Framgaffelproblem, Honda MB50

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

urband
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 3 augusti 2008, 20:09

Framgaffelproblem, Honda MB50

Inlägg av urband »

Hej.
Jag har lite problem med framgaffeln på Honda MB5an.
När jag tar tag i styret och vrider det fram och tillbaka samtidigt som ja håller fast framhjulet så sviktar gaffeln lite fram och tillbaka, är detta normalt?
Förut stod framhjulet helt snett, så ja tog tag i styret och böjde lite, drog sen åt skruvarna som sitter ovanför framskärmen, borde väl vara det man lossar på för att vrida hjulet rätt? För problemet var att gaffelbenen stod snett, de pekade båda åt ena hållet.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Om jag förstår din fråga, så är det bara dra åt rätt?
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
urband
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 3 augusti 2008, 20:09

Inlägg av urband »

Laddar upp en bild på de två skruvarna jag drog åt.
http://img378.imageshack.us/my.php?imag ... 153qb9.jpg
De två skruvarna i ändarna är det. Några fler skruvar som har att göra med gaffelbenens vridning att göra?
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

urband skrev:Laddar upp en bild på de två skruvarna jag drog åt.
http://img378.imageshack.us/my.php?imag ... 153qb9.jpg
De två skruvarna i ändarna är det. Några fler skruvar som har att göra med gaffelbenens vridning att göra?

Dra åt lika mycket på båda skruvar ?
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

har du sätt så att dämparna sitter lika högt upp isåfall är nog dina dämpare snea!
Malossi hyper racing
urband
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 3 augusti 2008, 20:09

Inlägg av urband »

luddemuregard skrev:har du sätt så att dämparna sitter lika högt upp isåfall är nog dina dämpare snea!
Menar du gaffelbenen eller gaffelrören?
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Gafel rörena är dom lika högt upp vid styrkronon annars! Lär det vara dina rör som är snea!
Malossi hyper racing
urband
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 3 augusti 2008, 20:09

Inlägg av urband »

luddemuregard skrev:Gafel rörena är dom lika högt upp vid styrkronon annars! Lär det vara dina rör som är snea!
Ska kika på det vid nästa tillfälle.
Ska en framgaffel till MB vara väldigt klen? När jag sätter benen på var sida hjul, tar tag i styret och vickar kraftigt fram och tillbaka i styrled så sviktar hela framgaffeln som att den skulle kunna vrida sig hur lätt som helst.
Och trots att jag dragit åt de två skruvarna jag visade så hårt jag törs så går de vrida gaffelbenen så hjulet står lite snett.
Dämpningen verkar kass också, antingen är den i bott eller i högsta läge när ja försöker fjädra upp och ner. Som att det inte vill glida ordenkligt.
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 3 juli 2007, 10:20
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Dämpningen verkar kass också, antingen är den i bott eller i högsta läge när ja försöker fjädra upp och ner. Som att det inte vill glida ordenkligt.
Det är inte packboxarna som är slut då..dom som sitter högst upp på den tjocka delen av gaffeln.
Är dom slut så lär det både va taskig dämp å kunna glappa en del.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Framgaffeln ska inte direkt gå kalla mjuk, men lite flexar den på dessa hojar. Precis som på alla andra. :wink:

Gaffelrören kan inte sitta olika högt på MB om de är fastskruvade på rätt sätt, de flesta hojar har klämfäste både uppe och nere så gaffelbenet går flytta lite upp/ner men MB har det bara nere. Uppe används bulten i änden av gaffelbenet för att hålla fast den i styrkronan. Kontrollera att dessa bultar är åtdragna (om de inte är det, lossa de nedre medan du drar åt dem). Kolla även att muttern mitt uppe på styrkronan är åtdragen.


Om gaffeln "inte vill glida ordentligt" kan det vara dags för ny olja och nya packboxar. Det finns också en risk att den blivit lite krökt vid en vurpa... (Det kollar du när du har den itu för packboxbyte.)
urband
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 3 augusti 2008, 20:09

Inlägg av urband »

Tack för era svar så långt.

Undrar om de undre gaffelbenen ska gå att snurra lätt runt sina egna övre gaffelrör? Eller ska det sitta stumt där imellan?
Användarens profilbild
maximannen
Gasres
Inlägg: 1460
Blev medlem: 29 september 2007, 20:15
Ort: Källby

Inlägg av maximannen »

urband skrev:Tack för era svar så långt.

Undrar om de undre gaffelbenen ska gå att snurra lätt runt sina egna övre gaffelrör? Eller ska det sitta stumt där imellan?
nee dom ska kunna gå att snurra
Bild
Skriv svar