Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Reju Drac startar, men dör. « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
Squeeze
InläggPostat: tor okt 11, 2018 4:21 pm    Rubrik: Reju Drac startar, men dör. Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 07 oktober 2018
Inlägg: 2
Pictures: 0

Mors!
Lång historia kort(are).
Köpte en Rieju Drac RR 50 i risigt skick för några månader sedan.

Ända sedan jag köpte den har den gått dåligt, varit svårstartad och blårykt samt skramlat. När man väl fick igång den och lyckades varmköra så gick den köra iband. Körde den tex 25km vid ett tillfälle utan problem.

Fram till för en månad sedan hade jag renoverat ALLT förrutom motorn, den var fortfarande orörd.
Det visade sig att ramlagren och packboxen på generatorsidan var slut. Troligtvis drog den tjuvluft därifrån. Dessutom misstänkte jag att det var läckage mellan tranmissionen och vevhuset (därav blåröken).
Kolven var även den helt slut, iaf på den nedre delen.

Motor - Nya ramlager, packboxar, packningar och kolv.
Provstart - Tände på första kicken, men dog en sekund senare. Dock är blåröken nästan borta och den låter mindre med nya lager.

Jag vill påpeka att den är lättstartad, oftast första kicken, men den går bara i 1-3sek. Ibland kan man hålla den vid liv längre. Jaa, jag har t om kört ett par km.
Kolla detta videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt8KgHcb10Y

Inte jag som laddat upp det, men det är exakt samma fenomen, framförallt den senare delen av videon.

Därefter fortsatte jag felsökningen i följande ordning:
Förgasare - Har rivits ned i sina beståndsdelar, körts i ultraljudstvätt och hittar inget fel.
Provstart - Samma sak.

Elsystem - Allt urkopplat (inklusive dödaren). Det enda som är inkopplat är tändplatta, CDI'n och tändstiftet.
Provstart - Samma sak.

Ny förgasare (begagnad original)
Provstart - Känns plötsligt något bättre...alltså går att hålla igång i några sekunder ibland. Men...näää den går inte.

Ny CDI-box (begagnad original)
Provstart - Samma sak.

Nu finns det inte mycket kvar att göra. Den enda sak jag kan komma på är tändplattan. Den ser ok ut, har mätt resistansen mellan de olika kablarna, men vet inte vad det ska vara för resistans.

Allt är i originalskick:
Cylinder 49cm3
Förgasare Dellorto PHBN 12mm
9mm plugg i kröken.

Bortsett från ovanstående har jag även gjort detta:
- Tank och bränslefilter rengjort
- Redventil översedd och ser ut att sluta tätt
- Jordkabel till CDI'n har en fin jordpunkt
- Nytt tändstift och tändhatt
- Förgasare bestyckad med original-munstycken.
- Kompressionen känns bra, det blev även lite bättre komp efter kolvbytet.

Slutligen kan jag säga att jag aldrig varit med om maken till problem. Jag har mekat mycket mopeder i min ungdon. Yamaha FS1 och DT, Honda MB5, Zündapp mm. Dessutom renoverat en del bilmotorer, trimmat, turbokonverterat osv. Så erfarenhet finns, det är just därför det känns extra jobbigt att man ska gå bet på ett sånt här "simpelt" problem.

Mest synd är det om min son som tog körkort för 2 veckor sedan och varit jätteduktig och hjälpt till att slipa och meka hela sensommaren/hösten. Förväntansfylld som börjar gå över i besvikelse.

Ni vänliga själar på detta eminenta forum, hjälp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Squeeze
InläggPostat: lör okt 13, 2018 11:36 am    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 07 oktober 2018
Inlägg: 2
Pictures: 0

Uppdatering:
När mopeden väl startat och faktiskt går i några sekunder tyckte jag mig höra eventuellt "smattrande", antagligen är det avgasröret som låter eftersom det är ihoplappat och läcker lite grann.

Men lika bra att kontrollera topp och cylinder också, kanske drar tjuvluft genom cylinderfoten...

Planslipade toppen och cylindern, men dem var i princip redan plana. Noggrant rengjort och dit med nya packningar.

Provstart - Samma sak.... men efter ett antal försök gick den igång och fungerade riktigt bra, riskerade att dö när man gasade den första minuten, men när den blev varm så gick den hela tiden. Stannade motorn, startade på första kicken om och om igen. Ingen speciell rök heller.

Stannade motorn i ca 20min, startade på första kicken, lite kinkig, men efter typ 3'e försöket gick den lika fint igen.....men säg den lycka som varar.

Dagen efter var det omöjligt att få igång den. Den tänder ungefär 1sek på vartenda kick. Håller jag halvgas tex, hinner motorn varva upp till kanske 5000rpm varpå den tvärdör och stannar, om och om igen. Choke eller inte, spelar ingen roll.

Just att den tvärdör känns konstigt, misstänker att det är något i tändplattan som glappar. Men det är också konstigt, varför ska det inte vara glapp ena sekunden och nästa sekund glapp och dessutom repetera exakt samma varje gång?

I brist på annat så tog jag bort tändplattan, den såg hel och fin ut. Slet bort skyddsplasten som kablarna ligger i, alla kablar ser fina ut, inga skador eller brott. Har gjort mätningar mellan alla kablar.

Jag är inte helt säker på vilken kabel som går till vad, men tror det vara följande:
Vit - Jord
Gul - Belysning mm
Grön - Ström till tändning
Röd - Trigger (eller vad det kallas för)

Därmed bestämde jag mig för att mäta alla kablar mot vit och här är resultaten:
Vit - Gul 0,5 Ohm
Vit - Grön 480 Ohm
Vit - Röd 120 Ohm

Misstänkt låg resistans mellan Vit och Gul, men det kanske är en väldigt kort lindad spole. Har dessutom vickat och vridit kablarna under mätning och mätresultaten är stabila, alltså inget glapp eller kortslutning.

Det som är mest irriterande är att den startar och går ibland, riktigt bra dessutom. känns som att man kan köra hur länge som helst. Hade den inte startat någon gång, utan bara tänt till varje gång hade det känts bättre, då hade man kunna misstänka RED-ventilen eller felbestyckad förgasare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet