Hyosung Rally .-.

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Hyosung Rally .-.

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

Hej. Hittade en billig moppe på blocket och köpte den för att bygga lite.

Tanken är att fixa mopeden så den inte är allt för ful och tanken är ochså att den ska bli bra att stunta med. ( Detta är mitt första projekt och därför det första jag lägger upp.)

Det jag tänkte fixa är:

Klart :D
Beställt,ska :wink:
Tankar, funderingar :?

70cc :D
Större förgasare + insug :D
Sportluftfilter :D
Blåa bensinslangar :D
Koppla bort olje tanken och olje pumpen :D
Boost bottle :D
4,5 grams vikter :D
Ostrypt cdi :D
Mjukare kopplingsfjädrar :?
Lacka ramen :D
Byta styre :D
Annan kick :?
Snyggare styrstam :?
Dölja elen så gott det går och ta bort det onödiga :D
Fixa stag till sadeln :D
Ta bort rensten av onödiga fästen till plast m.m. på ramen :D
Kapa ramen där bak :D
Höja den minst 6 cm :D
Bygga en 12'a :?
Polera fälg kanterna, insuget :wink:



Bild
Så här såg den ut när jag hade hämtat den.. Alla fästen till plasten va bortslipade och sadeln fick jag sidan om. Här har jag testa lite provisoriskt hur jag ska sätta sadeln.

BildSåhör blev det när jag hade svetsat dit dom riktiga stagen till sadeln. Har även bytat till ett annat styre som jag hittade där hemma. Som ni även kan se så fattades avgasröret. Så jag beställde ett nytt. Fick ble ett tk eftersoim att det inte fanns mycket att välja på.( Elen är bara provisoriskt uppsatt.)

Bild
Såhär såg avgasröret som jag beställde ut. kommer antagligen imorgon.

Bild
Detta är styret jag satt på. Får se om det känns bra annars får det bytas senare igen.

Bild
Plockade av variator kåpan idag för att kolla vad det är för vikter + att jag ska ta bort variator-ringen.

Bild
Idag kom tk´t. Det kom snabbt på för att prova starta den. Mopeden startade typ på 10 kicken och det var skönt eftersom jag inte hade en aning om den funkade eller inte. Märkte direkt att munstycket var för litet + att vikterna var för tunga och att den stryper sig själv via cdi.

Bild
Idag beställde jag Ostrypt cdi, 4,5 grams vikter och större munstycke. Det kommer antagligen imorgon.

Bild
Idag kom allt och jag satte på det direkt efter skolan. Det blev stor skilnad från igår. igår gjorde den ca 60. Nu gör den ungefär 80(enligt mätaren). lite skillnad iaf. Får se om det inte kan bli en 70cc med snart.

Bild
Idag fick man bort all el från styret och tryckte in det under sadeln, där är det inte synligt iaf. Satte även på ett crossgas handtag som vi hade här hemma. Har även fixat en bit durk-plåt som jag ska skära till lite så den passar över tanken.

Bild
Nu är allt vad el heter borta ifrån styret.

Bild
Idag fick jag för mig att jag skulle testa måla ramen. Så jag plockade ner hela och här är ramen bara grundmålad. Tänkte testa och måla ramen vit. Kanske kan lacka om den senare. Kom gärna med förslag på färg.

Bild
Motorn var bara att ta loss en bult sen skruven till dämparen sen var det bara att dra bak så var den av. Fick även plocka loss bakhjulet för att göra rent i trumman för det hade typ erjat(stavning??). Så nu funkar bakbromsen mycket bra iaf.

Bild
Det blev inte så mycket delar av det fast allt var bort plockat. Ska nog koppla bort olje pumpen med så jag blandar direkt i tanken.

Bild
Så här blev det med den lackade ramen när den var ihopa igen. Jag passade även på att lacka fjädern där bak. Durkplåten över tanken är även färdig. Har börjat fundera på om jag skulle ta bort den bakersta dynan(sadeln) och kapa ramen sen sätta på 12'a. Skulle det kunna bli bra ?

Bild
Nu händer det inte så mycket. Vet inte presis vad jag mer kan göra. KOm gärna med förslag. Men, men . Idag testade jag göra en hemma gjord höjning. Det är långt ifrån den snyggaste men den funkar. Blev ca 8 cm högre. Den är inte riktigt färdig. Den ska slipas till i kanterna och svetsfogarna samt lackas. Kanske blir att beställa en 70cc snart samt fixa större förgasare.

Bild
Så här blev det efter höjningen. Funderar fortfarande på att kapa ramen och inte ha den översta dynan och sen ha 12'a. Men , men. I går beställde jag en 70cc mk cylinder från Twostroke. Förhoppningsvis kommer den snart.

Eftersom att 70cc snart kommer så gjorde jag ett prov på ett insug till den större förgasaren. Får se om det kommer fungera med 70cc'aren.

Bild
En bild på hur insuget såg ut när jag svetsat klart det. Blir det sämre effekt eftersom jag har fyrkants profil istället för runt rör? Tacksam för svar.

Bild
Helhets bild där jag satt på en 20mm förgasare och ett annat luftfilter. Tror att jag ska ta av översta dynan och kapa ramen senare.
Det blev så att jag tog bort dynan och kapade ramen. Får se om jag smider ihop en 12'a sedan någon dag.

Bild
Så här blev det när jag kapat ramen. Någon som har förslag på hur jag ska ¨täta till hålen¨ :?: Vill hitta på något fräääsigt. Kom med förslag!!!! :!:

Bild
En till bild som den ser ut nu.

Bild
Bakifrån. Där ser man tydligt hålen som jag vill göra tuffa ¨korkar¨ till.
Nu vet jag inte riktigt vad jag mer ska göra. Ska ju sätta på cylindern när den kommer men annars är det ganska ¨tomt¨. Så kom med förslag.
Bild

Ny Update:30/10

Bild
Idag fick jag cylinder. Jag beställde även en boost bottle för att se om det blir någon effekt skillnad.

Update: 2/11

Bild
Så här så det ut när cylindern hade kommit på plats och jag höll på att göra en inkörning.

Bild
Så här såg det ut när Gaz boxen var på och inkopplad.

Bild
Efter att jag kört ett litet tag med mopeden (ca 30 min) efter att jag satt på gaz boxen började den gå extremt dåligt. Tomgången försvann och den var alldeles seg i axxet. När jag kom in började jag kolla runt lite och då visar det sig att anslutningen på gaz boxen hade knäckts av (se bild ovan) så där var fritt blås i slangen till insuget. Så tur var så hade inget skit följt med in i slangen och ner i motorn.

Update:5/11

Bild

Nu har jag testat göra en 12'a och har även bytat till en annan styrstam. Styret är lite för långt framåt lutat. Ska fixa det någon dag. Tycker att 12'an blev ganska bra när man kör iaf. Men utseendet är kanske inte det finaste.

Bild

Nu har jag inte mycket mer att göra på den. Får se om jag kommer på något annat. Ska kanske sälja den snart. Får se....

Kommentera gärna och ge förslag på vad som mer kan göras!!! :P
Senast redigerad av Emil_Hyosung70cc den 5 november 2008, 19:17, redigerad totalt 33 gång.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Denna killen bor 2 km från mig så var snälla nu grabbar 8)
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

ser riktigt najs ut :D ska följas och hoppas allting går som du planerat ;)
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

Derbi_senda93 skrev:ser riktigt najs ut :D ska följas och hoppas allting går som du planerat ;)
Tack. Det hoppas jag med.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Kommer nog bli as-bra :) Gillar effektröret, så jävla fett :D
Mvh TobbaN ;)
f.d TSR-Crew
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

TobbaN skrev:Kommer nog bli as-bra :) Gillar effektröret, så jävla fett :D
Mvh TobbaN ;)
Tack. Det hoppas jag med. Japp, tycker med att det är fint!
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

jag skulle egentligen köpa den moppen för hela min är ju nästan skrot.
men tyvärr måste din hastighetsmätare ljuga eller så ljuger du om du har tur så kommer din hyosung gör högst 75km/h och det är när du har alla sorts trim på dvs 70cc, effekt rör, ostrypt cdi och minst 19mm förgasare.
men sen kan du få den att gå i ca 85km/h om du köper drev sats från mopshop men det kostar ca 1500kr men ja lycka till :D
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Finfint : )
Men kan du förklara för mig hur en 2t moppe med en typ normal sport 70cc, effekt, förgasare osv inte kan göra mer än 75? :roll:
Emil_Hyosung70
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2008, 06:46

Inlägg av Emil_Hyosung70 »

hyosungsf50 skrev:jag skulle egentligen köpa den moppen för hela min är ju nästan skrot.
men tyvärr måste din hastighetsmätare ljuga eller så ljuger du om du har tur så kommer din hyosung gör högst 75km/h och det är när du har alla sorts trim på dvs 70cc, effekt rör, ostrypt cdi och minst 19mm förgasare.
men sen kan du få den att gå i ca 85km/h om du köper drev sats från mopshop men det kostar ca 1500kr men ja lycka till :D
Ok. Men jag skrec vad mätaren visade . Sen förstod jag att den inte kan göra det. Vi koll med gps. Den gjorde 74, nonting. Men får se. får min 70cc snart så. Tack
Emil_Hyosung70
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2008, 06:46

Inlägg av Emil_Hyosung70 »

Moddad skrev:Finfint : )
Men kan du förklara för mig hur en 2t moppe med en typ normal sport 70cc, effekt, förgasare osv inte kan göra mer än 75? :roll:
Jag vet ej..Den gör 74 nu och jag har inte 70cc och inte större förgasare. Bara större munstycke.
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

Moddad skrev:Finfint : )
Men kan du förklara för mig hur en 2t moppe med en typ normal sport 70cc, effekt, förgasare osv inte kan göra mer än 75? :roll:
för den är sjukt axx drevad
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

Emil_Hyosung70 skrev:
Moddad skrev:Finfint : )
Men kan du förklara för mig hur en 2t moppe med en typ normal sport 70cc, effekt, förgasare osv inte kan göra mer än 75? :roll:
Jag vet ej..Den gör 74 nu och jag har inte 70cc och inte större förgasare. Bara större munstycke.
haha när jag satte på min 70cc så fick den bara sjukt mycke bättre axx inget annat fråga robin"proteam" han hade en hyosung rally tror inte att han fick den att gå över 75 med full setup
Emil_Hyosung70
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2008, 06:46

Inlägg av Emil_Hyosung70 »

hyosungsf50 skrev:
Emil_Hyosung70 skrev:
Moddad skrev:Finfint : )
Men kan du förklara för mig hur en 2t moppe med en typ normal sport 70cc, effekt, förgasare osv inte kan göra mer än 75? :roll:
Jag vet ej..Den gör 74 nu och jag har inte 70cc och inte större förgasare. Bara större munstycke.
haha när jag satte på min 70cc så fick den bara sjukt mycke bättre axx inget annat fråga robin"proteam" han hade en hyosung rally tror inte att han fick den att gå över 75 med full setup

Ok. Men Jag bryr mig igentligen inte om hur fort den går. jag vill ha ett bra ¨Stunt¨ axx
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

Emil_Hyosung70 skrev:
hyosungsf50 skrev:
Emil_Hyosung70 skrev: Jag vet ej..Den gör 74 nu och jag har inte 70cc och inte större förgasare. Bara större munstycke.
haha när jag satte på min 70cc så fick den bara sjukt mycke bättre axx inget annat fråga robin"proteam" han hade en hyosung rally tror inte att han fick den att gå över 75 med full setup

Ok. Men Jag bryr mig igentligen inte om hur fort den går. jag vill ha ett bra ¨Stunt¨ axx
då har du valt en halv bra moppe till stunt det som är bra med den är att den är axx drevad det som är dåligt är att fram gaffeln är lite budget och att ramen väger en del
Emil_Hyosung70
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2008, 06:46

Inlägg av Emil_Hyosung70 »

hyosungsf50 skrev:
Emil_Hyosung70 skrev:
hyosungsf50 skrev: haha när jag satte på min 70cc så fick den bara sjukt mycke bättre axx inget annat fråga robin"proteam" han hade en hyosung rally tror inte att han fick den att gå över 75 med full setup

Ok. Men Jag bryr mig igentligen inte om hur fort den går. jag vill ha ett bra ¨Stunt¨ axx
då har du valt en halv bra moppe till stunt det som är bra med den är att den är axx drevad det som är dåligt är att fram gaffeln är lite budget och att ramen väger en del
ok. men vet du någon stans där man kan beställa en bättre gaffel?
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

Emil_Hyosung70 skrev:
hyosungsf50 skrev:
Emil_Hyosung70 skrev:
Ok. Men Jag bryr mig igentligen inte om hur fort den går. jag vill ha ett bra ¨Stunt¨ axx
då har du valt en halv bra moppe till stunt det som är bra med den är att den är axx drevad det som är dåligt är att fram gaffeln är lite budget och att ramen väger en del
ok. men vet du någon stans där man kan beställa en bättre gaffel?
nepp finns inte till hyosung om du inte vill modda dit den alltså ett tips lägg inte ut så mycke pengar på den du kommer inte ens få tillbaka hälften av det. jag har lagt ut ca 11000kr snart på min och jag kan säga att jag kommer inte få den såld för över 6000kr
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

ser riktigt nice ut :)

ska du ha kåper?

(quotea inte projekt, snälla :cry: )
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Emil_Hyosung70
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2008, 06:46

Inlägg av Emil_Hyosung70 »

Tuta skrev:ser riktigt nice ut :)

ska du ha kåper?

(quotea inte projekt, snälla :cry: )
Tack.Nej, Tanken är att jag ej ska ha kåper eftersom jag ej fick med några när jag köpte den.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Flabben hysung skita inte ner projektet :)
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

MarcusRRX skrev:Flabben hysung skita inte ner projektet :)
ofta jag bara berättar lite fakta om moppen
du ska hålla flabben då du skitar ner tråden genom att säga såna tröga saker jävla besserwisser
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

hyosungsf50 skrev:
MarcusRRX skrev:Flabben hysung skita inte ner projektet :)
ofta jag bara berättar lite fakta om moppen
du ska hålla flabben då du skitar ner tråden genom att säga såna tröga saker jävla besserwisser
Ta det i pm ..
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

svetsa fast tolvan i hålen utti sadeln (ramen,bakom) vett ja?
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

kallepalle skrev:svetsa fast tolvan i hålen utti sadeln (ramen,bakom) vett ja?
Tack för tipset. Har tänkt lite på det med. Får se senare hur jag gör.
Användarens profilbild
J.O_bultaco
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 juni 2008, 23:20
Ort: Uppsala

Inlägg av J.O_bultaco »

Emil_Hyosung70cc skrev:
kallepalle skrev:svetsa fast tolvan i hålen utti sadeln (ramen,bakom) vett ja?
Tack för tipset. Har tänkt lite på det med. Får se senare hur jag gör.

så kan du göra.
eller så köper du ett par styrändar lr vad det heter och proppar dit. kanske behövs en liten modifiering för att det ska passa?

skulle säkert bli coolt o svetsa dit två spetsiga järn rör (klämma ihop ibak så att det blir som en kon på vardera rör i änden)vässa till dom och polera? kmr att bli livsfarligt ;D
J.O
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 361
Blev medlem: 20 augusti 2007, 10:53
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

kul att se detta projekt, jag hade själv en hyosung under några år som jag gjorde projekt av.

det är bara att fråga om du får något problem den där moppen kan jag utan och innan:)

sen ett tips är att dom är accdrevade så även med 70cc går dom inte speciellt fort. min gjorde ungufär 75-80 med gps då jag hade malossi sport 70cc på den.

// ProTeam
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

kommer säkert bli grym :D
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Nice ! :D
Nyxorzz
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

riktigt grymt bygge! :shock: MvH//
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

ProTeam skrev:kul att se detta projekt, jag hade själv en hyosung under några år som jag gjorde projekt av.

det är bara att fråga om du får något problem den där moppen kan jag utan och innan:)

sen ett tips är att dom är accdrevade så även med 70cc går dom inte speciellt fort. min gjorde ungufär 75-80 med gps då jag hade malossi sport 70cc på den.

// ProTeam
Tackar. Min gör 85 på mätaren men tippar på 75 på gps.. Var hittade du malossi cylinder till en hyosung?
//Emil
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Får komma och testa den nu när den har 70 cc emil 8)
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Nice att göra nåt så grymt av en kina :)
robin93
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 614
Blev medlem: 17 september 2008, 18:12

Inlägg av robin93 »

du kanske kan fixa några små runda baklysen som passar i hålen? :lol:
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

MarcusRRX skrev:Får komma och testa den nu när den har 70 cc emil 8)
yeyey:p kalRT
Emil_Hyosung70cc
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2008, 18:27

Inlägg av Emil_Hyosung70cc »

Moddad skrev:Nice att göra nåt så grymt av en kina :)
Vad jag vet är det inget kina..??
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

Emil_Hyosung70cc skrev:
Moddad skrev:Nice att göra nåt så grymt av en kina :)
Vad jag vet är det inget kina..??

Hyosung är koreanskt ! :wink:
Nyxorzz
Skriv svar