Epa/ A-traktor Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

Någon här som har en EPA till salu i Skaraborg runt 20-30k, helst Volvo men annat funkar.
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Jag ska kolla på en okapad 142:a och enligt papprerna står det såhär: ÖPPET BARLASTFLAK. ORIGINAL BAKRUTA SAKNAS
TAKET I ÖVRIGT OFÖRÄNDRAT. NY BAKRE HYTTVÄGG
BAKOM FRAMSTOLAR VID B-STOLPE
MOTOR: VOLVO B20A
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 900 GGR 350 MM

Han säger att flaket o allt är färdigt inför besiktningen men flaket verkar ju vara under taket på bilen.
Bild
Bild
Snälla berätta för dumma mig om detta verkligen kommer att kunna gå igenom besiktningen :cry:
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
DuttGidmark
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 9 september 2013, 13:17
Ort: Saltvik

Inlägg av DuttGidmark »

Det där flaket är godkänt!
Tycker ni borde kolla in racing-planets nya hemsida! ;)
Bild
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

DuttGidmark skrev:Det där flaket är godkänt!
Tackar så ytterst mycket :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

nån som vet hur man drevar ner en växellåda? har en M47 låda som jag tänkte ta och dreva ner 1an o 2an så den går 15km/h på 1an och 30km/h på 2an! alltså ska jag ha en enkellåda fast den fungerar som dubbla. sen där 3an, 4an och 5an är så ska orginala 1an 2an o 3an ligga som en ryckspärr! fattá ni hur jag menar? vore grymt om ni kan berätta om hur man drevar ner och om man kan byta plats på dreven :)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
SW3DEN
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 december 2010, 20:54
Ort: Märsta

Inlägg av SW3DEN »

draken skrev:nån som vet hur man drevar ner en växellåda? har en M47 låda som jag tänkte ta och dreva ner 1an o 2an så den går 15km/h på 1an och 30km/h på 2an! alltså ska jag ha en enkellåda fast den fungerar som dubbla. sen där 3an, 4an och 5an är så ska orginala 1an 2an o 3an ligga som en ryckspärr! fattá ni hur jag menar? vore grymt om ni kan berätta om hur man drevar ner och om man kan byta plats på dreven :)
Är de inte lättare att slänga upp dubbla me corner spärr på bakre å nån annan spärr på främre?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Tveksam till att det ens går genomföra. Man kommer behöva specialtillverka nya drev i annan storlek, och risken är stor att det inte är fysiskt möjligt att ha de drevstorlekar som krävs - dels behöver det större drevet fortfarande få plats inuti lådan, och dels kan det mindre drevet inte bli så litet att axeln det ska sitta på inte kan gå genom det.

Även om det kanske är genomförbart är det inget man lyckas göra hemma i garaget, en bra mekanisk verkstad och kunskap om hur man använder allt i den lär gå åt. Klassiska dubbla lådor lär vara mycket enklare och billigare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En möjlighet är att du börjar använda insidan av skallen när du sitter bakom ratten och inte kör hårdare än grejerna tål.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
will3
Gangster
Inlägg: 354
Blev medlem: 13 juli 2011, 20:33
Ort: Gällivare

Inlägg av will3 »

draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..
Bygger man ordentligt så rasar det inte, alt. köpa ett par dubbla av J.Lindqvist för någon tusenlapp. Sjukt värt att köpa av honom, har haft min traktor i över ett år och lådorna som är av honom har hållit sjukt bra, har fått den att släppa på torrt osv utan problem med lådorna, inte de minsta missljud från dom heller!
Bild
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

will3 skrev:
draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..
Bygger man ordentligt så rasar det inte, alt. köpa ett par dubbla av J.Lindqvist för någon tusenlapp. Sjukt värt att köpa av honom, har haft min traktor i över ett år och lådorna som är av honom har hållit sjukt bra, har fått den att släppa på torrt osv utan problem med lådorna, inte de minsta missljud från dom heller!
Jaa Lindqvist's lådor är sjukt prisvärda men snackade med han förra veckan och skulle tydligen ta 6 veckor att få en dubbellåda :/ Beställde själv från M.M Bergström och fick dem idag så får se om dem är bra, dem kändes schysta och tog bara en vecka att få ^^ dock lite dyrare..
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Vad tar Lindqvist för dubbla lådor då?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Persson97 skrev:Vad tar Lindqvist för dubbla lådor då?
Med kortad kardan 6000:-
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

draken skrev:anledningen för att ja inte vill ha dubbla är att dom kommer rasa direkt om ja kör..

Finns inte en chans. Som G-son sa är det kanske inte ens fysiskt möjligt.

Hela sekundäraxeln måste göras ny. Den ska svarvas, fräsas kugg, härdas och slipas. Sen måste även dreven på stocken göras nya.

Ja alltså, har du svarv, kuggfräs och kuggslip i garaget så why not. Härdning kan man lämna bort ganska enkelt... Annars, nä.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
veteranmoppe
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:49

Inlägg av veteranmoppe »

Gud som haver b18 kär, se så gase glad jag är, vart än jag mig om i världen vänder , skal jag alltid lämna efter mig svarta ränder , amen , :)
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Inlägg av sweeken »

Vad tror ni om den här? (Prismässigt, utseendemässigt)
(Inget snack om några andra annonser tack)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... 7.htm?ma=1
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Verkar väl vettig, se dock till att kolla rost m.m. om du ska köpa den :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
sweeken
Avstängd
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 april 2011, 08:45

Inlägg av sweeken »

Ossian skrev:Verkar väl vettig, se dock till att kolla rost m.m. om du ska köpa den :D
okej tack för svar
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Hampu skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.
EU moppar och moppebilar gör ju 45?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Gasres97 skrev:
Hampu skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
Nej, du har inte något körkort som gäller för att få köra i 45.
EU moppar och moppebilar gör ju 45?
Ja, dessa fordon får göra 45 men bara för att dessa fordon gör det får du ju inte köra ett fordon som går över lagliga sträcket.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Ossian skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D
Tack för bra svar. Fyller 18 om precis ett år nu så har du något bra tips på hur man kan åka a-traktor som går fortare än 30 utan att bli av med körkortet?
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Gasres97 skrev:
Ossian skrev:
Gasres97 skrev:Tja
Jag har eu/am körkort. Funderar på att skaffa a-traktor, om jag fixar så att den gör 45km/h med dubbla lådor på tvåans växel. Blir jag av med körkortet då? Eller bara böter och ombess? För jag har ju körkort för den hastigheten även om den inte får gå så fort.
När din a-traktor går fortare än 30 så är det en bil, punkt slut. Kör du bil med AM-kort så får du inte ha kvar det. Att du får köra moped i 45 är en helt annan sak, du får körkort för fordonsslagen, inte hastigheten. I så fall hade man ju kunnat köra med en trimmad moped som gör 115km/h på B-kort eftersom man har kort för den hastigheten. :wink:

Ha den bakre lådan i fyran och varvreg så drar den inte onödigt mycket bensin heller och toppar i alla fall 70 om du stänger av varvreget. Dessutom har i alla fall två poliser i min stad sagt att kör man i 30 med sin a-traktor och har som jag skrev nyss så skiter de i det :D
Tack för bra svar. Fyller 18 om precis ett år nu så har du något bra tips på hur man kan åka a-traktor som går fortare än 30 utan att bli av med körkortet?
Allra säkrast är croner-spärr (googla det om du inte vet) i bakre lådan och 1-2-r i främre. Blir du stannad så rycker du spärren och den går helt lagligt :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Skriv svar