har fixat en plexi undertail till min Derbi men nu är problemet att jag inte vet hur jag ska fästa batterit, för som ni vet så sitter batterit monterat i stänkskyddet på Derbi tacksam för svar
Ta en plåtbit, och bocka den så att det blir som ett V, fast med 90 graders vinkel Sen så viker du ändarna på plåten såatt du får en liten "list" som är ca 10 mm bred. Bocka så att dom ligger mot undertailen och sen så är det bara att göra ett par hål i listerna på plåten och i undertailen och stoppa i ett par skruvar
Sen kan du sätta dioder i den lodräta väggen till batterihållaren, de kan bli grymt snyggt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev
vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev
Mvh/DerbiSM
om du gör på det första sättet så kanske du kan få plats mä ett kedje lås där också om man vill!!
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
okej..
Nej du behöver inte ha något speciellt verktyg för att dela kedjan, ta bara ett don och en hammare och slå ur en sprint enu enklare att slå i sen!!
Om man vill korta en kedja så är det bäst att ta fil eller vinkelslip och bara fila bort skallen på en nit och sen knacka ur niten
Kedjan levereras alltid extra lång så att den ska räcka till.. Men har man DRD så är det gränsfall eftersom drd-svingarna är längre På min Pro räckte en ny kedja precis runt men på x-tremen ja hade innan blev de typ 6 länkar över
Ja har för mej de ä 420 kedjan som gäller för originaldreven på Derbi
Undertail
Du gör som du vill DerbiSM Min variant tror jag är en aning enklare, men ja kan nog hålla med om att din kan bli snyggare
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Hej !
vill att min Derbi ska låta mer, några tips på vad jag kan göra så den gör det ? inte sportluftfilter bara funderar på att köpa ny ljuddämpare, men kommer moppen gå fortare då ? för jag vill ju inte trimma, ska ha lagligt
-nån som vet nån bra och billig ljuddämpare som passar Derbi ? ska va tre skruvsfäste, elr vad det nu heter
Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann
Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar
Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....
btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann
Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar
Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....
btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken
okej, men kommer det att gå o sätta tillbaka det där man ska ta ut från kröken senare om man ska sälja den elr liknande, och hur ska man göra ungefär, ska ta en titt i den tråden nu
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret
Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden helt orginal när jag säljer den skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret
Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
Är det treskruvsfäste så ska det passa Du kommer få fila hålen lite grann, men det är så lite så det har absolut ingen betydelse, det är bara att sätta brickor sen när du ska ha dit originaldämparen
Ja mellanrummet mellan hålen på originalröret är lite mindre så du får fila hålen utåt, annars är de tvärtom Det är gjort så medvetet så det inte bara ska vara att sätta på vilken ljuddämpare som helst
BTW GOD JUL !!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!
-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Det heter kedje brytare
jupp... En liten grej man petar ut niten med... Men helt onödig! Det går lika bra att kapa kedjan genom att slipa av skallen på niten med vinkelslip eller fil och sen knacka ut den
Lite dyrt att köpa en kedjebrytare för minst 500 spänn om man bara ska korta en kedja
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Förlåt för reklam men...
på Mnf finns det ett par som säljer sina derbis i delar så hör med dom.
Peter.liindgren här på forumet säljer också Derbi delar så hör med honom också!
Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Det är ju bara att fixa Gör de själv ( kika strypa av- guiden ) eller så kan ja göra de åt dig
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever