Har en kompis med en roxx -02 (30-moppe) med pluggat (för stunden) Technigas basic rör och dragen v-ring. Och iaf man måste typ hålla maxgas 2-3 sec innan den börjar röra på sej och jag är inte så bra med variatorer och jag undar är det för tunga vikter, för mjuk tryckfjäder, dålig rem eller kan det vara nått annat fel? Kan även tillägga att om man inte har maxgas så driver den ingenting även fast man kör.
Förvänta dej inte att jag kommer skriva rätt eller läsligt!
rickee7 skrev:Har en kompis med en roxx -02 (30-moppe) med pluggat (för stunden) Technigas basic rör och dragen v-ring. Och iaf man måste typ hålla maxgas 2-3 sec innan den börjar röra på sej och jag är inte så bra med variatorer och jag undar är det för tunga vikter, för mjuk tryckfjäder, dålig rem eller kan det vara nått annat fel? Kan även tillägga att om man inte har maxgas så driver den ingenting även fast man kör.
Testa att ha i 4.5g vikter annars får ni ta och beställa set med fjädrar och dylikt och byta ut.
Till min fråga har en polare som har en stalker årsmodell 01-02-03 tror jag vet inte riktigt men det är en 30 moppe, leta lite i artikel arkivet och hitta en lista med orginal vikter och det stog :stalker 6.5g, men är det sant till en äldre stalker? för dom kan väl inte ha ändrat vikter i ja vilken motor nu stalker har?
heg införskaffade mig i förgår en aerox så är lite noob på variator inställningnar. settupen är stage6 70cc, yasuni c18 eller c20, 19mm förgasare
har inte kollat vad de är för variator men förmodligen bytt, stage6 ställbar koppling. nu till min fråga vad ska jag har för vikte ungefär? ska nämligen köpa en vikt sats men vet inte med vilka
Tjo, ska till att byta variatorvikter på min Speedfight nu.
Har snackat med en polare som kan 2takt-scooter rätt mycket
och han påstår att jag ska ha lite lättare vikter, original är 9gram
såvitt jag vet. Det som är gjort på moppen hittills är Hebosystem och dragen variatorstrypning, den accar rätt segt fram till ca 10km/h sen skjuter den iväg utav bara fan och efter ett tag när den blivit lite varmare så förlorar jag lite acc. Vad bör jag göra? Har liksom inte råd att köpa massa fel till jag får rätt.. Tänkt byta vikter och munstycke om det behövs?
Fått upp den i 70km/h på en jämn raksträcka som finns nära där jag bor.
Har en Kymco super9AC som är avstrypt och går bra i accet, men det kan bli bättre. Nu undrar jag om accet blir bättre om jag sätter på en multivar variator?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??
Problemet kan egentligen bero på ganska olika orsaker, allt från koppling/variator som inte greppar, rem som slirar kraftigt. Det enda du kan göra är att plocka av koppling och variatorn och kolla så allt sitter som det ska. Ofta kan man då finna orsaken där till problemet.
En annan kanske lite mera långsökt orsak skulle kunna vara att något pajat i veven så att den slutat driva, men fast jag tror inte det.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??
Problemet kan egentligen bero på ganska olika orsaker, allt från koppling/variator som inte greppar, rem som slirar kraftigt. Det enda du kan göra är att plocka av koppling och variatorn och kolla så allt sitter som det ska. Ofta kan man då finna orsaken där till problemet.
En annan kanske lite mera långsökt orsak skulle kunna vara att något pajat i veven så att den slutat driva, men fast jag tror inte det.
Det var inte jag som byta rem. Det var den förra ägaren. Den gick bra tills jag och en kompis plocka av motorn för att rengöra motorblocket på utsidan och sen när vi satte på den så när vi gasa så rörde den inte sig:O Det enda vi plocka av var luftburken och förgasaren så det är konstigt. Jag ska försöka filma det så kan du se hur det ser ut.
Skruva av kopplingen. När du gasar ska lamellerna spänna ut och gripa om kopplingsklockan. Men det ska sitta en mutter som inte syns på filmen som spänner klockan fast, men det är lite svårt att se på film
Kopplingsklockan brukar sitta i "splajns" och vara fastspänd med en kronmutter.
Men vad jag ser så driver allt det andra på motorn som det ska göra så bara skruva av kopplingen och dra ut remskivan också och se om något ser ut att vara fel.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Skruva av kopplingen. När du gasar ska lamellerna spänna ut och gripa om kopplingsklockan. Men det ska sitta en mutter som inte syns på filmen som spänner klockan fast, men det är lite svårt att se på film
Kopplingsklockan brukar sitta i "splajns" och vara fastspänd med en kronmutter.
Men vad jag ser så driver allt det andra på motorn som det ska göra så bara skruva av kopplingen och dra ut remskivan också och se om något ser ut att vara fel.
Den är fastspänd med en kronmutter. Den syns bara dåligt på film. Dem där lamellerna spänns inte ut så kopplingsklockan kopplas inte in. Kan det vara fel på kopplingsfjäderna och tryckfjädern??:S Kopplingsklockan har blivit väldigt blå så kopplingen har slirat innan:P
Om kopplingsklockan blivit blå av varmen är det säkert inte mycket kvar av lamellerna på kopplingen
Det är nog främst kopplingen som är slut, men bara plocka av den och kolla om det finns belägg kvar, om det inte finns belägg kvar finns inte i heller något som kan greppa fast i kopplingklockan...då får du köpa ny koppling. Jag har lite svårt att tro att tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna orsakar problemet.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Om kopplingsklockan blivit blå av varmen är det säkert inte mycket kvar av lamellerna på kopplingen
Det är nog främst kopplingen som är slut, men bara plocka av den och kolla om det finns belägg kvar, om det inte finns belägg kvar finns inte i heller något som kan greppa fast i kopplingklockan...då får du köpa ny koppling. Jag har lite svårt att tro att tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna orsakar problemet.
Jag ska beställa koppling,kopplingsklocka,v-vikter och tryckfjäder idag:D
runners skrev:Slirande koppling beror oftast på att kopplingen är sliten och behov av bytas till ny. Men även överhettning i motorn kan orsaka slirande koppling.
Hur fixar man om motorn överhettas?:D
Vad händer om kopplingsfjäderna och tryckfjädern e för hårda eller för mjuka?:P
måste man byta tryckfjäder om man kör med den hära setupen och kan man köra med 4.25g på variatorvikterna ?.. vad händer om man inte byter tryckfjäder?
yasuni r
17.5mm förgasare
stage6 sport pro 70cc
4.25g v-vikter
narakuru koppling med hårdare kopplingsfjädrar
sport luftfilter
Jag har en Aerox som bara har dragen V-ring men jag tänkte trimma den lite mer så undrar jag hur tunga/lätta vikter ska man ha?
Sen undrar jag också om vikterna ändrar något i effekten fast jag har original rör?
Tja har den mest svårttrimmade moppen i världen , nämligen honda x8r.
Har fått reda på att en av strypningarna är förminskad variatorrem, frågan är då om den kommer att gå märkbart snabbare med en icke strypt drivrem.
de övriga trimmen är endast avstrypt v-bricka. Nu går den endast i 45-50 vilket är en klar förbättring till skillnad från 30-35, men vill gärna att den ska gå lite snabbare