Aprilia 50sx 2015 - originalstrypning problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

andreas.a83
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 mars 2024, 08:36

Aprilia 50sx 2015 - originalstrypning problem

Inlägg av andreas.a83 »

Hej Alla!

Jag har införskaffat en Aprilia 50sx 2015 till grabben som nyligen tagit körkort. När vi köpte den sa säljaren att den har varit trimmad men nu skulle allt vara original förutom att han glömt montera strypningsbrickan mellan kröken och avgassystemet. Jag upptäckte också att det satt 12/53-drevning och original är väl 11/53 om jag förstått det rätt. Brickan är nu monterad och även ett 11-drev fram och den gör ändå nästan 60kmh enligt GPS. Vi har försökt med att även byta bakdrev till 59t och den gör fortfarande typ 60 (jo jag vet att ett större drev inte per automatik inte gör att den går långsammare, motorn kan ju helt plötsligt orka varva ur mer på högsta växeln och på så vis gå fortare).

Men, nu har jag slut på idéer om vad som gör att den går för fort. Jag gissar att antingen så är CDI ostrypt. Den varvar mätaren ut på låga växlar utan problem men inte på högsta växeln. Är det normalt för en strypt CDI eller ska den vara begränsad till 8500rpm även på låga växlar? Isf, vart någonstans på mätaren (ungefär) är 8500rpm?

Alternativet är att det saknas en plugg någonstans, antingen i insug eller ska det sitta ytterligare en i slutröret som det gjorde på tidiga Derbi´s?

Alla idéer tas tacksamt emot!
DerbiiXTreme16
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 mars 2024, 18:35

Re: Aprilia 50sx 2015 - originalstrypning problem

Inlägg av DerbiiXTreme16 »

Troligt att det är cdi:n som är Ostrypt, men har den ett trimmrör på?
För isåfall kan pluggen ibland behöva vara större än det som ska sitta på ett original eftersom den varken har blindtarm, katalysator eller egr.

Alternativt kanske han har kvar en större cylinder (70cc t.ex) eller en större förgasare med större insug

Låter den trimmad? Känns den trimmad? Ibland kan det bara vara glädjemätare.
Om mopeden varken ser eller känns trimmad så kommer nog ingen polis att varken stoppa eller bötfälla så länge man kör vettigt
andreas.a83
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 mars 2024, 08:36

Re: Aprilia 50sx 2015 - originalstrypning problem

Inlägg av andreas.a83 »

Jag är också inne på CDI´n men såg häromdagen att någon har skruvat på insuget då det sitter olika bultar på. Skulle kunna vara en indikering på att fel insug är på plats men inte alls säkert.

Original insug, vad har den för storlek?

Den känns ju rätt pigg och varv-villig men jag har också sagt det till grabben att om man inte beter sig som en idiot på vägar eller mot poliser, så ska det mycket till om han ska bli bötfälld.
andreas.a83
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 mars 2024, 08:36

Re: Aprilia 50sx 2015 - originalstrypning problem

Inlägg av andreas.a83 »

Den har förmodligen inte trimrör på då den har blindtarm.
Skriv svar