Sida 62 av 64

Postat: 9 april 2014, 18:39
av HasSse666
Alex.asplund skrev:Tjena! undrar varför min aerox är as slö efter rembyte? bytte till motorforce original rem? tacksam för svar :)
Remmen brukar behöva några mil för att bli mjuk och fin

Postat: 9 april 2014, 19:14
av Alex.asplund
tack så mycket :)

Postat: 10 april 2014, 17:42
av rexzo
Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.

Postat: 10 april 2014, 17:45
av Gasres97
rexzo skrev:Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.
Slirar remmen?

Postat: 10 april 2014, 17:58
av rexzo
Gasres97 skrev:
rexzo skrev:Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.
Slirar remmen?
Det tror jag inte, fast hur känner man det riktigt?

Postat: 10 april 2014, 18:21
av Gasres97
Den kommer gå riktigt långsamt framåt isåfall, tryckfjädern ska inte bytas om den inte slira, eller de kanske den gör?

Postat: 10 april 2014, 18:24
av rexzo
Gasres97 skrev:Den kommer gå riktigt långsamt framåt isåfall, tryckfjädern ska inte bytas om den inte slira, eller de kanske den gör?
Nä men då slirar den inte, fast moppen blir seg ibland när den är varm. så tänkte ifall det var tryckfjädern som är för svag

Postat: 10 april 2014, 20:29
av Alex.asplund
kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:

Postat: 10 april 2014, 21:43
av rexzo
Alex.asplund skrev:kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:
Mjooo de är ju sant;) då är väll något annat som ska justeras :) får se över förgasarinställningen

Postat: 13 april 2014, 00:01
av rexzo
rexzo skrev:
Alex.asplund skrev:kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:
Mjooo de är ju sant;) då är väll något annat som ska justeras :) får se över förgasarinställningen
Har ställt in förgasaren perfekt nu, men känner att den varvar ut förlätt.. vilken skillnad gör en sportvariator? :) kommer den växla jämnare då?

Postat: 23 april 2014, 19:09
av rexzo
Varför sjunker ingreppsvarvet markant när jag monterar en top racing sv1 variator, samt att hur ska brickorna sitter som följde med

Postat: 23 april 2014, 19:28
av Snowrider
jag har problem med min slider, misstänker att den ej växlar något. Den toppar ca 40 km/h och varvar satan. 70cc mm. kan det vara så att jag har på tok för lätta vikter? Har aldrig mekkat variator förut

(löst)

Postat: 24 april 2014, 20:18
av Jack Bauer
Slider 09
Dragen v-ring
Leovince zx rör, urpluggat
Dr pulley vikter 4.5 gram
Grön kopplingsfjäder

Postat: 26 april 2014, 15:14
av KFS
HJÄLP!
Har precis hämtat en Honda X8R. Den gick kanon under ca5 mil. Bra acc både på låga och höga varv. Allt är orginal på moppen.
Nu orkar den inte dra iväg från start utan det tar en evighet.
Är det lite uppför händer inget alls.
Den går inte upp i varv. När man väl får lite fart och farten kommer över 20 km/h så driver den på bra till 60 Km/h.

Någon som har någon idé???

Postat: 29 april 2014, 19:23
av adamskur
Jag har en sym orbit (gy6 motor) den går bra upp till ca 60 på mätarn. Om man släpper på gasen ner till ca 30 och börjar att gasa igen så fastnar den i en för hög växel. Varvtalet ökar långsamt hela tiden upp till 60 igen . Kan det vara för att mina variatorvikter är slitna?

Postat: 3 maj 2014, 13:28
av Lådden
Tja! Har en Peugeot Jetforce som jag nyss köpt.
Dock så tycker jag att den är sjukt slö i startögonblicket, den vill inte börja driva förrän man varvar ca. 6000. Sedan så vill den ligga på ca. 9500 rpm när man ligger i ca. 50 Varför?
Vad kan det bero på? Moppen har stått väldigt länge kan också tilläggas. Kan remmen bli hård om den förvarats i kallförråd?
Moppen är helt original.

Postat: 3 maj 2014, 16:16
av adamskur
Lådden skrev:Tja! Har en Peugeot Jetforce som jag nyss köpt.
Dock så tycker jag att den är sjukt slö i startögonblicket, den vill inte börja driva förrän man varvar ca. 6000. Sedan så vill den ligga på ca. 9500 rpm när man ligger i ca. 50 Varför?
Vad kan det bero på? Moppen har stått väldigt länge kan också tilläggas. Kan remmen bli hård om den förvarats i kallförråd?
Moppen är helt original.
det ska vara så med en scooter som är 2takt

Postat: 4 maj 2014, 00:02
av testaba@live.se
Hallå jag har en fråga :) Jag har 105mm tvåbackskoppling. Kan jag då använda kopplingsfjädrar som är gjorda för 107 mm trebackskoppling?

Postat: 5 maj 2014, 20:04
av honken016
Gilera Stalker -00
Dollorto - Förgasare PHBG 21mm
Stage6 - Cylinderkit (Sport PRO) 70cc
Stage6 - Koppling (MKII) 107mm
Stage6 - PRO Avgassystem
Stage6 - Reeds (Karbon)
Hebo - Variator
Sportluftfilter

Nu är frågan vad ska jag ha för variatorvikter, tryckfjäder kopplingsfjädrar?

Postat: 12 maj 2014, 15:32
av Notch
Har en Honda X8R -02 där variatorremmen gick av idag. Det satt en polini kevlarrem på den, har väl kört ca 100 mil med den bara.

Tog loss variatorn också och ser då att alla vikterna gått sönder!

Vad kan vara orsaken till detta?
Den har gått klockrent fram tills idag.

Ska jag köpa en helt ny variator eller räcker det kanske med ny rem och nya vikter?
Finns väl viss risk att jag gjort nått fel vid monteringen då jag är ny på det här med variator.

Setupen på moppen är:
Avstrypt cdi
Polini hi speed variator
Polini variatorfläkt
Polini kevlar variatorrem

Postat: 20 maj 2014, 13:27
av Lukasogren
Har en aerox som varvar upp segt tills det går ca 50 sen drar den på som fan, hur kan jag få den att gå jämnare så att den axxar direkt?

setup:
stage6 70cc mk2
stage6 insug
stage6 membran
stage6 koppling
dellorto black edition 19mm
malossi multivariator
4,5g vikter
röda kopplingsfjädrar
röd tryckfjäder

Postat: 21 maj 2014, 15:36
av oscaee
kan jag ha orginal kopplingsfjädrar om jag har 70cc polini sport och 17,5mm förgasare och 5,5g vikter och urpluggat orginal rör jag vill att den sk a sticka direkt utan att stå o varva innan kopplingen tar.. ?

Postat: 21 maj 2014, 17:29
av AndenIflaskan
hej, jag undrar om man kan köra utan variatorvikternas kåpor som dem ligger i? alltså dem där plastkåporna som vikten ligger i/ tack för svar

Postat: 28 maj 2014, 17:12
av Gasres97
Halloj
Min Yamaha slider går riktigt segt efter jag bytte remmen. Vet att man brukar behöva köra lite så den blir mjuk och så men har kört med den i ca 2 veckor nästan varje dag nu och den blir knappast bättre, återaccelerationen är så dåligt att de knappt händer något? Någon som vet hur länge en rem behöver köras med innan den blir bra?

Postat: 30 maj 2014, 16:35
av FärskingJonte
Tjjena jag har en Ludix Blaster och jag tänkte införskaffa mig ett Leovince Handmade TT rör. Funkar dessa kopplingsfjädrar?

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10748

Vilka variator vikter är bra? vill ha axx. Min kompis sa att hans bara övervarvade med 6,2. (därför tänkte ja köpa TT istället för ZX-R eftersom man får med 6,2 med Zx-R) Och orginal ligger runt 9 tror jag. Blir 7,5 bra då?
Min polare hade dock en R-Cup, men jag antar att det borde vara ungefär samma.
TAcksam för svar :lol: [/url]

mallosi multivar problem

Postat: 8 juni 2014, 19:29
av AndenIflaskan
tja
har ett liten funderare, köpt en malossi multivar variator med tryckfjäder och allt.. bytte tryckfjädern och märkte att jag verkligen behövde gå upp några gram på vikterna.. nu kommer frågan variatorremmen trycks inte hela vägen upp på variatorn typ, fast jag har testat med 5,5-10,5g vikter det är nästan 1,5cm kvar på kanten av variatorn som remmen inte når upp på... vad är felet? för stark tryckfjäder elr måste jag upp ännu mera i g på vikterna? :?:

Postat: 8 juni 2014, 21:03
av wannabefjortis
Vad är det för storlek och vikt på original vikterna till en Piaggio Typhoon 02?

Koppling - Kymco Super 8 50 4T -07

Postat: 14 juni 2014, 19:49
av pellegj
Hej!
Köpte Malossi - Kopplingskit (Delta System MHR) 107mm ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=27292 ).
Problemet är bara att när jag monterar den så vägrar moppen göra mer än 60 där jag hittills toppat 75 (släppte av där). Vet inte riktigt vad jag ska göra, känns ju sisådär när det blir det resultatet.
Någon som har nån ide?


EDIT 1: Såg från början på nätet att fjädrarna skulle vara inställda på min belastning som standard, men så är var det inte när jag skruvade isär för att kolla, de satt på mellanläget. Satte dem i alla fall på lättaste och vikten i mitten, har inte hunnit testa än dock (är nog tvungen vänta nån timme till först).

EDIT 2: Gjorde ingen skillnad, hade jag väl inte trott heller. Bytte kopplingsklocka och satte dit original tillsammans med Malossikopplingen. Nu drar den upp till 70, sedan begränsas den. Det känns som när begränsningen slår till innan jag klippte kablarna.

Sammanfattning:
Malossi koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Original koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Malossi koppling och original kopplinsklocka, begränsas vid 70.
Original koppling och original kopplingsklocka, 75 och det fanns mer kvar.

På något vis verkar det ju som CDI'n ändå varvtalsbegränsar med Malossi-grejerna på plats.

Setup:
Cylinder: Naraku 72cc
Avgasrör: Naraku Traffic (ostrypt)
Förgasare: Original med 98 munstycke
Luftfilter: Original bortplockad pip invändigt
Variator: Malossi - Variatorkit (Multivar) 4-takt ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=16668 )
Koppling: Original
Tryckfjäder: Medföljande till variatorn
CDI: Original med klippt kabel för varvbegränsningen

Postat: 15 juni 2014, 02:12
av Filsi
Undrar ifall en polini 9 vikters variator är bättre än en Hebo med 6 vikter?
Detta är då till en aerox hyper.

Postat: 23 juni 2014, 10:30
av wannabefjortis
Jag har letat nu ganska länge efter en tryckfjäder till Aerox som är lite hårdare än original fjädern men det är svårt att hitta en då jag inte vet hur många kg originalfjädern ligger på. Jag håller just nu på att trimma en Aerox och det sitter stage6 50cc sport cylinder, gianelli rör (lågvarvigt) och original förgasare. Den går väldigt bra men jag känner att den har lite till att ge pga att det sitter en lite för hård tryckfjäder i. Jag tror att det är en Stage6 medium på 22kg och om man klämmer ihop den och original fjädern så är det jätte stor skillnad.

Så om någon vet hur hård original är eller skulle kunna länka en fjäder till cykelkrafts hemsida så skulle det var strålande.
Mvh/A

Re: Koppling - Kymco Super 8 50 4T -07

Postat: 30 juni 2014, 12:40
av pellegj
Ingen som har nån ide om detta?
Inte direkt kul köpa kopplingskit för 1600:- och se att det inte funkar :-(

pellegj skrev:Hej!
Köpte Malossi - Kopplingskit (Delta System MHR) 107mm ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=27292 ).
Problemet är bara att när jag monterar den så vägrar moppen göra mer än 60 där jag hittills toppat 75 (släppte av där). Vet inte riktigt vad jag ska göra, känns ju sisådär när det blir det resultatet.
Någon som har nån ide?


EDIT 1: Såg från början på nätet att fjädrarna skulle vara inställda på min belastning som standard, men så är var det inte när jag skruvade isär för att kolla, de satt på mellanläget. Satte dem i alla fall på lättaste och vikten i mitten, har inte hunnit testa än dock (är nog tvungen vänta nån timme till först).

EDIT 2: Gjorde ingen skillnad, hade jag väl inte trott heller. Bytte kopplingsklocka och satte dit original tillsammans med Malossikopplingen. Nu drar den upp till 70, sedan begränsas den. Det känns som när begränsningen slår till innan jag klippte kablarna.

Sammanfattning:
Malossi koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Original koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Malossi koppling och original kopplinsklocka, begränsas vid 70.
Original koppling och original kopplingsklocka, 75 och det fanns mer kvar.

På något vis verkar det ju som CDI'n ändå varvtalsbegränsar med Malossi-grejerna på plats.

Setup:
Cylinder: Naraku 72cc
Avgasrör: Naraku Traffic (ostrypt)
Förgasare: Original med 98 munstycke
Luftfilter: Original bortplockad pip invändigt
Variator: Malossi - Variatorkit (Multivar) 4-takt ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=16668 )
Koppling: Original
Tryckfjäder: Medföljande till variatorn
CDI: Original med klippt kabel för varvbegränsningen

Postat: 1 juli 2014, 15:10
av HaZ
Vad ska jag ha för tryckfjäder till denna setupen? Remmen slirar.

Polini 70cc sport
Polini hi speed variator
Hebo koppling
Zx rör
21mm förgasare

Behöver råd inför köp av vikter, fjädrar osv

Postat: 7 juli 2014, 22:00
av seXsson
Halloj! Har börjat med att bygga lite stunt hoj, nämligen en "Kymco Super 9 S". den funkar bra och bår 85-90km/h och har ett ax som alla kan köra på ett hjul med. men den är lite vild, lite farlig. när om jag rycker upp den och böjar gasa för att hålla moppen uppe, så efter en liten stund så rycker den till och får en J*vla fart. och det är ju lite farlig eftersom man åker över om man inte är beredd.
jag antar att jag bör byta vikter, tryckfjäder samt kopplingsfjädrar. men jag vet inte rikitgt vilket hårhet/vikt det ska vara. så nu vänder jag mig till er för att kunna fortsäta mitt projekt.

Min setup:

70cc (AC)
LeoVince TT
19mm förgasare med sportluftsfilter
svarvad V-ring
ostrypt CDI
orginal vikter (tror det är 8.5g) samt fjädrar
värt att nämna är att jag måste hur som byta vikter eftersom dom är helt slut.


Tack på förhand Mvh Felix Sexsson

Postat: 13 juli 2014, 15:25
av joakimsprint
tja! någon som vet vad jag ska ha för några variatorvikter på min baotian sprint 09? har original nu och dom är tydligen på 5g.. kan det verkligen stämma? dom är orangea om det har någon betydelse (kanske finns någon tabell typ färg=vikt) jag vill ha lite mer axx i den. känner att de är lite konstigt med så pass lätta vikter ändå, tänkte beställa 5.5g men var tvungen att kolla vad som sitter i den nu... Tacksam för snabba svar!
Mvh joakim

Postat: 13 juli 2014, 16:41
av emilnordman
joakimsprint skrev:tja! någon som vet vad jag ska ha för några variatorvikter på min baotian sprint 09? har original nu och dom är tydligen på 5g.. kan det verkligen stämma? dom är orangea om det har någon betydelse (kanske finns någon tabell typ färg=vikt) jag vill ha lite mer axx i den. känner att de är lite konstigt med så pass lätta vikter ändå, tänkte beställa 5.5g men var tvungen att kolla vad som sitter i den nu... Tacksam för snabba svar!
Mvh joakim
Vill du ha bättre acceleration ska du lägga i lättare vikter. Prova lägg på lite hårdare kopplingsfjädrar istället så får du hårdare take off