossa dom fyra fjädrarna (just dessa gula är Malossifjädrar)
och ta bort tryckplattan.

011_700
bild11

Ta bort lameller och lägg tillsammans med tryckplattan.

012_700
bild12

Nu tar vi ur kopplingsstängerna som sitter i axeln inuti kopplingskorgen. Den första är det en liten hatt på så den är enkel. Efter denna får man luta motorn så kommer en liten kula rulla ur axeln. Var noga med att denna kula inte försvinner. Luta motorn ännu mer så kommer en längre stång halka ut ta vara på denna med och lägg alla tre sakerna på ett ställe.

013_700
bild 13

Nu behöver du ett kopplingskorgslåsningsverktyg som visas på bilden. Det går att låsa den undre tryckplattan med en skruvmejsel men risken är stor att du bryter sönder undre tryckplattan.

014_700
bild 14

Nu ligger verktyget på plats, ta sedan och knacka ned brickan som låser muttern på axeln inne i kopplingskorgen. Du får inte dit en 17mm lednyckel utan att brickan är nedknackad, dra sedan loss muttern och ta isär kopplingen.

015_700
Bild 15

bild 15 visar alla delar som hör till kopplingen var rädd om shimsen så de inte försvinner.

016_700
Bild 16

Lossa muttern på balansaxeln med 19mm lednyckel. För att låsa dreven så sätter man en rund stång genom vevstaken så låser den mot cylinderfotssätet på blocket. bild 17 visar hur.

017_700
bild 17

Låsning av vevstaken.

018_700
bild 18

Lossa muttern till vevaxeln. Använd en muttermaskin då denna kan sitta rejält fast.

019_700
020_700
020b_700
bild 19-20 samt 20B

Dessa visar vevaxeldrev och delarna till balansaxeln. Håll isär dessa delar var för sig. På vevaxeln sitter en stålhylsa under det stora drevet, ta vara på denna hylsa tillsammans med vevaxeldreven.

021_700
bild 21

Nu vänder vi på motorn och lossar alla insexsskruvar på tändningssidan, ta bort alla så ingen kärvar när vi skall klyva motorn.

022_700
bild 22

Nu har vi börjat dra isär blocken genom att fästa en avdragare i tändplattans skruvhål (m4). Sedan pressar avdragaren vevaxeln rakt ur block halvan. Man måste trycka eller försiktigt knacka på drevaxeln och växelaxeln så dom stannar kvar och inte åker med ur. Det sitter shims på dessa axlar därför skall dom sitta kvar.

Verktyg till att ta isär blocken med finns på twostroke.se.

023_700
bild 23

Visar när motorn är i princip isärdragen. Nu gäller det att inte få med drevaxeln och växelaxeln ur det undre blocket.

024_700
bild 24

Bild 24 visar hur det skall se ut när motorn är kluven allt utom balansaxeln och vevaxeln skall sitta kvar i denna blockhalvan.

025_700
bild 25

Här ser vi veven och balansaxeln som skall tryckas ur blocket.

026_700
bild 26

Här ser vi hur man gör när man tar ur vevaxeln, MAN PRESSAR UR DEN!!!!!!  allt våld mot vevändarna gör att veven blir skev och skall kasseras, hammare slägga osv är BIG! NO NO.

027_700
bild 27

Nu är veven urtryckt ur blockhalvan med rätt metod. Det är inget fel på vevaxeln och den går att använda igen när man sätter samman motorn efter renoveringen.

028_700
bild 28

Här ser vi växelväljaren. Denna skall vi ta loss nu. Tag ett stadigt tag i axeln och dra rakt upp, samtidigt som du vickar den sakta sida till sida, vips så lossar den. OBS! Det ligger ett shims under, ta vara på detta och sätt det på växelväljarens undre lageraxel så finns det där det skall vara när du skall montera tillbaka denna senare.

029_700
bild 29

Visar växelväljaren med shimset.

030_700
bild 30

Dra ur den långa stålsprinten till höger om växeltrumman, den lossnar lätt. Se till att växelgafflarna inte ramlar loss.

031_700
bild 31

Sprinten är borttagen på bild 31.

032_700
bild 32

Här har vi tagit loss den högra övre växelgaffeln. Lägg den så du vet att den satt överst.

033_700
bild 33

Visar shimset som sitter på växeltrumman. Slarva inte bort detta, för då kommer trumman hamna fel och växlarna fungerar inte som dom skall när vi monterar trumman igen.

