Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Tjena!
Tänkte köpa en ny kopplingsklocka å koppling till min Beta Ark. Projektet hittar ni här http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=44472 .
Malossi säljer ett sätt med sin Delta Clutch & Wingbell klocka. Sen har vi Dr pulley som också säljer sitt sätt.
Vilken är bäst tror ni? :D
TWell
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 oktober 2011, 21:48

Inlägg av TWell »

Vilka vikter passar bra med en Yamaha Slider som enbart har en dragen v-ring? Vill ha lite bättre axx men inte högre toppfart
Användarens profilbild
rankovic
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 23 juni 2012, 22:38
Ort: alingsås
Kontakt:

Inlägg av rankovic »

tjena har problem den remskivan bakom kopplingen då ja behöver ta i sär den för att få ut lagrerna så är det någon som vet så skriv gärna :)!!

http://www.twostroke.se/product.asp?product=709 de är de kittet ja har :)
Antonolofssoon
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2013, 18:19

Inlägg av Antonolofssoon »

Har en Peugeot Vivacity -02 som är helt original, förutom dragen v-ring.
Och nu undrar jag vilka vikter ska jag byta till för att få bättre axx?
Tror standard är 9gram om jag inte har fel!
Kotten83
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2013, 00:25
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Kotten83 »

Antonolofssoon skrev:Har en Peugeot Vivacity -02 som är helt original, förutom dragen v-ring.
Och nu undrar jag vilka vikter ska jag byta till för att få bättre axx?
Tror standard är 9gram om jag inte har fel!
Jag har en likadan moped fast en 03a (eu 45) och undrar samma sak. Har bara tagit bort variator ringen och tänkte byta variator vikter men vet inte till vilken storlek man ska ha? Är det 16x13 storlek på vikterna? Har kollat in Dr Pullys vikter som säljes här på sidan, är dom bra eller ska man välja några andra? Hur vet man vad man ska ha för tyngd på vikterna?

Är det någon vits med att byta kopplings fjädrar om man bara har bytt variator ringen och då antagligen fått i andra vikter?

Tacksam för svar då jag ska kika/beställa sakerna imorgon.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Har en Slider som jag stuntar med men den blir skit varm i kopplingen. Tänkte därför köpa en ny kopplingsskål och den som blir bäst för mig är nog Stage6 WingCooler. Men undrar bara ifall den passar på original kopplingen. Alltså om en "trim"kopplingsskål går bra ihop med originalkopplingen. Står även att den där ska ge bättre acceleration så om någon äger den där kan ni gärna berätta om den är bra samt om man känner någon skillnad i accelerationen :)
stunt1
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2013, 16:29
Ort: halmstad

Inlägg av stunt1 »

har beställt 70 airsal och 19 mm fögg vad ska jag ha för vikter osv ?:)
jocke74
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 juni 2013, 18:16

vikter sachs sx1

Inlägg av jocke74 »

Hej,bytte vikter på min sx1a från 5,5 till 6,5g men det blev ingen skillnad,nån som vet hur mycke tyngre vikter man lär ha för det ska bli nån skillnad
Användarens profilbild
Moonleaf89
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 augusti 2013, 12:27

Inlägg av Moonleaf89 »

deken skrev:hur vet man om man har 105 heller 107mm kopplingsklocka ??
heller kan man använda båda ?

På min Aprilia Rally A/C (liggande minarelli) uppgraderade jag från 105 till 107mm

Det jag har läst mig till är, men är inte helt säker.. är att 105an har två backar på kopplingen och 107an har tre backar, så enkelt sett att kolla vilken du har är att som jag gjorde innan jag fick av allt var att kolla om jag hade två eller tre "värme märken" på själva kopplingsklockan.. ha ett finger på varje märke isf så blir de rätt...

Eller så lossar du helt enkelt kopplingsklockan och mäter insidan (rakt över) då det är diametern man är intresserad av, tar du av klockan ser du hur många backar på kopplingen du har..

bara min erfarenhet.. om hur jag gjorde.. rätt eller fel? - De funkar fint för mig..


Mvh
Lången
Kör:
Saab 9-3 Aero -99
Aprilia Rally A/C

Åker:
Aggressive inlines: Xsjado - Jeff Stockwell
-custom setup av mig Röd/Blå/Svart

-Dumma frågor föder dumma svar..
Ex. Funkar dom här? (länk)
-Ja annars hade dom ju inte sålts.. idiot!
currysnurry
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 augusti 2013, 16:06

Inlägg av currysnurry »

Hej har en Aerox och vill börja stunta, vilka vikter och fjädrar osv ska jag ha för att den ska få bra acc, eller alltså underlätta stuntingen?

