Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

jag har en fråga som jag hoppas någon känner till. Vad är det för originalvikter variatorvikter till KYMCO Super9 ac och vilken storlek är dem. :)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
rickee7
Elmoped
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 juni 2009, 12:55

Inlägg av rickee7 »

Har en kompis med en roxx -02 (30-moppe) med pluggat (för stunden) Technigas basic rör och dragen v-ring. Och iaf man måste typ hålla maxgas 2-3 sec innan den börjar röra på sej och jag är inte så bra med variatorer och jag undar är det för tunga vikter, för mjuk tryckfjäder, dålig rem eller kan det vara nått annat fel? Kan även tillägga att om man inte har maxgas så driver den ingenting även fast man kör.
Förvänta dej inte att jag kommer skriva rätt eller läsligt!
riejufille
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 september 2008, 22:10
Ort: hunnebostrand

Inlägg av riejufille »

vad är det för orginalvikter i en peugot speedfight 2 luftkyld?
vikke236
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 juni 2010, 22:17

Inlägg av vikke236 »

8,8g/9g
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

rickee7 skrev:Har en kompis med en roxx -02 (30-moppe) med pluggat (för stunden) Technigas basic rör och dragen v-ring. Och iaf man måste typ hålla maxgas 2-3 sec innan den börjar röra på sej och jag är inte så bra med variatorer och jag undar är det för tunga vikter, för mjuk tryckfjäder, dålig rem eller kan det vara nått annat fel? Kan även tillägga att om man inte har maxgas så driver den ingenting även fast man kör.



Testa att ha i 4.5g vikter annars får ni ta och beställa set med fjädrar och dylikt och byta ut.



Till min fråga har en polare som har en stalker årsmodell 01-02-03 tror jag vet inte riktigt men det är en 30 moppe, leta lite i artikel arkivet och hitta en lista med orginal vikter och det stog :stalker 6.5g, men är det sant till en äldre stalker? för dom kan väl inte ha ändrat vikter i ja vilken motor nu stalker har?
Användarens profilbild
hainrish
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 oktober 2008, 20:54
Ort: västerås

Inlägg av hainrish »

beta ark me ur pluggat org rör v-ring och 10stl större munstycke vilka vikter?
m11l
Varnad
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 augusti 2008, 15:45

Inlägg av m11l »

vilken storlek är det på vikterna i en speedfight 2 -08(**x**)?
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

heg införskaffade mig i förgår en aerox så är lite noob på variator inställningnar. settupen är stage6 70cc, yasuni c18 eller c20, 19mm förgasare
har inte kollat vad de är för variator men förmodligen bytt, stage6 ställbar koppling. nu till min fråga vad ska jag har för vikte ungefär? ska nämligen köpa en vikt sats men vet inte med vilka

tacksam för alla svar ^^
Användarens profilbild
bjorn_gavle
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juni 2010, 15:31

Speedfight2 -06 Byta variatorvikter, hjälp tack

Inlägg av bjorn_gavle »

Tjo, ska till att byta variatorvikter på min Speedfight nu.
Har snackat med en polare som kan 2takt-scooter rätt mycket
och han påstår att jag ska ha lite lättare vikter, original är 9gram
såvitt jag vet. Det som är gjort på moppen hittills är Hebosystem och dragen variatorstrypning, den accar rätt segt fram till ca 10km/h sen skjuter den iväg utav bara fan och efter ett tag när den blivit lite varmare så förlorar jag lite acc. Vad bör jag göra? Har liksom inte råd att köpa massa fel till jag får rätt.. Tänkt byta vikter och munstycke om det behövs?

Fått upp den i 70km/h på en jämn raksträcka som finns nära där jag bor.
Användarens profilbild
bjorn_gavle
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juni 2010, 15:31

Inlägg av bjorn_gavle »

[quote="m11l"]vilken storlek är det på vikterna i en speedfight 2 -08(**x**)?[/quote]. Originalvikterna är på 9gram
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Har en Kymco super9AC som är avstrypt och går bra i accet, men det kan bli bättre. Nu undrar jag om accet blir bättre om jag sätter på en multivar variator?
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd
Inlägg: 355
Blev medlem: 19 juni 2010, 19:25
Ort: uddevalla

Inlägg av aerox_killen95 »

Beta ark LC

* MetraKit - Avgassystem SP
* Mallossi mhr racing 70cc (Metrakit Handmade 70cc sport)
* Malossi - Drivrem X-Kevlar
* Tomaselli - Snabbgashandtag (148°) Alu
* Dellorto - Förgasare (PHBG) 21 mm
* Malossi - Membran (MHR Racing)
* Hebo - Luftfilter (Big Power) Rakt
* Malossi - Vevparti (MHR) 12mm
* org tändning
* org varitor
* Doppler stötdämpare. Någon som har förslag på kopplingsfjädrar o tryckfjädrar!? ska ha polini speedcontrol med 3,5 vikter:D
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Ezzon1
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 augusti 2009, 12:34

Inlägg av Ezzon1 »

Nån som vet hur hård (%) Malossis vita tryckfjäder är som man får med till Multivar.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=711[/url]
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??

Problemet kan egentligen bero på ganska olika orsaker, allt från koppling/variator som inte greppar, rem som slirar kraftigt. Det enda du kan göra är att plocka av koppling och variatorn och kolla så allt sitter som det ska. Ofta kan man då finna orsaken där till problemet.
En annan kanske lite mera långsökt orsak skulle kunna vara att något pajat i veven så att den slutat driva, men fast jag tror inte det. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners skrev:
lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??

Problemet kan egentligen bero på ganska olika orsaker, allt från koppling/variator som inte greppar, rem som slirar kraftigt. Det enda du kan göra är att plocka av koppling och variatorn och kolla så allt sitter som det ska. Ofta kan man då finna orsaken där till problemet.
En annan kanske lite mera långsökt orsak skulle kunna vara att något pajat i veven så att den slutat driva, men fast jag tror inte det.


Det var inte jag som byta rem. Det var den förra ägaren. Den gick bra tills jag och en kompis plocka av motorn för att rengöra motorblocket på utsidan och sen när vi satte på den så när vi gasa så rörde den inte sig:O Det enda vi plocka av var luftburken och förgasaren så det är konstigt. Jag ska försöka filma det så kan du se hur det ser ut.
8)
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »


Felet verkar att vara kopplingen. Men sitter egentligen koppligsklockan fastspännd ??? Jag ser inte någon mutter som håller den fast. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners skrev:

Felet verkar att vara kopplingen. Men sitter egentligen koppligsklockan fastspännd ??? Jag ser inte någon mutter som håller den fast. :wink:

Kopplingsklockan sitter fast så det e inte det som e felet:P det måste vara ngt med kopplingen:(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Skruva av kopplingen. När du gasar ska lamellerna spänna ut och gripa om kopplingsklockan. Men det ska sitta en mutter som inte syns på filmen som spänner klockan fast, men det är lite svårt att se på film :)
Kopplingsklockan brukar sitta i "splajns" och vara fastspänd med en kronmutter.
Men vad jag ser så driver allt det andra på motorn som det ska göra så bara skruva av kopplingen och dra ut remskivan också och se om något ser ut att vara fel. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners skrev:Skruva av kopplingen. När du gasar ska lamellerna spänna ut och gripa om kopplingsklockan. Men det ska sitta en mutter som inte syns på filmen som spänner klockan fast, men det är lite svårt att se på film :)
Kopplingsklockan brukar sitta i "splajns" och vara fastspänd med en kronmutter.
Men vad jag ser så driver allt det andra på motorn som det ska göra så bara skruva av kopplingen och dra ut remskivan också och se om något ser ut att vara fel. :wink:

Den är fastspänd med en kronmutter. Den syns bara dåligt på film. Dem där lamellerna spänns inte ut så kopplingsklockan kopplas inte in. Kan det vara fel på kopplingsfjäderna och tryckfjädern??:S Kopplingsklockan har blivit väldigt blå så kopplingen har slirat innan:P
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om kopplingsklockan blivit blå av varmen är det säkert inte mycket kvar av lamellerna på kopplingen :shock:
Det är nog främst kopplingen som är slut, men bara plocka av den och kolla om det finns belägg kvar, om det inte finns belägg kvar finns inte i heller något som kan greppa fast i kopplingklockan...då får du köpa ny koppling. Jag har lite svårt att tro att tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna orsakar problemet. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners skrev:Om kopplingsklockan blivit blå av varmen är det säkert inte mycket kvar av lamellerna på kopplingen :shock:
Det är nog främst kopplingen som är slut, men bara plocka av den och kolla om det finns belägg kvar, om det inte finns belägg kvar finns inte i heller något som kan greppa fast i kopplingklockan...då får du köpa ny koppling. Jag har lite svårt att tro att tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna orsakar problemet. :wink:

Jag ska beställa koppling,kopplingsklocka,v-vikter och tryckfjäder idag:D

tack för hjälpen:)
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

vad e de som gör att kopplingen slirar??:s
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Slirande koppling beror oftast på att kopplingen är sliten och behov av bytas till ny. Men även överhettning i motorn kan orsaka slirande koppling. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av lettan »

runners skrev:Slirande koppling beror oftast på att kopplingen är sliten och behov av bytas till ny. Men även överhettning i motorn kan orsaka slirande koppling. :wink:


Hur fixar man om motorn överhettas?:D
Vad händer om kopplingsfjäderna och tryckfjädern e för hårda eller för mjuka?:P
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

överhettning - köp wingbell
mjuka - kopplar in vid förlågt varv - skit tråkigt / slir
hårda man får varva som fan innan den går framåt.
not-gay
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 juni 2009, 13:20
Ort: sandviken

Inlägg av not-gay »

måste man byta tryckfjäder om man kör med den hära setupen och kan man köra med 4.25g på variatorvikterna ?.. vad händer om man inte byter tryckfjäder?

yasuni r
17.5mm förgasare
stage6 sport pro 70cc
4.25g v-vikter
narakuru koppling med hårdare kopplingsfjädrar
sport luftfilter

:D
Användarens profilbild
svantessonn
KungeN
Inlägg: 142
Blev medlem: 14 juni 2010, 15:51
Ort: Ängelholm

Aerox Vikter

Inlägg av svantessonn »

Jag har en Aerox som bara har dragen V-ring men jag tänkte trimma den lite mer så undrar jag hur tunga/lätta vikter ska man ha?
Sen undrar jag också om vikterna ändrar något i effekten fast jag har original rör?
not-gay
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 juni 2009, 13:20
Ort: sandviken

Inlägg av not-gay »

vilka vikter ska jag ha till den här setupen 3-4g,4-5g,5-6g vad ??
behöver svar så snabbt som möjligt


yasuni r
17.5mm förgasare
stage6 sport pro 70cc
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

4-5
bloombeerg
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 november 2009, 23:08

Snabbare med tjockare drivrem?

Inlägg av bloombeerg »

Tja har den mest svårttrimmade moppen i världen , nämligen honda x8r.

Har fått reda på att en av strypningarna är förminskad variatorrem, frågan är då om den kommer att gå märkbart snabbare med en icke strypt drivrem.
de övriga trimmen är endast avstrypt v-bricka. Nu går den endast i 45-50 vilket är en klar förbättring till skillnad från 30-35, men vill gärna att den ska gå lite snabbare :)

tack på förhand!
Användarens profilbild
slidermannen
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juni 2010, 23:13

Inlägg av slidermannen »

hej jag undrar om det är någon som vet om det 105 eller 107mm koppling på en yamaha slider 2009?
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

Gör en trimvariator någon effekt skillnad på en Aerox med dragen v-ring och svetsat blindrör? :)
lettan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 juni 2010, 13:27
Ort: Lund

behöver hjälp!

Inlägg av lettan »

jag har precis köpt ny koppling till min yamaha neos och den går fortfarande inte framåt:( vad kan felet vara i såfall??

Behöver hjälp!!
Skriv svar