Kick bekymmer (Baotian/BTM)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

***
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 6 mars 2011, 21:07

Kick bekymmer (Baotian/BTM)

Inlägg av *** »

Hej!

Moped: Baotian Classic (12” hjul), detta är egentligen en BTM men sak samma.

Fick för ett litet tag sedan en moped som inte fungerade längre uppenbarligen. Va en kille som hade skruvat alldeles för mycket på saker han inte visste vad dom gjorde.
Hursomhelst, jag monterade ihop moppen, bytte tändstift, luftfilter, tändspole, satte batteriet på CTEK laddning ett tag, och vips så startade den, rätt snällt dessutom.

Problemet var dock att den saknade kick. Undersökte lite och upplevde att det saknades delar och att den gamla variatorkåpan var sprucken.
Så det jag har köpt nytt är;
Kickaxel
Kickaxelhylsa
Kickfjäder
Kickaxelkugg
Variatorkåpa

Men jag får det fasen inte att fungera, meckat mycket mopeder genom åren, mycket Aerox och Speedfight. Hållit mig ifrån kinakrafset däremot.

Så nu står jag med en Baotian som fungerar, om batteriet har laddning, annars är det kört.

Jag följer denna guiden;
https://youtu.be/9OVmQeNPh4Q

Men mitt problem kommer när jag monterar på allting på mopeden, man kickar en gång sen låser den sig i det läget och fjädrar inte tillbaka, det är nästan som att fjädern vandrar upp och kilar fast sig mellan kickaxeln och variatorkåpan.
Vad gör jag fel? Blir galen på detta, sån jäkla enkel sak.
Kan jag montera kicken för långt upp? Måste den liksom ligga helt rak med kåpan, alltså inte stå i vinkel.
Packningen till variatorkåpan saknas, men den kan väl inte vara avgörande i ett sånthär fall?

Ha de gott :D
When I'm good, I'm really good.
And when I'm bad, I'm still pretty damn good.