Moppen dog, vägrar nu starta.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

billyman1337
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 januari 2024, 07:54

Moppen dog, vägrar nu starta.

Inlägg av billyman1337 »

Tjena, William här. Äger en Yamaha Neos 2001, jag har fått ett jobbigt problem med moppen nu och letar efter någon med kunskap/erfarenhet som kan veta vad problemet är.

Moppen är trimmad och har en 50cc sport cylinder och 19mm förgasare. Tror inte det behövs så mycket info till setup min skriv gärna om det behövs.
3 veckor sedan körde jag och jag han köra i ungefär 20 minuter, hade precis bytt till en ny förgasare (19mm) ett par dagar innan men det var för mycket snö och för kallt för att hinna provköra påriktigt. Den är rätt inställd men kanske inte perfekt inställd. Sen tar jag en snabb liten paus för det var rätt så kallt. Stänger av moppen sen vägrade den starta efter det. Jag fortsätter kicka flertals gånger sen gav jag upp. Jag puttade den en bit sen tänkte jag kicka igen men gick ej. Sen fullgasade jag och kickade och den gick igång. Jag kör hem.


Sedan jag var ute och körde med min polare för cirka 2 veckor sedan. Efter vi har kört en bit utan att ha stannat så svänger vid in vid en parkering. Och när jag saktar in blev den lite mer lågvarvig än vanligt. Jag sitter bara på moppen helt stilla och efter ca 5-8 sekunder så dör den igen fast denna gång stängde jag inte av den. Den bara stendog. Försökte få igång den flertals gånger. Tillslut gick den igång o vi stack hem.


Dagen efter rubriken ovanför: Skulle till affären lite snabbt ca 1.5km bort. Jag kör ju lite snabbt oså men jag fullgasar inte hela tiden jag låter ju moppen vila som den ska när jag kör. När jag kommer fram och bromsar in så blev den extremt lågvarvig och när jag är stilla så dör den. Jag tänkte att jag bara kunde låta den vara lite så jag stack in. Kommer tillbaks ut. Och det spelar ingen roll hur mycket jag än försökte. Och hur många olika taktiker jag fifflade med. Moppen startade inte, men jag tvekar på om den har skurit sig eller värmenypt, har inte hunnit kolla det. För då känns det som att den inte hade startat första gången detta hände. Eller rättare sagt mitt i körningen och inte när den varvar ner. Jag är inte den bästa när det kommer till at hitta problem på moppen. Och min polare som är lite mer kunnig säger att han tror att det har något med cylindern att göra. Vilket är möjligt för den tappade lite comp också.

Har ingen aning vad problemet är, allt som skrivs hjälper mig att lista ut detta. Snälla hjälp, jag fattar ingenting.
Mvh
William