Munstycke till 70cc

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Ljungen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2019, 18:15

Munstycke till 70cc

Inlägg av Ljungen »

Har en Rieju rrx 07
Med airsal 70cc sport
Dellorto 17.5mm
Mk thrower
95 munstycke
Körde den på 3-4% olja
skar efter 30 mil hade just börjat öka farten lite grann från vanlig inkörnig till ganska höga varv
Hur mycket i munstycke bör jag gå upp?
Själv tänker jag kanske 110-120
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Inkörning är faktiskt inte "jätteviktigt" på aluminiumcylindrar, du bör dock alltid ha mopeden korrekt inställd, och det är extra viktigt när cylindern är ny. Med perfekt bestyckning, eller lite för fet blandning bör den inte skära utan inkörning, se bara till så den blir varm innan du drar iväg och varva inte som en tok när den är kall.
Munstycke är svårt att gissa sig fram till, regeln brukar vara att man börjar med ett munstycke du vet är för stort och sedan jobbar du dig nedåt tills du hittar det munstycke där den går som bäst.

Ditt inlägg är lite gammalt och jag har själv varit dålig på att vara aktiv här det senaste, så om du inte redan fixat en ordentlig bestyckning så önskar jag dig lycka till!
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

vad har du för strl på munstycket nu?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Ljungen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2019, 18:15

Inlägg av Ljungen »

Satte i ett 118 nu (går fint) har även ett 110 men testade att köra den en stund på tomgång och sedan köra den ca 1km .Då vattepumpen ändå skulle renoveras passade jag på att kolla till cylindern som nu har små typ små hack på ena sidan. Ser inte ut att vara tillräckligt är att minska effekt men man kan se att den skavt lite. Kan det vara några fel med vev eller liknande eller är brukar ske ibland som en del av ojämnheter i cylindern? Har inte kört den mer då jag inte vill lägga ned mer på cylindrar nu
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

Ljungen skrev:Satte i ett 118 nu (går fint) har även ett 110 men testade att köra den en stund på tomgång och sedan köra den ca 1km .Då vattepumpen ändå skulle renoveras passade jag på att kolla till cylindern som nu har små typ små hack på ena sidan. Ser inte ut att vara tillräckligt är att minska effekt men man kan se att den skavt lite. Kan det vara några fel med vev eller liknande eller är brukar ske ibland som en del av ojämnheter i cylindern? Har inte kört den mer då jag inte vill lägga ned mer på cylindrar nu
Har du läst av tändstiftet? Repor är vanligt att det blir men inte hack. Svårt att tro att kolv/ringar är fel. Samt så är väl nållager nytt tillhörande cylinderkittet?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Skriv svar