Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Derbi -tråden

Inlägg av bensinskalle »

Bild

Här snackar vi derbiägare om allt som har med Derbi att göra! Problem, styling, tips, ja allt ni kan komma på som har med Derbi att göra som sagt!

Jag vill att ni ställer frågor! Och ger svar! Jag vill se lika många svar som frågor så här får ni inte vara själviska!


Derbi Arkivet

Derbi- Guider:
Guider från artikelarkivet, forumet mm!

Förgasar-guide:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/339

Original Avgasrör/ strypa av:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/582

Trimmrörsguider:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/441

http://www.twostrokerider.se/artiklar/430

Fjäderbyte i koppling:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/665


Derbi-Projekt:
Forumprojekt

Ostens DRD Limited projekt:

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=18058

DerbiSM:s Senda projekt:

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=8669

Jonthes Derbi projekt:

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9675

Bensinskalles 150 cc

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=5712


Derbi-artiklar
Alla artiklar, projekt som nyheter!

http://www.twostrokerider.se/artiklar/379

( posta eller pm:a url till nån av kategorierna så lägger ja upp här! )

Bild
Senast redigerad av bensinskalle den 25 maj 2010, 15:43, redigerad totalt 3 gång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bra tråd ! :D

har fixat en plexi undertail till min Derbi men nu är problemet att jag inte vet hur jag ska fästa batterit, för som ni vet så sitter batterit monterat i stänkskyddet på Derbi :wink: tacksam för svar :P

edit: http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=8669 mitt Derbi projekt,
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ta en plåtbit, och bocka den så att det blir som ett V, fast med 90 graders vinkel ;) Sen så viker du ändarna på plåten såatt du får en liten "list" som är ca 10 mm bred. Bocka så att dom ligger mot undertailen och sen så är det bara att göra ett par hål i listerna på plåten och i undertailen och stoppa i ett par skruvar ;)

Sen kan du sätta dioder i den lodräta väggen till batterihållaren, de kan bli grymt snyggt :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

menar du så här:
Bild

mvh / DerbiSM
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nja ja hade tänkt mig nåt sånt här:

Bild

Nu råkade ja glömma att ändra lite i storlek men de går väl att se hoppas ja ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

DerbiSM skrev:menar du så här:
*bild*

mvh / DerbiSM

Så har jag och det funkar skit bra!!
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Nja ja hade tänkt mig nåt sånt här:

Bild

Nu råkade ja glömma att ändra lite i storlek men de går väl att se hoppas ja ;)
Jaha, okey.
får tänka på vilket av dem jag ska göra, men vilket tror du funkar bäst, så som jag visa elr detta ? :)

wildhorse - okej va bra, samma fråga :wink: , vilket sätt tror du funkar bäst :P
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd :) ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev :wink:

Mvh/DerbiSM
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 370
Blev medlem: 11 oktober 2007, 19:23
Ort: Filipstad

Inlägg av forsan92 »

Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är ;)

-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Forsell
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

forsan92 skrev:
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är ;)

-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
okej..
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

DerbiSM skrev:
wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd :) ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev :wink:

Mvh/DerbiSM
om du gör på det första sättet så kanske du kan få plats mä ett kedje lås där också om man vill!!
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Bra tråd!
Bild
Användarens profilbild
xtream 03
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 september 2008, 21:23
Ort: stenkullen

Inlägg av xtream 03 »

Derbi_senda93 skrev:
forsan92 skrev:
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är ;)

-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
okej..
Nej du behöver inte ha något speciellt verktyg för att dela kedjan, ta bara ett don och en hammare och slå ur en sprint enu enklare att slå i sen!!
KÖR SOM FAN BARA!!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kedjediskussionen
Om man vill korta en kedja så är det bäst att ta fil eller vinkelslip och bara fila bort skallen på en nit och sen knacka ur niten ;)

Kedjan levereras alltid extra lång så att den ska räcka till.. Men har man DRD så är det gränsfall eftersom drd-svingarna är längre ;) På min Pro räckte en ny kedja precis runt men på x-tremen ja hade innan blev de typ 6 länkar över :D

Ja har för mej de ä 420 kedjan som gäller för originaldreven på Derbi ;)
Undertail
Du gör som du vill DerbiSM ;) Min variant tror jag är en aning enklare, men ja kan nog hålla med om att din kan bli snyggare :D
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Hej !
vill att min Derbi ska låta mer, några tips på vad jag kan göra så den gör det ? inte sportluftfilter bara :wink: funderar på att köpa ny ljuddämpare, men kommer moppen gå fortare då ? för jag vill ju inte trimma, ska ha lagligt :wink:

-nån som vet nån bra och billig ljuddämpare som passar Derbi ? ska va tre skruvsfäste, elr vad det nu heter :P

mvh/ DerbiSM
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann ;)

Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar ;)

Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....

btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann ;)

Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar ;)

Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....

btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken ;)
okej, men kommer det att gå o sätta tillbaka det där man ska ta ut från kröken senare om man ska sälja den elr liknande, :) och hur ska man göra ungefär, ska ta en titt i den tråden nu :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...

Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka

Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...

Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka

Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den :wink: skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...

Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka

Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den :wink: skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret :P
Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...

Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka

Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den :wink: skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret :P
Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
okee, ska kolla nu :) tack för hjälpen :wink:
Användarens profilbild
mfransson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 november 2008, 17:31
Ort: STOCKholm

bensin

Inlägg av mfransson »

går moppen bättre på 98?
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1564 skulle den här passa som orginal röret ? kommer jag behöva fila upp hålen i orginal röret ? för det vill jag hellst slippa :oops: :roll:
Användarens profilbild
Junker
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21

Inlägg av Junker »

DerbiSM skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1564 skulle den här passa som orginal röret ? kommer jag behöva fila upp hålen i orginal röret ? för det vill jag hellst slippa :oops: :roll:
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Junker skrev:
DerbiSM skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1564 skulle den här passa som orginal röret ? kommer jag behöva fila upp hålen i orginal röret ? för det vill jag hellst slippa :oops: :roll:
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
okee, ska göra de :) tack & good jul ! :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: bensin

Inlägg av bensinskalle »

mfransson skrev:går moppen bättre på 98?
Ja de gör den ;) Du kommer inte se nåt på mätaren men motorn mår myket bättre av det osv
DerbiSM skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1564 skulle den här passa som orginal röret ? kommer jag behöva fila upp hålen i orginal röret ? för det vill jag hellst slippa


Är det treskruvsfäste så ska det passa ;) Du kommer få fila hålen lite grann, men det är så lite så det har absolut ingen betydelse, det är bara att sätta brickor sen när du ska ha dit originaldämparen ;)

Ja mellanrummet mellan hålen på originalröret är lite mindre så du får fila hålen utåt, annars är de tvärtom ;) Det är gjort så medvetet så det inte bara ska vara att sätta på vilken ljuddämpare som helst :D

BTW GOD JUL !!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Grain
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 december 2008, 20:48
Ort: jönköping

Inlägg av Grain »

forsan92 skrev:
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är ;)

-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Det heter kedje brytare
söker sponsorer!
kolla in/följ mitt projekt på min sida och i forumet. http://www.twostrokerider.se/forum/prof ... le&u=12843
moppe styling i vår!! kom med förslag!!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Grain skrev:
forsan92 skrev:
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack! :D
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är ;)

-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Det heter kedje brytare
jupp... En liten grej man petar ut niten med... Men helt onödig! Det går lika bra att kapa kedjan genom att slipa av skallen på niten med vinkelslip eller fil och sen knacka ut den ;)

Lite dyrt att köpa en kedjebrytare för minst 500 spänn om man bara ska korta en kedja :roll:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm
Inlägg: 721
Blev medlem: 21 februari 2008, 20:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Debianbil »

Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
<---- :)
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Förlåt för reklam men...

på Mnf finns det ett par som säljer sina derbis i delar så hör med dom.
Peter.liindgren här på forumet säljer också Derbi delar så hör med honom också!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Det är ju bara att fixa ;) Gör de själv ( kika strypa av- guiden ) eller så kan ja göra de åt dig
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm
Inlägg: 721
Blev medlem: 21 februari 2008, 20:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Debianbil »

ame jag ahr ingen svets:(
<---- :)
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

Debianbil skrev:ame jag ahr ingen svets:(
Bensinskalle fixar det åt dig
eller så gör du det i skolan
Skriv svar