TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: april 24, 2015

Guide - Byta packbox i framgaffel

Guide - Byta packbox i framgaffel

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Börjar framgaffeln bli svampig? Den bottnar och läcker ut olja så hela gaffeln blir skitigt?
Då kan det vara dags att byta packboxar i dem! Här har jag en guide som beskriver hur man byter packboxarna på en Derbi Senda Extreme

guide byta packbox - bild 1

Då det är samma moment på båda gaffelbenen, så visar jag bara på ena sidan.
Först, av med framhjulet!

guide byta packbox - bild 2

Sen lossar du på gaffelbenen! Jag tar av en och gör klart den först, för att sen montera tillbaka den innan jag fortsätter på nästa. Då slipper man ha övre och undre styrkronan vinglandes när man ska tillbaka med röret. Lossa på dem två skruvarna som klämmer ihop gaffelröret.

guide byta packbox - bild 3

Sen ett enkelt tips för att få loss gaffelröret hur lätt som helst! Ta en platt skruvmejsel och bänd ut lite försiktigt på gaffelkronorna där röret kläms ihop. Då kommer röret ramla ner av sig själv.

guide byta packbox - bild 4

Sätt nu fast gaffelbenet i något stadigt, som t.ex. ett skruvstäd (Med skydd mellan käftarna så du inte skadar lacken). I botten på gaffelbenet finns det en skruv (Bortsett från den skruven som sitter på högra gaffelbenet och klämmer åt hjulaxeln) som håller fast hela fjäderpaketet. Skruva loss den, och var förberedd på att gaffelröret kommer att lossna och ramla neråt. Håll den kvar och vänd på gaffelbenet och töm oljan som finns genom skruvhålet. Förhoppningsvis har du lite olja kvar. Jag hade 2 liter vatten och några få oljedroppar... När du tömt på olja kan du dra ut gaffelröret ifrån benet.

guide byta packbox - bild 5
guide byta packbox - bild 6

Vänd gaffelbenet rakt upp och lossa på skrapringen. Den lossar enkelt genom att knacka upp den lite försiktigt med en kniv, och sen bända loss den med en skruvmejsel.

guide byta packbox - bild 7

Sen under packboxen finns det en låsring, dra ut den.

guide byta packbox - bild 8
guide byta packbox - bild 9

Nu till själva huvuddelen av guiden, själva packboxen. Den sitter rätt så hårt! Jag fick ut den genom att bända ut den med ett däckjärn. Då kom den ut efter lite ”våld”.

guide byta packbox - bild 10

Rengör sen spåret från gammal olja och smuts.

guide byta packbox - bild 11

Dags att montera den nya packboxen! Jag knackade ner den försiktigt med ett don på kanten, men man kan använda en hylsa i rätt storlek också. Akta så du inte skadar läpparna på packboxen!

guide byta packbox - bild 12

När packboxen är i botten, så monterar du tillbaka låsringen! Du ser att packboxen är i botten när du ser spåret för låsringen, samt att låsringen faktiskt går att montera i spåret.

guide byta packbox - bild 13

Sen kan du montera tillbaka skrapringen. Jag knackar ner den försiktigt med en hammare, det kan gå att bara trycka ner den för hand.

guide byta packbox - bild 14

Montera nu tillbaka gaffelröret! Och nu ska vi fylla på med olja, där får man anpassa metoden beroende på hur just din framgaffel ser ut. På min Derbi Senda -06 hade jag inga skruvar högst upp på gaffelröret. Så jag kunde således inte fylla på olja där. Så jag fick fylla på via hålen i botten på gaffeln. Där skruven sitter. På min Derbi Senda -07 hade jag skruvar där uppe! Och då kan man fylla på där.
I enduromoppar (Crossmopparna) ska det vara 285ml olja, och i SM-mopparna ska det vara 270ML olja.

När du fyllt på skruvar du tillbaka skruven och monterar allting i bakvänd ordning! Och sen ger du dig på det andra gaffelbenet.
För med detaljerad beskrivning, kolla in filmguiden!

denna guide!

Videoguide

Rexxy visar hur man byter packbox i framgaffeln på  en Derbi Senda Extreme.

Over & Out
/Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram