Marcus "motorcykel" Porta? 27/9

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Marcus "motorcykel" Porta? 27/9

Inlägg av Mackanboi »

Tjenare tjenare. Ja som sagt nu har de börjat klia i fingrarna efter att göra något istället för att bara sitta vid datorn.. så jag har tänkt att bygga en motordriven cykel :)

Mål: Få en skön cool motordriven cykel :)

Tack till: Morfar för motor och cykel även garage plats och hjälp :)

Fordons info:
Chassi: Gammal herrcykel
Motor: ??cc Husqvarna röjsågsmotor
Drivning: Tramp anordning & motordriven


Projekt start 8/9
[spoiler] Som sagt så ska jag använda motorn från en röjsåg som dock inte har någon ljuddämpare så den låter som faaan!! så man måste nog ha hörselkåpor för att köra den ;)
Anledningen till att den inte har någon ljuddämpare är att bultarna till den har gått av inuti fästena i cylindern :/
Bild
Inte nån bra bild ska se om jag kan ta en bättre..
Cykeln jag ska bygga på ser ut såhär :)
Bild
Var faktiskt i riktigt fint skick och alla växlar fungerade och så de var dock punktering i framhjulet men ska laga den och kolla bahhjulet också sen fungerade inte babromsen.. :(

Började med att jag skruvade isär röjsågen :)
Bild
och separerade motorn från "drivlinan" fram till klingan. röjsågar är faktiskt byggda väldigt simpelt :)
den smala pinen går i ett tjockare rör hela vägen ner till klingan och driver den så den ska kortas ner och sen tror jag att jag ska köra på drev från motorn med en kedja ner till hjulet på något vis men jag måste få tag på ett litet drev vet dock inte vilken kugg jag ska ha för att den ska orka..
Bild
från andra hållet där man ser kopplingsklockan
Bild
De var allt för nu men update kommer så fort jag gör något på den :)[/spoiler]
Update 9/9
[spoiler] Har små grejat lite idag bland annat fixa punkan i framhjulet :)
Har också kortat ner lite grejer så att man inte behöver vifta omkring med en ca 140cm aluminium pinne :)
Kollade lite snabbt på eventuella motorfästen lite hastigt
Bild
Bild
Får se om jag kanske kommer ha dom på något såntdär vis :)
Hittade också ett metalrör som jag funderar på att kanske ha som avgasrör :)
Bild
sen så får ni en liten bild på mitt otroligt fina bakdäck ;)
De var allt för idag :)[/spoiler]
[spoiler]Tjenare har inte gjort något förutom att handla lite granna
Bild
Nu får ni vänta tills de börjar hända saker igen :)[/spoiler]
Update 26/9
[spoiler] Tja igen nu har de börjat hända saker igen jag tog med järnklumpen som jag ska ha inuti drevet till skolan för att borra i pelarborren resultatet... :roll:
Bild
En gnutta snett så jag fick ta hem de och så svettsade far min igen den jag prövade men var inte så duktig så jag satt och gjorde smiles på en plåt för att lära mig sen men de är en annan historia :)
Så nu är de fixat ska ta med den till skolan och borra om och borra rätt den här gången :P sen så tog jag även hem motorn från morfar idag så att jag ska kunna hålla på med den lite oftare :D
Nu håller jag iallafall på att disikera motorn
Bild
MEn jag kunde inte fortsätta för att jag fick verktygsbrist... men de lär bli fixat imorgon. De jag ska göra är att ta bort själva motorn från motor kåpan och se om jag rummer att borra fyra hål och ha fyra bultar med bulthuvudena på insidan kåpan och andra delen på utsidan så att jag kan justera i sidleds vart jag vill har dreven så att jag ska ställa in de rätt så att inte kedjan blir sne :)
Sen så gillar jag inte hur man gasade förut då de skulle bli svårt att kunna gasa från styret med de gamla sättet så jag ska göra på ett eget sätt :D
Bild
Den silvriga plattan med hål i justerar reglaget för bränslet och de röda strecket ska symbolisera en vajer som jag kommer sätta fast där och så kommer jag borra ett hål i förgasarens "vägg" där vajerna ska gå ut.
Bild
Sådär ungefär sen ska jag se hur jag gör för att få gasen uppe vid styret men de är mycket simplare än husqvarnas lösning så då borde de ju funka ;) de var allt för idag kommer nog update om någon dag igen kommentera gärna och kom tips och idéer :D[/spoiler]

Update 27/9
[spoiler] Tja hann inte gåra så mycke som jag hade velat ikväll för jag gjorde annat. men iallafall så har jag borrat upp järnklumpen igen och denna gång verkar de ha blivit bra är inte helt säker än men jag tror de iallafall. sen så har jag tagit av cylindern :)
Bild
Bild
Bild
Tror ni de kan gå att porta? :twisted:
Sen så borrade jag hål i förgasar väggen för att pröva min lilla idee som faktiskt verkar kunna funka :D
Bild
så ser de ut från reglagets sida :)
Bild
Och såhär från "yttersidan" :)
allt för idag kommentera annars blir de ju inge kul och göra updates :S[/spoiler]
Senast redigerad av Mackanboi den 28 september 2012, 14:20, redigerad totalt 6 gång.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Minst sagt udda projekt, detta kommer följas helt klart:)

Mycket bilder gärna! :D
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

fan va nice det kommer bli :D
Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Inlägg av Mackanboi »

p0d1 skrev:Minst sagt udda projekt, detta kommer följas helt klart:)

Mycket bilder gärna! :D
Jo udda är de allt :)
Riejuman skrev:fan va nice det kommer bli :D
Ja de får man ju hoppas :)

PS. någon som vet vart man kan köpa cykel drev med inte allt för många kugg kanske kring 10
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

Sjukt udda men väldigt intressant projekt! På TSR har folk byggt kundvagn med crossmotor, alla möjliga hyperprojekt och upprustningar för veteranare, men detta är i särklass det mest udda projektet jag läst! ;)
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

haha vad häftigt hoppas den blir lika cool som kundvagnen som någon gjorde :P
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

fränt projekt! hoppas du får den och gå bra! :)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Vad ska du ha för drevnig? Har testat detta själv fast med en motorsågsmotor med det fungerade aldrig i och med att en sådan motor är alldeles för klen...

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Nice! Alltid velat se hur dom bygger motorsågs cyklar!
Helt Räser
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 juli 2012, 20:46

Inlägg av daniel.sjöman »

http://i45.tinypic.com/352lr88.jpg

ta det minsta drevet från en vanlig växlad cykel :)
Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Inlägg av Mackanboi »

Tack för alla positiva kommentarer :D
@Grimreaper: Jag vet inte än men jag kommer nog behöva testa mig fram men jag hade tänkt ha så att jag kan trampa ifall de kommer gå för tungt :)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Ett tips är att göra så motorn går direkt på hjulet som en påhängsmotor för att få den bästa drevningen :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Brorsan byggde en sån av min älskade gamla cykel jag röjde runt på när jag var 10 och vår sketna 100-euros motorsåg, gick fan 60 sa han, livsfarligt.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Inlägg av Mackanboi »

TheGrimReaper skrev:Ett tips är att göra så motorn går direkt på hjulet som en påhängsmotor för att få den bästa drevningen :)
ska nog förstärka pakethållarn och montera den därpå:)
Mackanboi
Elmoped
Inlägg: 129
Blev medlem: 12 mars 2012, 21:35
Ort: UMEÅ

Inlägg av Mackanboi »

UPDATE :D
Skriv svar