Förgasare rätt monterad?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fredrik G
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 augusti 2018, 14:59

Förgasare rätt monterad?

Inlägg av Fredrik G »

Jag och sonen har, lite övermodigt verkar det som, gett oss på en förgasarrengöring i vinter. När vi nu satt ihop och monterat den på nytt har vi problem att få igång moppen vilket gör mig osäker på om vi har kopplat någon av slangarna fel. Den har tidvis varit lite svårstartad tidigare och vi har nu provat några varv med startgas vilket får den att spinna upp i några sekunder men sen dör den.

Vi har bland annat monterat in ett bränslefilter och när vi försöker starta blir den, vad jag kan se, inte fylld med bensin vilket den väl borde bli…? Om så, är det någon som har idéer kring vart man i så fall bör börja felsöka?

En annan fundering: Jag har läst i guider här bl a att ett knep kan vara att suga i vakumslangen för att se att bensinen rinner till. Har provat att göra det men det blir liksom inget vakum där och någon bensin kommer det inte heller. Ska man utifrån det anta att slangen skulle kunna vara felkopplad eller…?

Förgasaren är en Dellorto PHVA 12 ZS vilket verkar vara en ovanlig modell. Har kollat på skisser över andra PHVA-modeller men de tycks inte vara helt lika. Är det någon som vet var man skulle kunna få tag på en sån, lite ovanligare sprängskiss?

Tacksam för tankar och idéer!
03haro1
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 september 2017, 08:40

Inlägg av 03haro1 »

Testa byta plats på bensinslangarna, om du har en vakuumkran till bensinen.
Skriv svar