Nuvarande setup:
V-ring
Leovince ZX-R ( plugg liggandes i röret om det gör någon skillnad?)
4.25 vikter
Original kopplingsfjädrar
Original munstycke (82)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

currysnurry skrev:Hej har en Aerox och vill börja stunta, vilka vikter och fjädrar osv ska jag ha för att den ska få bra acc, eller alltså underlätta stuntingen?

Nuvarande setup:
V-ring
Leovince ZX-R ( plugg liggandes i röret om det gör någon skillnad?)
4.25 vikter
Original kopplingsfjädrar
Original munstycke (82)
Lättare vikter och hårdare kopplingsfjädrar om jag inte har helt fel
LillMegg
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 november 2012, 22:12

gilera stalker vikter

Inlägg av LillMegg »

Någon som vet vilka vikter man ska ha om man har en original gilera med dragen v-ring och stage 6 pro replica rör?
SpaceCake
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 maj 2012, 00:16

Inlägg av SpaceCake »

Har en peugeot trekker som jag just bytt ut hela motorblocket, cylindern, variatorn, avgasrör osv. Det sitter på en Airsal 70cc och ett Leovince TT rör, 21mm förgasare och moppen går grymt! gasres, men den är lite seg på att accelerera, och jag vet att det är kopplingen men problemet är att jag har ingen aning VILKEN sorts koppling den ska vara. vad tror ni? vad för styrka på både koppling/tryckfjäder?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

SpaceCake skrev:gasres, men den är lite seg på att accelerera
?!?!?
SpaceCake
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 maj 2012, 00:16

Inlägg av SpaceCake »

hhaha såg att dedär lät väldigt konstigt! men både cylindern och röret är lågvarvigt, den gasreser när den väl accelererar och det är inte direkt, utan om du gasar fullt så slirar den först sen far den iväg! därför undrar jag vad för styrka på koppling/tryck jag ska ha?
var i garaget nyss och kollade och hittade kopplingsfjädrar som är till röret och vikter till röret.
då är det rätt till röret, ska jag bara försöka mig fram med tryckfjädern då? har en blå, röd och en gul fjäder.
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

SpaceCake skrev:hhaha såg att dedär lät väldigt konstigt! men både cylindern och röret är lågvarvigt, den gasreser när den väl accelererar och det är inte direkt, utan om du gasar fullt så slirar den först sen far den iväg! därför undrar jag vad för styrka på koppling/tryck jag ska ha?
var i garaget nyss och kollade och hittade kopplingsfjädrar som är till röret och vikter till röret.
då är det rätt till röret, ska jag bara försöka mig fram med tryckfjädern då? har en blå, röd och en gul fjäder.
cheez.. vikter i röret?!?

Om kopplingen slirar så ska du ha hårdare kopplingsfjädrar, kan inte det med färgerna å det.
SpaceCake
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 maj 2012, 00:16

Inlägg av SpaceCake »

hha men är du vilse eller :P, vikter TILL röret, vikter anpassat TILL röret! vikter som ska passa till röret! vikterna ska sitta i variatorn ingen annanstans! vikter som följer med när man köper röret ;) samma sak med kopplingsfjädrarna, dom fick man med när man köpte röret
Tobias herbinger
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 september 2013, 21:17
Ort: järna

Fjäder

Inlägg av Tobias herbinger »

Tja kör med stage 6 mk ll racing cylinder yasuni carbon rör 19mm dellorto just nu kör jag med röd tryckfjäder och gröna kopplingsfjädrar samt 4g vikter, får inte ut Max effekt, draget kommer vid 10-15 km/h, tacksam för hjälp är inte jätte duktig på variatorer mvh
andeking
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 september 2013, 22:28
Ort: E-town

bättre axx

Inlägg av andeking »

undrar vad jag ska ha för vikter och fjädrar på min Ludix blaster 02 för att få bättre axx

setup:

sportluftfilter
större munstycke (80-88 inte säker vilken storlek)
effektrör (leo vince tt hand made)
ur pluggad
original kolv
original cylinder
:D
Kotten83
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2013, 00:25
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Kotten83 »

Tjena Ska man ha 0,5g lättare vikter om man ska köpa Dr. Pulleys vikter? Jag har 8,5g nu så 8.0g vikter borde la funka? Passar Dr. Pulleys vikter i en original variator till en vivacity 03a?
Pellep
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 september 2013, 19:25

Inlägg av Pellep »

tjena har en neos (eu) med : zx rör Stage6 Wingcooler 107mm, men den gör bara 60 fast den varvar, som fan vilka vikter ska jag ha ?
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, har en slider stunt med 70cc, malossi delta clutch å allt sånt, när jag fick delta clutchen var det vita kopplingsfjädrar på vilket skulle göra så kopplingsmomentet skulle komma tidigt på ca 4000-5000 rpm men när jag ska köra iväg från tomgången så har axxet HUUUR dåligt som helst till ca 25 km/h sen drar den på, då jag har en stunt moppe å ska köra i ringar å sånt vill jag ju ha axxet väldigt tidigt(från tomgång) kan ju inte köra ringar i 25+?? Har kollat på twostroke och dom vita är dom lättaste kopplingsfjädrarna man kan ha till delta clutch? Har väldigt hög tomgång (på gränsen till att den drar iväg) så har ju ett gött varvtal när jag kör iväg. Är det någon inställning man kan göra eller what?
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
marcusss
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 maj 2013, 19:37

Inlägg av marcusss »

Hej jag hade tänkt att köpa en malossi fly clutch till min blaster, ger den kopplingen mycket effekt?
Risekill
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 november 2013, 15:40

Inlägg av Risekill »

Hej jag har en slider 08 med dragen v-ring, 4,5 grams vikter, borttagen blindtarm och malossi fly clutch men min fråga är vilka kopplingsfjädrar och tryckfjäder ska jag ha då föra ägaren ställde in dom för trimrör ? Bild
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Tjena jag har en kompis som undrar vad för vikter och hur hård tryckfjäder och kopplingsfjädrar han ska ha på sin Aerox för att få bäst axx? alltså riktigt bra axx. Hans setup är urpluggat Leovince zx-r, gula kopplingsfjädrar, 4.2 vikter, och 50 sport cylinder. har för mig att han även har borttagen v ring. Så vad tycker ni han ska ha för vikter, och tryck/kopplings fjädrar? Han undrar även om det hade varit värt att köpa en 16mm förgasare till hans nuvarande setup, vad tycker ni? Tack för svar
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

tjenare alla moppepojkar (och tjejer för den delen)! tog på mig att repa en Derbi Predator AC -02, och det behövs bland annat nya variatorvikter. hittar inget på internet och står inte på dem. har heller ingen våg att kolla med. vet att storleken är 17x12mm, och nu undrar jag alltså om någon vet vad originalvikterna väger?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Om jag vill ha lite bättre acc på min aerox. Ska jag gå ner i vikter eller gå upp?

Jag har urpluggat och dragen ring. Jag vill bara ha lite bättre acc pga uppförsbackar och sånt
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
SW3DEN
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 december 2010, 20:54
Ort: Märsta

Inlägg av SW3DEN »

Vilka mått är det på variatorvikterna till pegueot blaster och hur mycket väger dom orginal. Svara bara om ni vet tänker inte beställa fel
Användarens profilbild
SW3DEN
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 december 2010, 20:54
Ort: Märsta

Inlägg av SW3DEN »

ingen som vet? ska beställa ikväll så måste veta
yamarox
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 juni 2013, 13:18
Ort: Saltsjöbaden

Inlägg av yamarox »

Vilka fjädrar och vikter ska jag ha på min slider med ska köpa stage 6 street rör 8)
Yamaha Slider-13
Yamah Aerox-04
ACAB 1312
133
Nacka
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Vilka kopplingsfjädrar rekommenderas till en yamaha slider 08 med zx-r avgassystem? Skulle även kunna ta dom som är lika hårda som Minarelli Hårda (Gula) :D
Användarens profilbild
honken016
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 maj 2013, 10:43
Ort: Eskilstuna

Inlägg av honken016 »

Har en speedfight 2 med polini super race 2 rör, polini gula kopplingsfjädrar alla stryptningar borta.

nu kommer frågan vad ska jag ha för vikter?
snowluskyy
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 november 2013, 22:03
Ort: Kode

Inlägg av snowluskyy »

Tjenare.
Har en slider med följande setup:
Polini 50 Sport
17.5 mm Dellorto
Polini Hi-Speed variator
Variatorfläkt polini
Yasuni Scooter Z
Sportluft

Kör just nu med 5.6 g vikter men har ett par 4.0 grams vikter, vilket par tror ni matchar min setup bäst.
Sen är det värt att köpa ny koppling, vad gör det om jag sätter på t.ex. Malossi Fly Clutch?
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

snowluskyy skrev:Tjenare.
Har en slider med följande setup:
Polini 50 Sport
17.5 mm Dellorto
Polini Hi-Speed variator
Variatorfläkt polini
Yasuni Scooter Z
Sportluft

Kör just nu med 5.6 g vikter men har ett par 4.0 grams vikter, vilket par tror ni matchar min setup bäst.
Sen är det värt att köpa ny koppling, vad gör det om jag sätter på t.ex. Malossi Fly Clutch?
4 grams vikter :roll:
Alex.asplund
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 juli 2013, 11:03
Ort: göteborg

Inlägg av Alex.asplund »

Tjena! undrar varför min aerox är as slö efter rembyte? bytte till motorforce original rem? tacksam för svar :)
stunt aerox

stage6 mk2 racing
motorforce evolution vev
19mm black racing
sportluft
stage6 pro replica
Skriv svar