Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
joakimsprint
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 juni 2014, 12:14

Inlägg av joakimsprint »

jo jag vet, ska jag köpa 4, 4.5 eller kan man gå lägre?
hårdare fjädrar är på G ;)
Användarens profilbild
joakimsprint
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 juni 2014, 12:14

Inlägg av joakimsprint »

Ingen som vet?
rocklerduvet
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 oktober 2013, 18:32

Inlägg av rocklerduvet »

Tja vad är aerox 02 för original vikter och undrar vilka vikter jag ska ha för att den ska gå lite snabbare jag har ett trim rör på
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

moppen tokvarvar hjäälp!

Inlägg av AndenIflaskan »

tja, har en pgo t.rex 04a, problemet är att den tokvarvar 16k varv på mätarn.. den låter shit efter att mätarn kommit över 10kvarv och den snetänder hör man.. om jag gasar fullt så gör den nästan 16k varv.. shit läskigt.

min setup: stage6 pro replica, 50cc orginal, malossi multivar, motorforce koppling, 6,5g vikter, ostrypt cdi, öppet luftfilter,
snälla hjälp!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
highlander
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 augusti 2014, 20:09

Inlägg av highlander »

Hej,

Precis köpt ny Viarelli Vetus 50

Undrar om någon vet vilken setup är den i originalskick, eller var hittar man info om det. Samt om någon har en egen setup? kopplingsfjädrar, tryckfjäder, vikter m.m för Viarelli Vetus 50, dela gärna med dig och berätta hur den går och varför du valt just den setup.

Tack på förhand.
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Kort fråga.

Innehåller alla variatorer en tryckfjäder. Har en Polini men det finns ingen tryckfjäder. Orkar variatorn gå ihop helt utan en sån?
Axel.eriksson000
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 september 2014, 21:11

Aerox

Inlägg av Axel.eriksson000 »

Heej har en yamaha aerox med dragen plugg och dragen v-ring och ska köra bakhjule vad rekomenderar ni för vikter/tryckfjädrar/kopplingsfjädrar? :arrow:
Axel Eriksson
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Re: Aerox

Inlägg av Hampu »

Axel.eriksson000 skrev:Heej har en yamaha aerox med dragen plugg och dragen v-ring och ska köra bakhjule vad rekomenderar ni för vikter/tryckfjädrar/kopplingsfjädrar? :arrow:
Kopplingsfjädrar som greppar på 6500rpm, original tryckfjäder och vikter typ 4,5g.
Remoz12
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 mars 2013, 20:53

Inlägg av Remoz12 »

Har en speedfight 3, tänkte dra vbrickan men, någon som vet ungefär hur svårt det är och hur fort den lär gå efter.
Denlov
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 augusti 2014, 16:25

Inlägg av Denlov »

Runt 65-70, har två kompisar som tog bort sina och nu gör dom runt 68
Aerox ZX, 17,5, sportluft
Beta rr 70cc urpluggad
Denlov
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 augusti 2014, 16:25

Inlägg av Denlov »

Har zx rör, gula fjädrar och 4.3 g vikter, har knappt någon ork i start och tappat toppfart. Ska jag gå ner eller upp i vikter eller är det något annat, har höjt munstycket.
Aerox ZX, 17,5, sportluft
Beta rr 70cc urpluggad
Användarens profilbild
Wheelie/Slider
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 juli 2014, 02:23
Ort: Gällivare

Inlägg av Wheelie/Slider »

Hej vilka tryckfjädrar,koplingsfjädrar, vikter ska jag köra med den här setupen på en yamaha slider 07 vill ha gött axx

Polini 50 sport
Polini highspeed variator
Malossi Fly clutch
Stage 6 pro replica
Sportluft
17.5mm förgasare
Användarens profilbild
Wheelie/Slider
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 juli 2014, 02:23
Ort: Gällivare

Inlägg av Wheelie/Slider »

Denlov skrev:Har zx rör, gula fjädrar och 4.3 g vikter, har knappt någon ork i start och tappat toppfart. Ska jag gå ner eller upp i vikter eller är det något annat, har höjt munstycket.
Du ska gå ner i vikterna
Mekarbonden
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 september 2014, 20:32

Inlägg av Mekarbonden »

Tjena har en slider 2011 som ja har 4,5 gram vikter på, dragen v ring och svarta kopplingsfjädrar (20% fjädrar) moppen har ändå dåligt axx. Vad ska ja mer göra för att få upp axet ? Vill inte ha så hög toppfart? Tack i förhand
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej någon som vet om man vågar sätta i en malossi vit tryckfjäder i en nästan helt original yamaha aerox r 2011? variatorringen är borta finns kanske mer tryckfjädrar som är vita från malossi? det finns en som är något hårdare än original köpte en sån till en yamaha slider som jag hade förut den är såld dock och tryckfjädern följde med. För märkte att remmen fladdra rätt mycket vid tomgång när variatorkåpan var borta tacksam för svar.
maxmax123456789
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 oktober 2014, 16:25
Ort: götet

Vikter till stage6 pro replica

Inlägg av maxmax123456789 »

Undrar vad jag ska ha för vikter till s6 pro replica,
Setup:
Dragen v ring
Dragen insugsbricka
hafvenstrom
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juli 2014, 21:40
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av hafvenstrom »

När kan man byta till hårdare kopplingsfjädrar? Jag ska snart ta bort v-brickan och sätta på lättare vikter, skulle det ge något att byta till lite hårdare kopplingsfjädrar?
Och i sånna fall, vilka? Länka gärna några passande👍:)
Peugeot Ludix Blaster
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

vilka vikter till speedfight 2 ? setup airsal 70cc och urpluggat orginalrör . orginal vikter är 8gram
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

Om man byter variator vikter räknas det som trim då? Vill få bättre axx. :D
Moppen är helt orginal
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

TheDewTuning skrev:Om man byter variator vikter räknas det som trim då? Vill få bättre axx. :D
Moppen är helt orginal
ja det gör det
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 januari 2015, 17:48

Inlägg av TheDewTuning »

fruktigkaka skrev:
TheDewTuning skrev:Om man byter variator vikter räknas det som trim då? Vill få bättre axx. :D
Moppen är helt orginal
ja det gör det
Okej
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej någon som vet vad denna tryckfjäder har för hårdhet i kilo den vita malossi tryckfjädern alltså? http://www.racing-planet.se/reservdelar ... Px3cvkcE-k jag har en Yamaha Aerox R 2011 hur många kg är original tryckfjädern på är det 19 kilo?. Sen undrar jag hur mycket remfladder det ska vara vid tomgång för min rem är ganska fladdrig på tomgång men mopeden går bra men är nyfiken på hur mycket spel det ska vara när man nyper ihop remmen?.
agge3444
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 december 2014, 17:23

Inlägg av agge3444 »

speedfight 2 vattenkyld
leovince tt
14mm fögg
vilka vikter och tycker ni jag ska byta kopplingsfädrar ?
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

Yamaha Aerox -02

Stage6 Streetrace 70cc
Leovince ZX
3.5gram vikter

Moppen orkar inte varva ur riktigt med 70cc, går bara 55 och håller sig på samma varv hela tiden.

Är det variatorinställningar som behövs göras?

Vad ska jag ha för variatorvikter, fjädrar osv?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej någon som vet vad tillslagsvarvet är på kopplingsfjädrarna orginal på en yamaha aerox r 2011? 1500 eller 2000rpm? dom hårdaste jag har ligger på 2000rpm vill gärna ha över det jag skulle behöva veta det så jag vet vad jag ska utgå ifrån om jag skulle vilja byta kopplingsfjädrar nån gång på mopeden jag har 3 set fjädrar hemma 15 procent 30 procent och 50 procent mer i hårdhet mopeden har bara borttagen v-ring inget mer. Vill inte att dom blir för hårda så backarna inte greppar ordentligt istället.
Phile33
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 april 2015, 14:41

Inlägg av Phile33 »

:twisted:
Knotvillage
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 juli 2014, 20:28

Inlägg av Knotvillage »

Vad är det för skillnad på tryckfjäder och kopplingsfjädrar? Påverkar någon av dessa hastigheten eller sköter dom bara dragläget?
Corpse reviver
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 juni 2015, 00:54

Inlägg av Corpse reviver »

Tänkte kolla om det är någon som har nån sorts av tabell på Max rpm för X gram vikter. T.ex om jag vill nå 9500rpm hur många gram borde man använda för att komma så nära som möjlig utan att överstiga just det varvtalet?
Mattan1999
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 5 oktober 2014, 17:21

Inlägg av Mattan1999 »

Tjena!
Har en Piaggio NRG Power Purejet som jag bara dragit v-ringen på och skulle nu vilja byta vikter och sånt vad rekommenderar ni för att få så bra axx och topphastighet som möjligt? :)
Orginal vikterna är 6,5g

Hittade den här http://www.twostroke.se/product.asp?product=20903 tror ni den uppnår det jag vill? :)

Mvh
MarCuzESS
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 maj 2015, 16:05

Aprilia SR50 Ditech variatorvikter

Inlägg av MarCuzESS »

Hejsan! Jag har en Aprilia SR50 Ditech från 2004 med piaggio motorn. Allt är original. Jag tänkte byta från 6,5 gram vikter som sitter i just nu till 5,5 gram istället. Men jag har hört att man tappar toppfart om man byter till lättare vikter. Stämmer det? Vad skulle ni rekommendera för vikter? Jag vill bara att den ska axxa lite bättre. Och om man tappar toppfart, vad skulle ni rekommendera för något om man vill behålla den toppfarten man har nu (ca: 48-52 km/h)

Tacksam för svar // MarCuzESS
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Aprilia SR50 Ditech variatorvikter

Inlägg av Rotmosmannen »

MarCuzESS skrev:Hejsan! Jag har en Aprilia SR50 Ditech från 2004 med piaggio motorn. Allt är original. Jag tänkte byta från 6,5 gram vikter som sitter i just nu till 5,5 gram istället. Men jag har hört att man tappar toppfart om man byter till lättare vikter. Stämmer det? Vad skulle ni rekommendera för vikter? Jag vill bara att den ska axxa lite bättre. Och om man tappar toppfart, vad skulle ni rekommendera för något om man vill behålla den toppfarten man har nu (ca: 48-52 km/h)

Tacksam för svar // MarCuzESS
Plugga ur och sen så sätter du lättare vikter.
Men kolla...ja la en post!
freshasf*ck
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 augusti 2013, 00:09

Inlägg av freshasf*ck »

Någon som vet om det är två eller tre backars koppling på en Yamaha Jog R 2006? 105mm eller 107mm?

Har inte moppen hemma just nu så kan inte kolla upp det själv...
Användarens profilbild
timpah
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2015, 16:05

Inlägg av timpah »

Jag har en Ludix snake med dragen v-ring och orginalrör med kapat blindrör. Den gör cirka 75 på mätaren just nu. Men jag skulle vela få ner farten till runt 55 och istället få upp accet. Vilka vikter och fjädrar skulle vara bäst?
maol13
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 september 2015, 13:01

Yamaha Aerox 08

Inlägg av maol13 »

Tjena! Jag köpte en aerox för ett tag sedan som var trimmad med ZX-R rör. Ägaren berättade inte så mycket om moppen och jag undrar nu vad det kan tänkas vara för vikter på den för den går dåligt de 3-4 första metrarna sen sticker den iväg som satan, jag skulle gärna vilja så att den får bättre gasrespons så man kan leka lite mer med den :P
Kan också tillägga att den toppar runt 80 knyck, någon som vet vad jag borde göra? :D
...
Jacobsf2
Elmoped
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 augusti 2014, 19:29

Inlägg av Jacobsf2 »

Tja. jag har en spf2 med technigasrör urpluggat och dragen v-bricka vilka vikter ska jag ha då?
Dabababa
Skriv svar