Sida 1 av 1

Drevningstråden

Postat: 14 november 2008, 22:12
av Matte_smt
Borde finnas drevningstråd mm på veteran också,

Jag har en fråga ;

Moped : Honda MT50 / MT70 nu

Trim : 70cc ( vet ej modell ) ska köpa athena senare , 20mm mikuni förgasare, trim vev. Jamarcol dämp, grovkrök (antaligen jamarcol)

Defekt : saknar insugspackning men det ska jag köpa imorn 15/11-08

Topphastighet : 60 km/h typ.
Drev : 12/45
är väl bra axx drevning.
men den tar tjyvluft och tar det bort effekten kraftigt då? Eller är det allmänt seg med den drevningen ? tacksam för svar!

Mvh Mats

Postat: 14 november 2008, 22:23
av Moddad
Klistrad

Postat: 11 december 2008, 19:49
av victoor
när den gick bra gorde nog den 80kmh men dreva 15-45 det funkar kanon på mtn :P

Postat: 2 juni 2010, 16:21
av michaelzwe
tjena jag undrar vilken drevningen som passar till detta setup.

65cc
16.5 mm förgasare (munstycke 60)
insugkåpan är större

nuvarade drevning är 16/38

Postat: 2 juni 2010, 20:05
av kallepalle
vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?

Postat: 2 juni 2010, 20:08
av michaelzwe
kallepalle skrev:vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?
jag vill ju att den ska orka tex att man skjustar och någelunda topp ligger runt 55-60 (på mätaren) nu

Postat: 2 juni 2010, 20:11
av kallepalle
och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.

Postat: 2 juni 2010, 20:15
av michaelzwe
kallepalle skrev:och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.
nja så svag är den inte den orkar varva men man känner att effekten "kommer" på högavarv

Postat: 2 juni 2010, 20:18
av kallepalle
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.

Postat: 2 juni 2010, 20:24
av michaelzwe
kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken drevning som kanske passar min? eller duger den jag har?

Postat: 2 juni 2010, 20:29
av bensinskalle
michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara ;)

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.

Postat: 2 juni 2010, 20:32
av michaelzwe
bensinskalle skrev:
michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara ;)

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.
okej men sista orkar den varva ut gött och väl :) den andra fattar jag inte riktigt men okej :D

Postat: 8 juni 2010, 23:49
av Oneup
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?

Postat: 9 juni 2010, 11:50
av michaelzwe
Oneup skrev:vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
de får du ta inne på drevnings - tråden inne på Cross, Supermotard & Racing

Postat: 9 juni 2010, 13:06
av kallepalle
Oneup skrev:vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
12 tandat. men somsagt så e du i fel tråd.

Drev

Postat: 5 mars 2011, 00:25
av G30FF123
Hej! jag har en Puch Montana, lite trimmad, så det räcker iaf :)
Effektrör på 28mm
Uppfilat insug till 16mm
Drev just nu13/40

Min fråga är om motorn orkar 13/38?
Puch motorer är endå hyfsat starka + så är dom lågvarvare, org så varvar dom ca 3500 rpm, och en hyper trimmad så ca 8500rpm.

Som sagt, tror ni att den orkar 13/38?

Postat: 5 september 2011, 18:07
av Macko96
Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!

Postat: 5 september 2011, 18:08
av Ekman
DT50rMacko skrev:Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!
denna tråd var gjord 2008.. :roll: