Elystar 50 Tsdi injektor strul

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Elystar 50 Tsdi injektor strul

Inlägg av anveros »

Hej alla scoterfantaster.
Hoppas det finns folk här som kör insprutning.
Blev lycklig ägare till en av det största scootrarna på marknaden!
Nämligen en peugeot elystar 50 Tsdi .
Enligt papperna har den varit avställd sen 2011.
Plockar o mekar lite för att få den körbar.
Stött dock på ett problem.
Svårstartad, tänder till när den känner för det o går knappt på tomgång.
Plockade ner insprutningen för det kom nåt typ av knaster eller oregelbundna knäppningar i den.
Plockade ut den o blåste rent. Har en video snutt hur den låter
Sökte vad det var o konstaterar att det är den blåa insprutsdelen som för oväsen.
Ska den föra oväsen?
Sen såg jag att locket som sitter över insprutskontakten (blå/grå) kontakten förmodligen inte satt fast riktigt.
En av tre skruvar gick att snurra på men kom inte ut. Hylsan som skruven satt i hade släppt. Så den vart bara spänd med 2 av 3 skruvar.
Har inte haft läckage.
Finns det nån här som är insatt med insprutning.

Mvh lalle anveros[youtube][/youtube]
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Verkar som elfel och undrar samtidigt om pumpen bygger upp trycket.scotern tänder när den förmodligen fått nån dusch soppa då o då.
Hur kollar man trycket u en pump? Går det att montera universalpump på den o vad ska man isåfall tänka på?
Senast redigerad av anveros den 9 januari 2020, 07:17, redigerad totalt 1 gånger.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Verkar inte vara nån som kör insprutning här.
Sökt o letat på nätet o hittat lite smått o gott.
Svarta boxen med nr imm006.02 som är under frontkåpan är antispärr/startspärrs modulen.
ECU under höger fotplatta styr allt i el , motormässigt.
Pratat med återförsäljare på orten o han har Gameboy diagnostik verktyget. Ska kolla o dra upp skelettet o göra sökning. Kan vara ECU så är kass. Slår man på strömmen så små gnistrar det från stiftet. Kör man elskatten så kan man hålla i stiftet för gnistan är svag o klen.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Köpt ny immobilizer, samma fel.
Då är det dax att gå på tändplattan o på nåtsett mäta den.
Sett guide här omsetts. Det kluriga är att vadskada man ställa mätdonet på.
20 ohm, 200 ohm, 2000 ohm.
Det hade gärna kunnat stå i texten. Då är det superlätt att göra det utan några förklaringar.
Knackar man på blocket så väsnas luftinjektorn, knäpper o knastrar..
Motorn tänder när den vill, typ misstänker.
Skulle den gå igång så går han endast på tomgång, full gas kan man glömma helt.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Då man väl fått bort plattan så börjar man fundera om vissa ska meka med motorer.
Nån har monterat för långa skruvar till fläkten så dem gått i tändplattan. Samtliga spolar är trasade. Och en halv sandlåda har hamnat där oxå.
Så jättekul alltså.
Men ok, fick den så billigt sån återförsäljaren undrade om jag slått
ner köparen :lol:
Vänta på en beg platta nu.

Nån som behöver en immobiliser till peugeot? :
:lol:
Nr imm006.02.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Kollat tändplattan och svänghjulet.
Skruvarna har rätt längd!
Däremot ser det ut att svänghjulet har gått emot plattan. Inte vet man hur.
Kollar sprängskisser på elystar o ser att jag har rätt hjul. Förgasarmotorn har en annat svänghjul.
Tändplattan satt inte lös!
Beställt en beg tändplattan. Får kolla om den går emot oxå.
Inga brickor ska vara i enligt skisserna. Går den fritt kommer maskinen att starta helt klart.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Har bild på tändspolen!
Hur tusan får man upp bilder här?[/img][/spoiler]
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Bytt tändplattan och problemet kvarstår. Kopplat på en tändlampa så men ser om det finns gnista. Gnista kommer under 5 SEK sen slocknar den. Tändning av o sen på så har jag gnista i ca 5 SEK när jag gör proceduren. Ibland så vill den tända till. Knackar jag runt motorn där platta o pickupen är så går pumpen o det knastrar i luft injektorn.
Undrar om det är ECU boxen som strular pga av att förra tändplattan spolar var sönderkörda o trådarna o spolarna var av o spretade överallt.
Ser ut som att ingen kör insprut här.
Är med i 2 forum och inga svar alls.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Följetongen fortsätter men nu dock lyckligt slut :D
Fick hem motorsystemet från Tyskland, begagnat . Monterade ihop det men startade inte. Gick igenom allt igen och bestämde mig att testa den gamla tändspolen som 3 pers hade kollat o sagt att den var kass. Förhoppningarna var låga. Monterade den lös o tryckte på elstartnen. Av min stora förvåning så startade maskinen i källaren. Det som var sönder var tändplatta o ecu. Tändspolen av racing model funkade inte på detta system. Gnista i 5 SEK o sen död. Bara att sätta på min andra vespa när den blir kass.
Förmodligen är ecu programmerad på nåt vis att viss tändspolar inte fungerar .
Tändspole av modell racing, orange modell som är inköpt på twostroke. Lägger undan den o kan användas på den andra vespan om den går sönder. 2 månaders projekt är över o håller på att plocka ihop den. Är lite av en HPD modell. Delar som köpts in är från Europa många länder o Australien . EBay.de o eBay.fr o eBay.com är vad man söker. Delar som inte finns .com söker man på tyska i eBay.de. Folk skriver olika i annonser så man måste vara kreativ.
PicClik är oxå bra sida!
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Lyckan var dock inte så långvarig.
Scotern startar, inga problem, nåt det inte gjort av förra ägaren. Dock lätt tomgång och dör efter en 5-15 SEK . Såg på sprängskiss att det fanns ett sugfilter i tanken. Lika bra att plocka dän o kolla. Den var svart o skitig.
Tror inte att det är felet men jobbet är lika bra att göra. Skall visserligen vara gjord vid sista 1600 mil servicen. Men många vet hur såna görs. Fått oxå höra att det kan vara bränslepumpen. Vissa har haft det felet. Pumpen verkar suga så försöka hitta nån billigare variant. Dem är svindyra! Nåt bensinrelaterat är det.Nåt bensinrelaterat är det. Sugfilter är en känsla men vet ju hur saker o ting slutar. Ibland skitglad eller en suck o svordomsramsa på det. MEN man lär sig!
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Hoppas detta hjälper nån annan som nån gång får problem. Tyvärr ser man ofta att ingen skriver när det funkar och vad felet var. Tsdi är nytt för mig vid min ålder men vad man har lärt sig mye på 3 månader! Rekommendation är att tänka 2 ggr innan inköpt av insprut. Delar finns beg på utländska sajter oxå. Men köpa nåt är snuskigt svindyrt om man inte träffar rätt på felet. Och man har verktyg o div instrument liggandes. JAG VET!!
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Ser att tempsensorn är sönder. Inga värden på olika värmetal. Kollat trottelenheten och den var ok. Kollat pickupen, ok.
Hmm, idéer för att gå framåt tog slut för längessen:(.
Beställt ny tempsensor från Aprilia.
Detta var sönder på maskinen till dagens datum!
Trasig söndersliten tändplatta! Pga mye sand i svänghjulet. Förr förra ägarenhade kör 2 mil grusväg dagligen, därav gruset i svänghjulet
Trasig ecu pga tändplattan.
Trasig temp sensor.
Glapp i kontakten till insprutenheten.
Tryckkammaren lös på insprutsenheten pga lösa gänghylsor, helicoil monterade nu.
Fick tag på förr förra ägaren och han hade mye att berätta om ägaren innan han. Han sålde maskinen för 1500kr till honom jag köpte den av för 1500kr. Förra ägaren med andra ord inte fått igång den.
I fungerande skick går en Elystar 50 Tsdi för mellan 6-9000 kr.

Allt detta köpt begagnat från eBay! Testade, ok , monterade. Nu startar den dock endast på lätt tomgång och dör efter 5-20l sek.

Forsätter sökning, ska få igång den lilla jäveln.
Återkommer med uppdateringar.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Bytt tempgivare men samma symptom.
Bestämde mig att inhandla 2 st tryckmätare som graderas kg. Tryck i bar eller kg är väldigt snarlika i tryck. Köpte kg pga att repboken visar tryck i kg. Fått hem den ena! Provtryckt med en annan i slangen direkt. Tryck 10,5 bar när man kör elstarten. Sjunker till 7 bar när man slutar. Kör man enbart tändning så pumpen går i 3 sek går trycket upp till 10,5 men störtdyker till 4-5 bar när pump slutat gå. Monterade nya mätaren mellan tank o insprut. Trycket gick upp till max 4 kg. Föl 0,5 efter en stund. Inget stort felmarginal där. Förmodar att pumpen är kass för att pumpen ska ge 8 bar enligt repboken. Ska montera nästa mätare vid kompressorn o se hur mycket den ger. Enligt boken ska den ge 5 bar när motorn går och insprutningen ge 2,5 bar, alltså 7,5 bars tryck när motorn går. Enligt verkstan måste trycket ligga på minst 7,5 bar för att motorn ska fungera korrekt. Ska bli intressant o se vad och hur detta slutar. Ser att ingen på det forum har nåt tips att ge. Hoppas att den info glädjer nån annan som får problem framåt i tiden.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Tja, inte hänt så värst mycket. Tog en titt igen på reedventilen för jag kände på mig att den är nåt vajsing me. Oljig o mögig! När det väl vart ren så såg jag att 2 läppar var öppna så bara att byta ut. Oljan som satt på membranet täppte till springorna så man titta inte supernoga förra gången. Luftkompressorn är på väg in, tog många kickar innan trycket kom upp till 5 bar. Bränslepump är bytt men går bara till 1 bar. Väntar tills allt är monterat. Börjar bli lite lack på skiten. Kostat mer än det smakar! Men visst, kommit betydligt längre än dem 2 förra ägarna. Aldrig jobbat på insprutning innan.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering.
Bytt ut oringarna insprutsdelen och luftinjektorn. Finns en teflonpackning som man ska vara försiktig med. Så fick snällt köpa ny men vet nu hur man går tillväga! Systemet som Peugeot har är samma som Ditech , äldre modeller! Gör beställningar på EasyParts och det inte Peugeot tillhanda håller söker man på Aprilia Ditech insprutsmodell istället.
Bytte reeds o kickade. Hör att motorn vill gå igång riktigt, dock är trycket för lågt. Oringarna är bytta efter testet så vänta på nya teflonringar.
Med facit i hand så är min Peugeot elyseo lättare att meka med och betydligt billigare att jobba på. Är förgasare på den.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering 1/10.
Bestämde mig att plocka ner cylindern!
Hela kolven var blöt av brunt, olja/bensin. Mätte gapet i kolvringen isatt i cylindern. Något mer än 0,90 mm, har för mig att det gapet ska vara betydligt mindre, typ 0,20-0,30 mm. Alltså slitna ringar! Detta var nytt för mig, aldrig tänkt att kolla! Kompet låg på ca 7 bar ju.
Bensin mixen åker ner i botten på motorn, inte bra.
Inväntar nya ringar så får vi se.

Over and out.!
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

uppdatering 13/10-2019.
Kolvringarna på plats!
Fortfarande samma sak :evil:
Monterat ihop allt med moment.
Då började saker hända! Kände luftläckage vid toppen. Ner med den och synade. Jahapp, skev topp oxå.
Då drog jag mig till minnes ang diagnostik testen som gjordes. En av felkoderna var trasig tempgivare! Aha, den har gått varm av förr förra ägaren. Begagnad topp på väg. Det är därför jag inte får upp 5,5 bar på compressorn. Har haft många bakslag dessa 5 månader jag håller på. Men har lärt mig massvis på vägen.
Uppdatering fortlöper.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering 31/12 2019.
Inget har hänt sen sist. Tappat lite glöd o intresse för tillfället. Lätt hänt når man inte förstår vart felet är.
Däremot har jag testat diagnostik verktyget jag köpt från eBay. Kopplat in o kollat lite. Ser parametrar och späning på alla detaljer för insprutsdelen och pumpar. Kan testa köra alla komponenter var för sig samtidigt som den kollar kablageti emellan. Såg oxå att ECU var ospärrad. Då kommer denna vespa att gå över 100 km/h! Jisses. Detta fick jag reda på av förr förra ägaren.
Återkommer ner glöden tänts igen.

Gott nytt år på er som läser detta!
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering 6/1-2020
Testat diagnostik verktyget för Peugeot.
Intressant multimeter. Kan testköra varje komponent i bränslesystemet. Den kollar kablagetillverkaren emmelan komponent och instrumentpanel samt detaljen. Står oxå i displayen vad som ska hända. If no noise, check bla bla bla.
Testkör nästan varje komponent . Den 2:a jag kör hörs inget. Ohh, kass. Bränsleinjektorn! Solienden stänger inte, öppen. Hmm, kolven var dyngblöt innan. Startar och går några sek innan den dör. För mye bränsle. Ok, beställt en ny komplett. Jaha, inget billigt precis men är ett projekt idag.
Inväntar paketet men förhoppningarna är låga. Så många bakslag sen maj 2019.
Startade ett forum på facebook om just Tsdi scooters.
Känner att ingen vet så mye o svårt att hitta nåt på nätet.
Återkommer när den är monterad! Ris eller ros, det får vi se då.

Forumet heter: Peugeot scoter Tsdi
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Idag den 8/1 2020. Startade mitt projekt igång fullt ut. 9 års dvala och totalt 7 månaders skruvande.
Tack vare diagnostik multimeter så såg jag att bensin injektorn var kass.
Hade inte hittat annars. Nu börjar montering av kåpor sakta men säkert dra igång. Yeah 😄😄👍👍

Välkommen in på mitt forum för Tsdi modeller för Peugeot!
Forumet heter : Peugeot scooter Tsdi forum . Facebook .
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Än så länge startar den!
Plockat ihop det mesta. Ska provköra när sadelkädseln kommit o sitter på.
Känner att den har något seg gasrespons. Ska testköra lite o känna mig för. Allt är draget med moment. Läcker den luft nånstans så är det cylindern som fått sig en kyss. Gått varm av förra ägaren så toppen var skev. Cylindern är av aluminium. Har en gjutjärns cylinder hemma ifall.
Fördelen med insprut är att databasen sköter allt så ingen justering på nån förgasare.
Startat en forum på facebook, Peugeot scooter Tsdi forum ! Välkomna in den som vill.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Om ni går i tankar att köpa peugeots Tsdi. Så finns det lite att tänka på.
Vid köp så kolla att ni får med en röd huvudnyckel samt en svart! Den röda är för att programmera den svarta nyckeln vid nån typ av strul. Samt diagnostik tester. Oerhört viktigt!
Om man av nån anledning måste byta ECU så kan det uppstå problem. Varje maskin har kodade nycklar, immobilizer o ECU som hört till varandra. Alltså inte bara att ta vilken box som helst. Hittar man beg måste alla dessa 3 delar höra ihop. Ta inga ursäkter eller att nån säger , det går bra. Stor är risken att man blir blåst! Nya finns inte att köpa. Peugeot vet inte när dem får hem nya.
Alla nr ska stämma överens!
Immobilizer finns att köpa ny på EasyParts.nl. Oprogrammerad!
Köper ni en som inte fungerar så behöver det inte kosta skjortan. Prata med återförsäljare innan om dem har Gameboy eller Point Diag Tep 2010!!
Köpa nytt är dyrt men beg marknaden i Europa är stor. EBay gäller i det läget.
Ni som bor i Kronoberg kan höra av er till mig. Kontakta via FB, Lalle Anveros. Så kan jag ge tips eller rent av köra diagnostik. Pris är 400 kr för avstrypning av ECU och eller felsök. Där finns en del att tjäna på.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Om ni går i tankar att köpa peugeots Tsdi. Så finns det lite att tänka på.
Vid köp så kolla att ni får med en röd huvudnyckel samt en svart! Den röda är för att programmera den svarta nyckeln vid nån typ av strul. Samt diagnostik tester. Oerhört viktigt!
Om man av nån anledning måste byta ECU så kan det uppstå problem. Varje maskin har kodade nycklar, immobilizer o ECU som hört till varandra. Alltså inte bara att ta vilken box som helst. Hittar man beg måste alla dessa 3 delar höra ihop. Ta inga ursäkter eller att nån säger , det går bra. Stor är risken att man blir blåst! Nya finns inte att köpa. Peugeot vet inte när dem får hem nya.
Alla nr ska stämma överens!
Immobilizer finns att köpa ny på EasyParts.nl. Oprogrammerad!
Köper ni en som inte fungerar så behöver det inte kosta skjortan. Prata med återförsäljare innan om dem har Gameboy eller Point Diag Tep 2010!!
Köpa nytt är dyrt men beg marknaden i Europa är stor. EBay gäller i det läget.
Ni som bor i Kronoberg kan höra av er till mig. Kontakta via FB, Lalle Anveros. Så kan jag ge tips eller rent av köra diagnostik. Pris är 400 kr för avstrypning av ECU och eller felsök. Där finns en del att tjäna på.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering.
Hittade sista felet! Förra ägaren hade inte fått vikterna rätt i variatorn. Provkörd och går kanon! Jämnt o fint och extremt bra stick. Vikterna ska monteras som är orginal. För tunga nu. Efter 9 år fick scootern nytt liv och andas ny luft. Dax för etapp 2! Ledkonventering på alla lampor..
Skriv svar