034_700
bild 34

Visar shimset på växelaxeln. Slarva inte bort detta heller. Växelaxeln kommer då att röra sig fram och tillbaka, så med lite otur kommer det att vara 2 växlar i och lådan är skrot.

035_700_01
bild 35

Nu lyfter vi ur växeltrumman, se som sagt till att shimset inte försvinner.

036_700
bild 36

Lite dimmig bild, men här tar vi ur den nedre vänstra växelgaffeln. Lägg den så att du vet att det är den vänstra växelgaffeln.

037_700
bild 37

Nu tar vi loss den vänstra primärdrevaxelstocken. Alla drev sitter fast på MINARELLI eller YAMAHA motorer så det är bara att dra loss den.

38_700
039_700
bild 38-39

Nu tar vi loss sekundärdrevstocken tillsammans med den sista växelgaffeln. Lägg växelgaffeln så du vet att det är den vänstra nedre gaffeln.

040_700
041_700
bild 40-41

Ta vara på shimset under sekundärdrevstocken och sätt tillbaka detta på nedre lagerläget på axeln.

042_700
bild 42

Ta vara på stålkulan och fjädern. Lägg dessa bredvid växelklockan så du vet var dom finns.

043_700
044_700
045_700
bild 43-44-45

Dessa bilder visar hur man enkelt pressar ur lager och P-boxar med hylsor och ett skruvstäd. Gör man på detta vis så pressas lager rakt ut utan att kärva och går att använda igen om man vill och dom är ok.  Detta gäller även P-boxarna.

46_700
047_700
048_700
049_700
050_700
Bild 46-47-48-49-50

Dessa bilder visar samma sak, hur man tar ur lagren med enkla hjälpmedel utan att skada vare sig lager eller P-boxar.

Fortsättning följer med rengörning och ihopsättning... Se länkar nedan
Montering av AM6 Del 1
Montering av AM6 Del 2 (kommer inom kort)

/ Moddlaren

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (11)

Skriven av lucky best 2014-11-28 07:15

Hur hårt ska man dra vevstacken (moment)

Skriven av lucky best 2014-11-27 18:50

den där kulan som är mellan kopplingsstängerna fattas på min, måste man ha den och isåfall vart kan man köpa en sådan

Skriven av anton96 2012-03-27 00:03

den där kulan som är mellan kopplingsstängerna fattas på min, måste man ha den och isåfall vart kan man köpa en sådan? :)

Skriven av moddlaren 2012-01-12 19:11

TJO
att vrida veven pga att låsa vevstaken går inte, vevbulten har ett inpressnings tryck på ca 3-4 ton ett släpp tryck på upp till 7 ton så det är inga problem alls.

Om du trimmar en motor från ca 4,5 hp till hyper och har ca 20 hp, om du då bara klipper av kopplingen på full rulle med utväxling från bakhjul fram till prim drevet på vevaxel, tror du inte att du får ett högre vridmoment då än med en mutter knack som klara 20 KG som max??

Därimot har du helt rätt i att han man ett skruvstycke med mycket skarpa lättringar i käftarna så kan man utan tvekan göra märken i tätytan men då det inte är revor utan tryckta prismor så blir det inget läck.

sedan är det inte fel att ha alu backar imellan, Jag har dock under dom 25 åren jag jobbat med motorer inte sett en enda som läckt.

mvh moddlaren

Skriven av 2stroke4ever 2012-01-11 14:04

redigt bra guide forutom 2saker. 1, lås helst inte veven i staken när du lossar muttern då du kan få veven sne, dvs hela högra skinkan rör sig. 2, ha nått mjukt emellan skuvstädet och blockets inre kant när du pressar lager så du inte riskerar läckage mellan blockhalvorna!

Annars tok bra :-)

Skriven av HondaPojkeN 2012-01-10 17:18

Skit bra guide för alla AM& nördar! :) Kommer använda denhär om jag ska klyva min (a\'

Skriven av demmuus95 2012-01-10 16:58

grymm guide!

Skriven av SickRazer 2012-01-10 16:12

Nog en av de mest hjälpfulla guiden för am6 motorn, bra jobbat Moddlaren :)

Skriven av difaren 2012-01-10 16:07

Seriöst!

Bästa guiden någonsin!

Skriven av AxxxeL 2012-01-10 15:39

Grymt

Gå till sida 1, 2  Nästa