Författare |
Meddelande
|
Matte_smt |
Postat: fre nov 14, 2008 10:12 pm Rubrik: Drevningstråden |
|
|
Varnad
Registreringsdatum: 21 september 2008 Inlägg: 426 Pictures: 2 Gallery pictures: 2 Matte_smt's gallery
|
Borde finnas drevningstråd mm på veteran också,
Jag har en fråga ;
Moped : Honda MT50 / MT70 nu
Trim : 70cc ( vet ej modell ) ska köpa athena senare , 20mm mikuni förgasare, trim vev. Jamarcol dämp, grovkrök (antaligen jamarcol)
Defekt : saknar insugspackning men det ska jag köpa imorn 15/11-08
Topphastighet : 60 km/h typ.
Drev : 12/45
är väl bra axx drevning.
men den tar tjyvluft och tar det bort effekten kraftigt då? Eller är det allmänt seg med den drevningen ? tacksam för svar!
Mvh Mats
Senast ändrad av Matte_smt den fre nov 14, 2008 10:33 pm, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Moddad |
Postat: fre nov 14, 2008 10:23 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Moderator
Registreringsdatum: 25 maj 2008 Inlägg: 2953 Pictures: 0 Ort: Umeå
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
victoor |
Postat: tor dec 11, 2008 7:49 pm Rubrik: |
|
|
 Svårstartad skrothög
Registreringsdatum: 22 oktober 2008 Inlägg: 244 Pictures: 14 Gallery pictures: 14 victoor's gallery Ort: tyresö
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 02, 2010 4:21 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
|
tjena jag undrar vilken drevningen som passar till detta setup.
65cc
16.5 mm förgasare (munstycke 60)
insugkåpan är större
nuvarade drevning är 16/38 |
|
Till överst på sidan |
|
 |
kallepalle |
Postat: ons jun 02, 2010 8:05 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Moderator
Registreringsdatum: 02 oktober 2008 Inlägg: 7860 Pictures: 4 Gallery pictures: 4 kallepalle's gallery Ort: Piteå, Öjebyn
|
vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka? _________________ Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 02, 2010 8:08 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
|
kallepalle skrev: |
vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka? |
jag vill ju att den ska orka tex att man skjustar och någelunda topp ligger runt 55-60 (på mätaren) nu |
|
Till överst på sidan |
|
 |
kallepalle |
Postat: ons jun 02, 2010 8:11 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Moderator
Registreringsdatum: 02 oktober 2008 Inlägg: 7860 Pictures: 4 Gallery pictures: 4 kallepalle's gallery Ort: Piteå, Öjebyn
|
och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?
ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket. _________________ Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 02, 2010 8:15 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
|
kallepalle skrev: |
och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?
ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket. |
nja så svag är den inte den orkar varva men man känner att effekten "kommer" på högavarv |
|
Till överst på sidan |
|
 |
kallepalle |
Postat: ons jun 02, 2010 8:18 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Moderator
Registreringsdatum: 02 oktober 2008 Inlägg: 7860 Pictures: 4 Gallery pictures: 4 kallepalle's gallery Ort: Piteå, Öjebyn
|
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv. _________________ Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 02, 2010 8:24 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
|
kallepalle skrev: |
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv. |
okej, men har du någon aning om vilken drevning som kanske passar min? eller duger den jag har? |
|
Till överst på sidan |
|
 |
bensinskalle |
Postat: ons jun 02, 2010 8:29 pm Rubrik: |
|
|
 Moderator
Registreringsdatum: 09 november 2007 Inlägg: 10635 Pictures: 52 Gallery pictures: 52 bensinskalle's gallery Ort: Göteborg
|
michaelzwe skrev: |
kallepalle skrev: |
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv. |
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har? |
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara
Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling. _________________ Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever |
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 02, 2010 8:32 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
|
bensinskalle skrev: |
michaelzwe skrev: |
kallepalle skrev: |
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv. |
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har? |
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara
Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling. |
okej men sista orkar den varva ut gött och väl den andra fattar jag inte riktigt men okej  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Oneup |
Postat: tis jun 08, 2010 11:49 pm Rubrik: |
|
|
Varnad
Registreringsdatum: 19 april 2009 Inlägg: 28 Pictures: 0
|
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a? |
|
Till överst på sidan |
|
 |
michaelzwe |
Postat: ons jun 09, 2010 11:50 am Rubrik: |
|
|
Varnad
|
Oneup skrev: |
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a? |
de får du ta inne på drevnings - tråden inne på Cross, Supermotard & Racing |
|
Till överst på sidan |
|
 |
kallepalle |
Postat: ons jun 09, 2010 1:06 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Moderator
Registreringsdatum: 02 oktober 2008 Inlägg: 7860 Pictures: 4 Gallery pictures: 4 kallepalle's gallery Ort: Piteå, Öjebyn
|
Oneup skrev: |
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a? |
12 tandat. men somsagt så e du i fel tråd. _________________ Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
G30FF123 |
Postat: lör mar 05, 2011 12:25 am Rubrik: Drev |
|
|
 Elmoped
Registreringsdatum: 03 mars 2011 Inlägg: 87 Pictures: 20 Gallery pictures: 20 G30FF123's gallery Ort: Skelleftehamn
|
Hej! jag har en Puch Montana, lite trimmad, så det räcker iaf
Effektrör på 28mm
Uppfilat insug till 16mm
Drev just nu13/40
Min fråga är om motorn orkar 13/38?
Puch motorer är endå hyfsat starka + så är dom lågvarvare, org så varvar dom ca 3500 rpm, och en hyper trimmad så ca 8500rpm.
Som sagt, tror ni att den orkar 13/38? _________________ Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch! |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Macko96 |
Postat: mån sep 05, 2011 6:07 pm Rubrik: |
|
|
 Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Registreringsdatum: 19 september 2010 Inlägg: 1288 Pictures: 0 Ort: Alingsås
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ekman |
Postat: mån sep 05, 2011 6:08 pm Rubrik: |
|
|
F.D Moderator
Registreringsdatum: 29 april 2010 Inlägg: 4266 Pictures: 0
|
DT50rMacko skrev: |
Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?
Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta! |
denna tråd var gjord 2008..  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|