Reju Drac startar, men dör.
Postat: 11 oktober 2018, 16:21
Mors!
Lång historia kort(are).
Köpte en Rieju Drac RR 50 i risigt skick för några månader sedan.
Ända sedan jag köpte den har den gått dåligt, varit svårstartad och blårykt samt skramlat. När man väl fick igång den och lyckades varmköra så gick den köra iband. Körde den tex 25km vid ett tillfälle utan problem.
Fram till för en månad sedan hade jag renoverat ALLT förrutom motorn, den var fortfarande orörd.
Det visade sig att ramlagren och packboxen på generatorsidan var slut. Troligtvis drog den tjuvluft därifrån. Dessutom misstänkte jag att det var läckage mellan tranmissionen och vevhuset (därav blåröken).
Kolven var även den helt slut, iaf på den nedre delen.
Motor - Nya ramlager, packboxar, packningar och kolv.
Provstart - Tände på första kicken, men dog en sekund senare. Dock är blåröken nästan borta och den låter mindre med nya lager.
Jag vill påpeka att den är lättstartad, oftast första kicken, men den går bara i 1-3sek. Ibland kan man hålla den vid liv längre. Jaa, jag har t om kört ett par km.
Kolla detta videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt8KgHcb10Y
Inte jag som laddat upp det, men det är exakt samma fenomen, framförallt den senare delen av videon.
Därefter fortsatte jag felsökningen i följande ordning:
Förgasare - Har rivits ned i sina beståndsdelar, körts i ultraljudstvätt och hittar inget fel.
Provstart - Samma sak.
Elsystem - Allt urkopplat (inklusive dödaren). Det enda som är inkopplat är tändplatta, CDI'n och tändstiftet.
Provstart - Samma sak.
Ny förgasare (begagnad original)
Provstart - Känns plötsligt något bättre...alltså går att hålla igång i några sekunder ibland. Men...näää den går inte.
Ny CDI-box (begagnad original)
Provstart - Samma sak.
Nu finns det inte mycket kvar att göra. Den enda sak jag kan komma på är tändplattan. Den ser ok ut, har mätt resistansen mellan de olika kablarna, men vet inte vad det ska vara för resistans.
Allt är i originalskick:
Cylinder 49cm3
Förgasare Dellorto PHBN 12mm
9mm plugg i kröken.
Bortsett från ovanstående har jag även gjort detta:
- Tank och bränslefilter rengjort
- Redventil översedd och ser ut att sluta tätt
- Jordkabel till CDI'n har en fin jordpunkt
- Nytt tändstift och tändhatt
- Förgasare bestyckad med original-munstycken.
- Kompressionen känns bra, det blev även lite bättre komp efter kolvbytet.
Slutligen kan jag säga att jag aldrig varit med om maken till problem. Jag har mekat mycket mopeder i min ungdon. Yamaha FS1 och DT, Honda MB5, Zündapp mm. Dessutom renoverat en del bilmotorer, trimmat, turbokonverterat osv. Så erfarenhet finns, det är just därför det känns extra jobbigt att man ska gå bet på ett sånt här "simpelt" problem.
Mest synd är det om min son som tog körkort för 2 veckor sedan och varit jätteduktig och hjälpt till att slipa och meka hela sensommaren/hösten. Förväntansfylld som börjar gå över i besvikelse.
Ni vänliga själar på detta eminenta forum, hjälp!
Lång historia kort(are).
Köpte en Rieju Drac RR 50 i risigt skick för några månader sedan.
Ända sedan jag köpte den har den gått dåligt, varit svårstartad och blårykt samt skramlat. När man väl fick igång den och lyckades varmköra så gick den köra iband. Körde den tex 25km vid ett tillfälle utan problem.
Fram till för en månad sedan hade jag renoverat ALLT förrutom motorn, den var fortfarande orörd.
Det visade sig att ramlagren och packboxen på generatorsidan var slut. Troligtvis drog den tjuvluft därifrån. Dessutom misstänkte jag att det var läckage mellan tranmissionen och vevhuset (därav blåröken).
Kolven var även den helt slut, iaf på den nedre delen.
Motor - Nya ramlager, packboxar, packningar och kolv.
Provstart - Tände på första kicken, men dog en sekund senare. Dock är blåröken nästan borta och den låter mindre med nya lager.
Jag vill påpeka att den är lättstartad, oftast första kicken, men den går bara i 1-3sek. Ibland kan man hålla den vid liv längre. Jaa, jag har t om kört ett par km.
Kolla detta videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt8KgHcb10Y
Inte jag som laddat upp det, men det är exakt samma fenomen, framförallt den senare delen av videon.
Därefter fortsatte jag felsökningen i följande ordning:
Förgasare - Har rivits ned i sina beståndsdelar, körts i ultraljudstvätt och hittar inget fel.
Provstart - Samma sak.
Elsystem - Allt urkopplat (inklusive dödaren). Det enda som är inkopplat är tändplatta, CDI'n och tändstiftet.
Provstart - Samma sak.
Ny förgasare (begagnad original)
Provstart - Känns plötsligt något bättre...alltså går att hålla igång i några sekunder ibland. Men...näää den går inte.
Ny CDI-box (begagnad original)
Provstart - Samma sak.
Nu finns det inte mycket kvar att göra. Den enda sak jag kan komma på är tändplattan. Den ser ok ut, har mätt resistansen mellan de olika kablarna, men vet inte vad det ska vara för resistans.
Allt är i originalskick:
Cylinder 49cm3
Förgasare Dellorto PHBN 12mm
9mm plugg i kröken.
Bortsett från ovanstående har jag även gjort detta:
- Tank och bränslefilter rengjort
- Redventil översedd och ser ut att sluta tätt
- Jordkabel till CDI'n har en fin jordpunkt
- Nytt tändstift och tändhatt
- Förgasare bestyckad med original-munstycken.
- Kompressionen känns bra, det blev även lite bättre komp efter kolvbytet.
Slutligen kan jag säga att jag aldrig varit med om maken till problem. Jag har mekat mycket mopeder i min ungdon. Yamaha FS1 och DT, Honda MB5, Zündapp mm. Dessutom renoverat en del bilmotorer, trimmat, turbokonverterat osv. Så erfarenhet finns, det är just därför det känns extra jobbigt att man ska gå bet på ett sånt här "simpelt" problem.
Mest synd är det om min son som tog körkort för 2 veckor sedan och varit jätteduktig och hjälpt till att slipa och meka hela sensommaren/hösten. Förväntansfylld som börjar gå över i besvikelse.
Ni vänliga själar på detta eminenta forum, hjälp!