TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 2, 2014

Guide - Byta däck på crossmoped

Guide - Byta däck på crossmoped

Då var det dags för mig att visa hur man byter däck på en växlad moped! Just i detta fall gäller det en Derbi Senda med 17 tums supermotardhjul.

Det som behövs för att kränga däck (Förutom dem verktyg som behövs för att få bort hjulet) är ett par rejäla däckjärn, sprayflaska med vatten & diskmedel samt rejält med tålamod!
Fälgskydd är inget måste, men är bra att ha så man slipper repa eller kantstöta fälgbanan.

bild1_700_04
1: Börja med att släppa ut luften ifrån däcket. Det gör man lätt med en smal skruvmejsel eller liknande, och trycker ner ventilen. Alternativt skruva loss ventilen med en ventilskruvmejsel. Då jag saknade det, gjorde jag det första.

bild2_700_03
2: När allt luft är ute, måste däcket lossas ifrån fälgkanten. Jag hade tur och däcket lossnade direkt när luften försvann, så för mig räckte det att bara använda händerna. Men ibland kan det sitta riktigt hårt! Tips är att då använda knäna eller fötterna och trycka ner däcket så det lossnar.

bild3_700_04
3: Lossna på muttern till ventilen (Gäller bara er med slang!)

bild4_700_02
4: Ta sen och spraya däcket och fälgen med diskmedelblandat vatten! Alternativt såpavatten.
Det gör så däcket glider mycket lättare på fälgen, och underlättar däck-krängningen avsevärt!

bild5_700_02
5: Montera fälgskydden om du har det!

bild6_700_02
6: Sen är det bara få loss däcket. Däckjärnen in mellan fälg och kant, och få grepp i däcket. Viktigt är att du måste ha andra sidan av däcken i fälgcentrumet! Jag använder knäna för att trycka ner däcket.

bild7_700_01
7: När du väl har fått en del av däcket över fälgkanten, kan man dra bort resten för hand. Kan du inte det, får du använda däckjärnen en bit till.

bild8_700_01
8: Dra sen ut slangen! Glöm inte ventilen som kanske sitter kvar i sitt hål.

bild9_700
9: När slangen är ute, är det bara att dra loss däcket ifrån fälgen! Det underlättar om du sprutat på med diskmedelblandat vatten. Går det inte ändå, får du ta hjälp utav däckjärnen.

bild10_700
10: Nu ska det nya däcket på. Glöm inte att hålla koll på rotationsriktningen! Det ska finnas en pil på däcket som visar vilket som är rätt håll. Rikligt med diskmedelvatten, och det är bara att trycka på däcket.

bild11_700
bild12_700

11: I med slangen, ventilen först! Skruva på muttern som ska sitta på ventilen, så hoppar den inte ur hålet igen. Tänk på att få i slangen rakt, du vill inte skruva den eller liknande. Då kan den ta skada när du pumpar upp trycket sen.

bild13_700
12: Nu till andra biten av däcket. Först få ena sidan utav däcket över kanten, men hjälp av däckjärnen. När du väl fått det, lägg knäna där så däcket kommer i fälgcentrum, och få ner resten utav däcket runtom. Jag lyckades gör halva däcket med bara händerna, men sen blev det för tufft. Så steg för steg tar du däckjärnen och får ner däcket. Viktigt att hålla kolla på slangen! Klämmer du den, kan det bli hål. Om du inte förstår, kolla youtube-filmen hur jag gör!

bild14_700
13: När däcket är på plats, pumpa upp det! Jag brukar pumpa upp det till c:a 4-5 bar så däcket verkligen hoppar på plats. Släpp sen ut luft till önskat däcktryck.

bild15_700
14: Lyssna efter pysljud i däcket! Hör du att det läcker, har du tyvärr gjort hål i slangen.  Hör du inget – Grattis, du är klar! Nu är det bara montera tillbaka hjulet på moppen!

Videoguide

Här är hela däckguiden som video!

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram