Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Alex.asplund skrev:Tjena! undrar varför min aerox är as slö efter rembyte? bytte till motorforce original rem? tacksam för svar :)
Remmen brukar behöva några mil för att bli mjuk och fin
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Alex.asplund
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 juli 2013, 11:03
Ort: göteborg

Inlägg av Alex.asplund »

tack så mycket :)
stunt aerox

stage6 mk2 racing
motorforce evolution vev
19mm black racing
sportluft
stage6 pro replica
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

rexzo skrev:Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.
Slirar remmen?
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Gasres97 skrev:
rexzo skrev:Tjena, har ni något tips vilken tryckfjäder man sak ha till denna setup,
piaggio motor
malossi 70cc sport
stage 6 pro replica
stage 6 membran
17.5mm gasare
lättare vikter.
Slirar remmen?
Det tror jag inte, fast hur känner man det riktigt?
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Den kommer gå riktigt långsamt framåt isåfall, tryckfjädern ska inte bytas om den inte slira, eller de kanske den gör?
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Gasres97 skrev:Den kommer gå riktigt långsamt framåt isåfall, tryckfjädern ska inte bytas om den inte slira, eller de kanske den gör?
Nä men då slirar den inte, fast moppen blir seg ibland när den är varm. så tänkte ifall det var tryckfjädern som är för svag
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Alex.asplund
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 juli 2013, 11:03
Ort: göteborg

Inlägg av Alex.asplund »

kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:
stunt aerox

stage6 mk2 racing
motorforce evolution vev
19mm black racing
sportluft
stage6 pro replica
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Alex.asplund skrev:kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:
Mjooo de är ju sant;) då är väll något annat som ska justeras :) får se över förgasarinställningen
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

rexzo skrev:
Alex.asplund skrev:kommer du ingenstans fast moppen går upp i varv så slirar remmen :roll:
Mjooo de är ju sant;) då är väll något annat som ska justeras :) får se över förgasarinställningen
Har ställt in förgasaren perfekt nu, men känner att den varvar ut förlätt.. vilken skillnad gör en sportvariator? :) kommer den växla jämnare då?
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

Varför sjunker ingreppsvarvet markant när jag monterar en top racing sv1 variator, samt att hur ska brickorna sitter som följde med
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

jag har problem med min slider, misstänker att den ej växlar något. Den toppar ca 40 km/h och varvar satan. 70cc mm. kan det vara så att jag har på tok för lätta vikter? Har aldrig mekkat variator förut

(löst)
Senast redigerad av Snowrider den 1 maj 2014, 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
Jack Bauer
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 april 2014, 22:18

Inlägg av Jack Bauer »

Slider 09
Dragen v-ring
Leovince zx rör, urpluggat
Dr pulley vikter 4.5 gram
Grön kopplingsfjäder
KFS
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 april 2014, 14:36

Inlägg av KFS »

HJÄLP!
Har precis hämtat en Honda X8R. Den gick kanon under ca5 mil. Bra acc både på låga och höga varv. Allt är orginal på moppen.
Nu orkar den inte dra iväg från start utan det tar en evighet.
Är det lite uppför händer inget alls.
Den går inte upp i varv. När man väl får lite fart och farten kommer över 20 km/h så driver den på bra till 60 Km/h.

Någon som har någon idé???
adamskur
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 9 februari 2014, 18:58

Inlägg av adamskur »

Jag har en sym orbit (gy6 motor) den går bra upp till ca 60 på mätarn. Om man släpper på gasen ner till ca 30 och börjar att gasa igen så fastnar den i en för hög växel. Varvtalet ökar långsamt hela tiden upp till 60 igen . Kan det vara för att mina variatorvikter är slitna?
mulle meck har lärt mig allt jag vet


fordon: sym orbit 1
jawa 210 trasig koppling
Lådden
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 juni 2013, 16:29

Inlägg av Lådden »

Tja! Har en Peugeot Jetforce som jag nyss köpt.
Dock så tycker jag att den är sjukt slö i startögonblicket, den vill inte börja driva förrän man varvar ca. 6000. Sedan så vill den ligga på ca. 9500 rpm när man ligger i ca. 50 Varför?
Vad kan det bero på? Moppen har stått väldigt länge kan också tilläggas. Kan remmen bli hård om den förvarats i kallförråd?
Moppen är helt original.
adamskur
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 9 februari 2014, 18:58

Inlägg av adamskur »

Lådden skrev:Tja! Har en Peugeot Jetforce som jag nyss köpt.
Dock så tycker jag att den är sjukt slö i startögonblicket, den vill inte börja driva förrän man varvar ca. 6000. Sedan så vill den ligga på ca. 9500 rpm när man ligger i ca. 50 Varför?
Vad kan det bero på? Moppen har stått väldigt länge kan också tilläggas. Kan remmen bli hård om den förvarats i kallförråd?
Moppen är helt original.
det ska vara så med en scooter som är 2takt
mulle meck har lärt mig allt jag vet


fordon: sym orbit 1
jawa 210 trasig koppling
testaba@live.se
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 april 2014, 21:25

Inlägg av testaba@live.se »

Hallå jag har en fråga :) Jag har 105mm tvåbackskoppling. Kan jag då använda kopplingsfjädrar som är gjorda för 107 mm trebackskoppling?
Användarens profilbild
honken016
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 maj 2013, 10:43
Ort: Eskilstuna

Inlägg av honken016 »

Gilera Stalker -00
Dollorto - Förgasare PHBG 21mm
Stage6 - Cylinderkit (Sport PRO) 70cc
Stage6 - Koppling (MKII) 107mm
Stage6 - PRO Avgassystem
Stage6 - Reeds (Karbon)
Hebo - Variator
Sportluftfilter

Nu är frågan vad ska jag ha för variatorvikter, tryckfjäder kopplingsfjädrar?
Notch
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 september 2012, 17:30

Inlägg av Notch »

Har en Honda X8R -02 där variatorremmen gick av idag. Det satt en polini kevlarrem på den, har väl kört ca 100 mil med den bara.

Tog loss variatorn också och ser då att alla vikterna gått sönder!

Vad kan vara orsaken till detta?
Den har gått klockrent fram tills idag.

Ska jag köpa en helt ny variator eller räcker det kanske med ny rem och nya vikter?
Finns väl viss risk att jag gjort nått fel vid monteringen då jag är ny på det här med variator.

Setupen på moppen är:
Avstrypt cdi
Polini hi speed variator
Polini variatorfläkt
Polini kevlar variatorrem
Användarens profilbild
Lukasogren
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 juni 2013, 12:14

Inlägg av Lukasogren »

Har en aerox som varvar upp segt tills det går ca 50 sen drar den på som fan, hur kan jag få den att gå jämnare så att den axxar direkt?

setup:
stage6 70cc mk2
stage6 insug
stage6 membran
stage6 koppling
dellorto black edition 19mm
malossi multivariator
4,5g vikter
röda kopplingsfjädrar
röd tryckfjäder
oscaee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 3 mars 2014, 22:13
Ort: stockholm

Inlägg av oscaee »

kan jag ha orginal kopplingsfjädrar om jag har 70cc polini sport och 17,5mm förgasare och 5,5g vikter och urpluggat orginal rör jag vill att den sk a sticka direkt utan att stå o varva innan kopplingen tar.. ?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

hej, jag undrar om man kan köra utan variatorvikternas kåpor som dem ligger i? alltså dem där plastkåporna som vikten ligger i/ tack för svar
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

Halloj
Min Yamaha slider går riktigt segt efter jag bytte remmen. Vet att man brukar behöva köra lite så den blir mjuk och så men har kört med den i ca 2 veckor nästan varje dag nu och den blir knappast bättre, återaccelerationen är så dåligt att de knappt händer något? Någon som vet hur länge en rem behöver köras med innan den blir bra?
FärskingJonte
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 maj 2014, 16:12
Ort: Huddinge

Inlägg av FärskingJonte »

Tjjena jag har en Ludix Blaster och jag tänkte införskaffa mig ett Leovince Handmade TT rör. Funkar dessa kopplingsfjädrar?

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=10748

Vilka variator vikter är bra? vill ha axx. Min kompis sa att hans bara övervarvade med 6,2. (därför tänkte ja köpa TT istället för ZX-R eftersom man får med 6,2 med Zx-R) Och orginal ligger runt 9 tror jag. Blir 7,5 bra då?
Min polare hade dock en R-Cup, men jag antar att det borde vara ungefär samma.
TAcksam för svar :lol: [/url]
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

mallosi multivar problem

Inlägg av AndenIflaskan »

tja
har ett liten funderare, köpt en malossi multivar variator med tryckfjäder och allt.. bytte tryckfjädern och märkte att jag verkligen behövde gå upp några gram på vikterna.. nu kommer frågan variatorremmen trycks inte hela vägen upp på variatorn typ, fast jag har testat med 5,5-10,5g vikter det är nästan 1,5cm kvar på kanten av variatorn som remmen inte når upp på... vad är felet? för stark tryckfjäder elr måste jag upp ännu mera i g på vikterna? :?:
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Vad är det för storlek och vikt på original vikterna till en Piaggio Typhoon 02?
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
pellegj
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juni 2014, 18:54

Koppling - Kymco Super 8 50 4T -07

Inlägg av pellegj »

Hej!
Köpte Malossi - Kopplingskit (Delta System MHR) 107mm ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=27292 ).
Problemet är bara att när jag monterar den så vägrar moppen göra mer än 60 där jag hittills toppat 75 (släppte av där). Vet inte riktigt vad jag ska göra, känns ju sisådär när det blir det resultatet.
Någon som har nån ide?


EDIT 1: Såg från början på nätet att fjädrarna skulle vara inställda på min belastning som standard, men så är var det inte när jag skruvade isär för att kolla, de satt på mellanläget. Satte dem i alla fall på lättaste och vikten i mitten, har inte hunnit testa än dock (är nog tvungen vänta nån timme till först).

EDIT 2: Gjorde ingen skillnad, hade jag väl inte trott heller. Bytte kopplingsklocka och satte dit original tillsammans med Malossikopplingen. Nu drar den upp till 70, sedan begränsas den. Det känns som när begränsningen slår till innan jag klippte kablarna.

Sammanfattning:
Malossi koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Original koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Malossi koppling och original kopplinsklocka, begränsas vid 70.
Original koppling och original kopplingsklocka, 75 och det fanns mer kvar.

På något vis verkar det ju som CDI'n ändå varvtalsbegränsar med Malossi-grejerna på plats.

Setup:
Cylinder: Naraku 72cc
Avgasrör: Naraku Traffic (ostrypt)
Förgasare: Original med 98 munstycke
Luftfilter: Original bortplockad pip invändigt
Variator: Malossi - Variatorkit (Multivar) 4-takt ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=16668 )
Koppling: Original
Tryckfjäder: Medföljande till variatorn
CDI: Original med klippt kabel för varvbegränsningen
Senast redigerad av pellegj den 15 juni 2014, 15:35, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Filsi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 6 april 2014, 18:22
Ort: Täby

Inlägg av Filsi »

Undrar ifall en polini 9 vikters variator är bättre än en Hebo med 6 vikter?
Detta är då till en aerox hyper.
Bild
Aerox problem? Skicka PM hjälper gärna!
wannabefjortis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 152
Blev medlem: 2 juni 2013, 21:17

Inlägg av wannabefjortis »

Jag har letat nu ganska länge efter en tryckfjäder till Aerox som är lite hårdare än original fjädern men det är svårt att hitta en då jag inte vet hur många kg originalfjädern ligger på. Jag håller just nu på att trimma en Aerox och det sitter stage6 50cc sport cylinder, gianelli rör (lågvarvigt) och original förgasare. Den går väldigt bra men jag känner att den har lite till att ge pga att det sitter en lite för hård tryckfjäder i. Jag tror att det är en Stage6 medium på 22kg och om man klämmer ihop den och original fjädern så är det jätte stor skillnad.

Så om någon vet hur hård original är eller skulle kunna länka en fjäder till cykelkrafts hemsida så skulle det var strålande.
Mvh/A
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
pellegj
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 juni 2014, 18:54

Re: Koppling - Kymco Super 8 50 4T -07

Inlägg av pellegj »

Ingen som har nån ide om detta?
Inte direkt kul köpa kopplingskit för 1600:- och se att det inte funkar :-(

pellegj skrev:Hej!
Köpte Malossi - Kopplingskit (Delta System MHR) 107mm ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=27292 ).
Problemet är bara att när jag monterar den så vägrar moppen göra mer än 60 där jag hittills toppat 75 (släppte av där). Vet inte riktigt vad jag ska göra, känns ju sisådär när det blir det resultatet.
Någon som har nån ide?


EDIT 1: Såg från början på nätet att fjädrarna skulle vara inställda på min belastning som standard, men så är var det inte när jag skruvade isär för att kolla, de satt på mellanläget. Satte dem i alla fall på lättaste och vikten i mitten, har inte hunnit testa än dock (är nog tvungen vänta nån timme till först).

EDIT 2: Gjorde ingen skillnad, hade jag väl inte trott heller. Bytte kopplingsklocka och satte dit original tillsammans med Malossikopplingen. Nu drar den upp till 70, sedan begränsas den. Det känns som när begränsningen slår till innan jag klippte kablarna.

Sammanfattning:
Malossi koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Original koppling och Malossi kopplingsklocka, begränsas vid 60.
Malossi koppling och original kopplinsklocka, begränsas vid 70.
Original koppling och original kopplingsklocka, 75 och det fanns mer kvar.

På något vis verkar det ju som CDI'n ändå varvtalsbegränsar med Malossi-grejerna på plats.

Setup:
Cylinder: Naraku 72cc
Avgasrör: Naraku Traffic (ostrypt)
Förgasare: Original med 98 munstycke
Luftfilter: Original bortplockad pip invändigt
Variator: Malossi - Variatorkit (Multivar) 4-takt ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=16668 )
Koppling: Original
Tryckfjäder: Medföljande till variatorn
CDI: Original med klippt kabel för varvbegränsningen
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 318
Blev medlem: 17 oktober 2013, 19:38
Ort: skene

Inlägg av HaZ »

Vad ska jag ha för tryckfjäder till denna setupen? Remmen slirar.

Polini 70cc sport
Polini hi speed variator
Hebo koppling
Zx rör
21mm förgasare
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
seXsson
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 april 2014, 13:01

Behöver råd inför köp av vikter, fjädrar osv

Inlägg av seXsson »

Halloj! Har börjat med att bygga lite stunt hoj, nämligen en "Kymco Super 9 S". den funkar bra och bår 85-90km/h och har ett ax som alla kan köra på ett hjul med. men den är lite vild, lite farlig. när om jag rycker upp den och böjar gasa för att hålla moppen uppe, så efter en liten stund så rycker den till och får en J*vla fart. och det är ju lite farlig eftersom man åker över om man inte är beredd.
jag antar att jag bör byta vikter, tryckfjäder samt kopplingsfjädrar. men jag vet inte rikitgt vilket hårhet/vikt det ska vara. så nu vänder jag mig till er för att kunna fortsäta mitt projekt.

Min setup:

70cc (AC)
LeoVince TT
19mm förgasare med sportluftsfilter
svarvad V-ring
ostrypt CDI
orginal vikter (tror det är 8.5g) samt fjädrar
värt att nämna är att jag måste hur som byta vikter eftersom dom är helt slut.


Tack på förhand Mvh Felix Sexsson
Användarens profilbild
joakimsprint
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 juni 2014, 12:14

Inlägg av joakimsprint »

tja! någon som vet vad jag ska ha för några variatorvikter på min baotian sprint 09? har original nu och dom är tydligen på 5g.. kan det verkligen stämma? dom är orangea om det har någon betydelse (kanske finns någon tabell typ färg=vikt) jag vill ha lite mer axx i den. känner att de är lite konstigt med så pass lätta vikter ändå, tänkte beställa 5.5g men var tvungen att kolla vad som sitter i den nu... Tacksam för snabba svar!
Mvh joakim
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

joakimsprint skrev:tja! någon som vet vad jag ska ha för några variatorvikter på min baotian sprint 09? har original nu och dom är tydligen på 5g.. kan det verkligen stämma? dom är orangea om det har någon betydelse (kanske finns någon tabell typ färg=vikt) jag vill ha lite mer axx i den. känner att de är lite konstigt med så pass lätta vikter ändå, tänkte beställa 5.5g men var tvungen att kolla vad som sitter i den nu... Tacksam för snabba svar!
Mvh joakim
Vill du ha bättre acceleration ska du lägga i lättare vikter. Prova lägg på lite hårdare kopplingsfjädrar istället så får du hårdare take off
Skriv svar