Sida 1 av 1

Munstycke till 70cc

Postat: 28 oktober 2019, 16:10
av Ljungen
Har en Rieju rrx 07
Med airsal 70cc sport
Dellorto 17.5mm
Mk thrower
95 munstycke
Körde den på 3-4% olja
skar efter 30 mil hade just börjat öka farten lite grann från vanlig inkörnig till ganska höga varv
Hur mycket i munstycke bör jag gå upp?
Själv tänker jag kanske 110-120

Postat: 27 november 2019, 14:37
av TheAndersson
Inkörning är faktiskt inte "jätteviktigt" på aluminiumcylindrar, du bör dock alltid ha mopeden korrekt inställd, och det är extra viktigt när cylindern är ny. Med perfekt bestyckning, eller lite för fet blandning bör den inte skära utan inkörning, se bara till så den blir varm innan du drar iväg och varva inte som en tok när den är kall.
Munstycke är svårt att gissa sig fram till, regeln brukar vara att man börjar med ett munstycke du vet är för stort och sedan jobbar du dig nedåt tills du hittar det munstycke där den går som bäst.

Ditt inlägg är lite gammalt och jag har själv varit dålig på att vara aktiv här det senaste, så om du inte redan fixat en ordentlig bestyckning så önskar jag dig lycka till!

Postat: 14 februari 2020, 23:05
av draken
vad har du för strl på munstycket nu?

Postat: 24 februari 2020, 19:56
av Ljungen
Satte i ett 118 nu (går fint) har även ett 110 men testade att köra den en stund på tomgång och sedan köra den ca 1km .Då vattepumpen ändå skulle renoveras passade jag på att kolla till cylindern som nu har små typ små hack på ena sidan. Ser inte ut att vara tillräckligt är att minska effekt men man kan se att den skavt lite. Kan det vara några fel med vev eller liknande eller är brukar ske ibland som en del av ojämnheter i cylindern? Har inte kört den mer då jag inte vill lägga ned mer på cylindrar nu

Postat: 28 februari 2020, 10:11
av draken
Ljungen skrev:Satte i ett 118 nu (går fint) har även ett 110 men testade att köra den en stund på tomgång och sedan köra den ca 1km .Då vattepumpen ändå skulle renoveras passade jag på att kolla till cylindern som nu har små typ små hack på ena sidan. Ser inte ut att vara tillräckligt är att minska effekt men man kan se att den skavt lite. Kan det vara några fel med vev eller liknande eller är brukar ske ibland som en del av ojämnheter i cylindern? Har inte kört den mer då jag inte vill lägga ned mer på cylindrar nu
Har du läst av tändstiftet? Repor är vanligt att det blir men inte hack. Svårt att tro att kolv/ringar är fel. Samt så är väl nållager nytt tillhörande cylinderkittet?