Vinande ljud qmb139/GY6, nu helt död.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Vinande ljud qmb139/GY6, nu helt död.

Inlägg av euroman »

Hej på er!

Har precis renoverat upp en qmb139 motorn (4T), allt startar och lirar som det skall. Sitter i baotian och dem mesta andra Kina mopeder.

Problemet är dock att jag har ett vinande ljud, ungefär som en kompressor.

På tomgång hörs det inte utan det följer varvet. ljudet verkar komma ifrån högersidan av motorn.

Jag har bytt alla lager, stake, cylinder, packningar, kolv och ringar samt oljepump.


Någon som vart ute för detta förut?


Med vänlig hälsning

Martin
Senast redigerad av euroman den 27 maj 2019, 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Nu till det mer underliga, nu är moppen stendöd. Man kan kicka till dö dagar och inget händer.

Kollade så svänghjulet satt rätt.
Bensin fick den för stiftet var blött.
Gnistan har jag dock inte kolla.

Dock kollade jag kamaxeln och den centrerar inte 100% med toppen.

Hur jag än bär mig åt så går det inte linjera med toppen, den står typ en halv kugg fel.

Ändrar man en kugg åt något utav hållen så står den 1-1,5mm före eller efter T linjen, och det har den inte gjort med den gamla staken.

Då gick det att linjera hur fint som helst, även på polarens QMB139 motor.

Så börjar fundera på om det är veven som är DOA?

Köpte den här på TSR en Motoforce vev som jkag tänkte skulle vara mycket bättre än en Kina vev då det sitter mycket bättre lager i denna.

Någon som vart med om detta innan?

Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Har hittat felet om någon annan skulle råka ut för samma.

Tyvärr var det veven som felade. Drevet för oljepumpen satt identiskt med min gamla vev, men drevet för kamkedjan var ditpressad 1/2 kugg fel, gick inte se med bara ögat men kunde se det när man lade bägge vevarna bredvid varandra.

Twostroke löste garanti ärendet snabbt och smidigt med hjälp av bilderna! :)

Bra det löste sig men tråkigt och riva motorn,

Kan man denna motorn utantill iallafall, 43min för att få den av moppen samt riva ner den och ta ur veven. inte illa pinkat ;)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar