Sota ur orginalavgassystem på scooter?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 december 2008, 00:52

Sota ur orginalavgassystem på scooter?

Inlägg av Snusen »

Hej!

Läste den trevliga guiden om avsotning utav avgasystemet. Dock kan man inte skruva isär mitt avgasystem på scootern :( Fungerar metoden att fylla avgasystemet med avfettningsmedel i alla fall? eller pajar jag ljudämparull och katalysator mm. ?

Röret är verkligen skitigt då mitt finger blev kolsvart och kleggigt när jag skruvat ner det och testade med att köra runt lite med fingret.

/Mvh
falken
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 9 april 2008, 14:34
Ort: Sveriges stolthet haninge

Inlägg av falken »

jag gjorde så på min drac och det vart ingen skildnad i ljud.
Polis: Varför hänger det så där ? så pekade hon på min 39 år gamla inredning.

Jag: Bilen är säkert älldre än dig och du vet väl att det börjar hänga i den åldern.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Risken finns ju att ullen suger åt sig avfettningen så de bara blir kladd o så stannar allt kvar där inne i röret....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
turbolasse
Elmoped
Inlägg: 142
Blev medlem: 30 december 2007, 20:22

Inlägg av turbolasse »

Jag har för mig att man inte akn sota ur orginal. Förstör durationerna tror jag.
Inte för att skryta, men det är jag som är Mulle-Meck
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

turbolasse skrev:Jag har för mig att man inte akn sota ur orginal. Förstör durationerna tror jag.
man kan visst sota ur orginalrör !

vad är "durationer" ? .. :oops:
Nyxorzz
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 december 2008, 00:52

Inlägg av Snusen »

bensinskalle skrev:Risken finns ju att ullen suger åt sig avfettningen så de bara blir kladd o så stannar allt kvar där inne i röret....
Om det där stämmer vete fan om jag vågar. Kanske går att att hälla i ännu mera avfettning för att tvätta ullen i så fall ;)?

Någon som fått ett sånt problem?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Snusen skrev:
bensinskalle skrev:Risken finns ju att ullen suger åt sig avfettningen så de bara blir kladd o så stannar allt kvar där inne i röret....
Om det där stämmer vete fan om jag vågar. Kanske går att att hälla i ännu mera avfettning för att tvätta ullen i så fall ;)?

Någon som fått ett sånt problem?
Ja grejjen är ju den att kröken normalt är full me ljuddämparull... Så om du häller i avfettning som löser upp sotet så tror ja de blir kladd av allt.....

Men att du blev svart av att stoppa in fingret o känna lite har ingen betydelse... De kommer ju olja och sot ut ur cylindern hela tiden ;) Om det däremot är ett tjockt lager, flera mm så kan de vara ett problem....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

ää jag körde bensin grejen på min hahahaha de va aså najs fyllde bara hela röret med bensin sen så tände jag eld på skiten fast var försiktigt.
jag höll på att bränna upp gräs mattan
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

hyosungsf50 skrev:ää jag körde bensin grejen på min hahahaha de va aså najs fyllde bara hela röret med bensin sen så tände jag eld på skiten fast var försiktigt.
jag höll på att bränna upp gräs mattan
körde också bensinmetoden :wink: dom som körde förbi på vägen kollade väldigt konstigt, undra varför :roll: :P
Användarens profilbild
track_666
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 augusti 2008, 09:19
Ort: oskarström

Inlägg av track_666 »

ta de jävligt lugnt!! ..jag brände fan upp halva håret när jag gjorde det xD
stage6 70cc sport pro, dellorto 21mm black edition (stage 6 racing),Hebo next generation variator,malossi (fly) koppling, avstämt rör (10,000 rpm),italkit racetändning,malossi rem, stage6 (dubbel layer) filter, Hebo reeds,
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

track_666 skrev:ta de jävligt lugnt!! ..jag brände fan upp halva håret när jag gjorde det xD
klantigt :wink:
håller man avstånd och tar 1 madsked bensin så är det inga problem !

har själv gjort det ett antal gånger.
Nyxorzz
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

men man lär ju bränna upp ullen som fan ^^ tror inte de e nå vidare för effekten......
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
dj_philip
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 26 augusti 2007, 21:25

Inlägg av dj_philip »

varför sotar ni inte ur med kaustiksoda i stället
Användarens profilbild
Snusen
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 december 2008, 00:52

Inlägg av Snusen »

Men vad är ullen gjord av i normalt? Känns ju sådär med bensinmetoden om det skulle smälta alternativt börja brinna.

Att ullen skulle bli ett endla klet av olja, sot och avfettningsmedel låter i och för sig värre.

Men borde inte ett avfettningsmedel klara göra rent ullen ifrån skit och sen låta det följa med ut ur avgassystemet när man spolar vatten genom det?
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Snusen skrev:Men vad är ullen gjord av i normalt? Känns ju sådär med bensinmetoden om det skulle smälta alternativt börja brinna.

Att ullen skulle bli ett endla klet av olja, sot och avfettningsmedel låter i och för sig värre.

Men borde inte ett avfettningsmedel klara göra rent ullen ifrån skit och sen låta det följa med ut ur avgassystemet när man spolar vatten genom det?
rekomenderar inte avfettning i röret utan använt det bara utvändigt!
Nyxorzz
Låst