Bra vev till QMB139

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Bra vev till QMB139

Inlägg av euroman »

Tjo,

Mitt ena ramlager har gett upp, och verkar som man byter vev och lager i samma klump på dessa motorer.

NU till frågan, jag vill inte sätta i samma skräp igen, så vilken vev har bra ramlager som inte ger upp direkt till ett rimligt pris? :)

Motorn är samma som till alla China 4T moppar en QMB139 (10" hjul)

moppen heter qinqij men det är samma grejer som i en baotian.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jag har en likadan motor och är lite påläst i ämnet, här har du en bra sida som handlar om exakt ditt problem på exakt samma motor:

"Another way to try to improve engine life is to use a higher quality crankshaft. Naraku makes a "heavy duty" (HD) crank that is said to include much better bearings as well as better construction and quality control compared to Chinese cranks. Some say that upgrading to the crankshaft from a Kymco scooter that uses the 139QMB engine, such as the Agility 50 4T, is another option. Kymco is made in Taiwan, as is Naraku, and generally regarded to be of higher quality than Chinese brands/parts."

http://www.49ccscoot.com/faq/whichkit.html
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

xoldero skrev:Jag har en likadan motor och är lite påläst i ämnet, här har du en bra sida som handlar om exakt ditt problem på exakt samma motor:

"Another way to try to improve engine life is to use a higher quality crankshaft. Naraku makes a "heavy duty" (HD) crank that is said to include much better bearings as well as better construction and quality control compared to Chinese cranks. Some say that upgrading to the crankshaft from a Kymco scooter that uses the 139QMB engine, such as the Agility 50 4T, is another option. Kymco is made in Taiwan, as is Naraku, and generally regarded to be of higher quality than Chinese brands/parts."

http://www.49ccscoot.com/faq/whichkit.html
grymt väldigt läsvärt! :)

dock verkar det som dem slutat sälja naraku vevstakar i Sverige :/ men kanske får kolla in dem till kymco! :)

Tackar!
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar